Med 350d går det bara att köra via sökaren så antar att det är samma för 20d.
Kan man fota med displayen på (alltså man tittar i displayen) med Canon EOS 20D eller måste man fota "som vanligt"?
9 svar · 889 visningar · startad av Athena
Kan man fota med displayen på (alltså man tittar i displayen) med Canon EOS 20D eller måste man fota "som vanligt"?
Med 350d går det bara att köra via sökaren så antar att det är samma för 20d.
Varför vill du fota med lcd-displayen? :p
Du kan fota genom en dator också, men det kanske är irrelevant... Men då får du en rörlig bild du kan titta på.
Det är ju oftast skönare att titta i displayen än i sökaren tycker iaf jag. Själv älskar jag min vridbara display och skulle gärna ha en värre sådan kamera, t ex Canon Pro1 eller den där nya Sony som är ungefär som den.
Det borde väl inte vara omöjligt för en systemkamera att fungera så också!? Om spegeln vore uppfälld så skulle man ju se i displayen istället, men det kanske inte funkar rent praktiskt?!
Danny skrev:
Det är ju oftast skönare att titta i displayen än i sökaren tycker iaf jag. Själv älskar jag min vridbara display och skulle gärna ha en värre sådan kamera, t ex Canon Pro1 eller den där nya Sony som är ungefär som den.
Det borde väl inte vara omöjligt för en systemkamera att fungera så också!? Om spegeln vore uppfälld så skulle man ju se i displayen istället, men det kanske inte funkar rent praktiskt?!
Kanske för att du har en liten kompaktkamera?
Jag tror det finns grejer man kan köpa till kameran som man sätter på sökaren. Monterar bort något och sätter dit. Då blir det typ som en hasselbladare. :)
Men nu var det ju det här med relevansen igen... sorry.
Vad jag vet så går det inte med någon av canons systemkameror, det bästa är nog i vilket fall att använda sökaren eftersom man håller betydligt mer still då.
silfver skrev:
Kanske för att du har en liten kompaktkamera?
Jojo... titta i min sökare är ju inte att rekommendera :) ...men jag menar överhuvudtaget... man blir så låst i position också, ska ligga på marken om man ska fota blommor t ex...
En digital systemkamera använder en spegel, så det du ser genom sökeran är en spegelbild av vad objektivet ser. Ingen elektronik alls.
Alterantivet är att köpa en sån här:
http://www.atphototech.se/zigview/zigview.htm
Kom på att jag har en bild där jag fotat inuti en systemkamera som jag lånade. Här ser du att spegeln sitter för där och speglar upp motivet i sökaren, sedan när kameran ska ta bilden så fälls spegeln upp och blottar sensorn (alt filmen om man har analog) och just därför kan du inte se bilden samtidigt som den tas.