webForumDet fria alternativet

Lager skapar transparant kant

Design & grafik

12 svar · 2 595 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Se bifogad bild.

Beror det här på en inställning? Det driver mig till vansinne! Jag vill att HELA lagret täcks, inte skapa nån jävla kant!

Nån som har en lösning?! x(

r\ Adobe Photoshop CS5

cunt.png
Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

vilket program snackar vi om?

snyggt filnamn ;)

Danny skrev:

vilket program snackar vi om?

snyggt filnamn ;)

Förlåt tog för givet att Adobe Photoshop CS5 var det enda som användes. ;) Bildnamnet har sina skäl!

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Mer info tack... Vad exakt har du gjort?

Min gissning faller spontant på instälnningar för feathering samt anti-aliasing för verktyget du använder.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Svårt att förstå vad bilden egentligen visar, t.ex. en eller två lager, ett helt lager eller delar av det, hur mycket förstorat osv.

Ett laget har över huvud taget inga pixlar förrän du lägger dit dom på något sätt. Hur har du gjort? Klippt och klistrat? Har du nån slags softning på verktyget du använt för att skapa färgytorna?

Red: Nitro hann skriva ungefär samma sak innan jag postade....

Om jag öppnar ett nytt dokument med vit bakgrund varpå jag skapar en vektoriserad rektangel så blir kanterna "luddiga" även om inställningarna visar 0. (Så som min bild visar. Ni ser en rektangels kant som ska vara färgad ända ut, men i stället blir det någon form av transparans på de yttersta pixlarna.)

Gör jag däremot en markering och fyller (ctrl+backspace) så täcks det ända ut i kanterna.

Medlem sedan mars 2006296 inlägg

Vektor banan är inte begränsad till pixlar, den suddiga kanten kommer av att banan går igenom en pixel istället för i kanten. Dåligt förklarat av mig men nu kanske förstår vad jag menar ändå.

Enda sättet att lösa det, vad jag vet, är att skala om banan så den markerar hela pixlar.

Medlem sedan juni 2006244 inlägg

Det är som Nate.A menar.

Shape-lagrets bana (alltså den tunna markeringen) ligger på en halv pixel. Pixlarnas kanter är markerade med det rutnät du ser.
Eftersom photoshop bara kan rita ut hela pixlar och inte halva, så väljer den att lösa detta med att rita de till hälften markerade pixlarna med halv opacitet istället.

För att lösa detta måste du flytta linjen så att den precis "täcker" de pixlar du vill ska vara med, och inte bara halva pixlarna. Prova att använda transform-tool och dra shape-objektets kanter så att de ligger på pixlarnas kanter. Enklaste sättet att göra detta kan ibland vara att använda punktmarkeringspilen (den vita pilen, under den lilla svarta) och flytta shape-objektets punkter istället.

Det var svårt att förklara som påpekats, men vi hoppas att du kan tolka detta!

Efter lite experimenterande verkar det som den enda hundraprocentiga lösningen är att bara rita sina rektanglar i 100% zoom. Annars riskerar du att hamna mitt i en pixel. Måste du zooma in bör du bara välja jämna multipler av 100% (200%, 300%, 400%...) samt vara noga med att rit rektanglarna mellan pixelgränser. Personligen vr det länge sedan jag gav upp tanken på att använda vektorverktygen för pixelperfekta rektanglar och linjer.

doridori skrev:

Eftersom photoshop bara kan rita ut hela pixlar och inte halva, så väljer den att lösa detta med att rita de till hälften markerade pixlarna med halv opacitet istället.

Helt OK förklaring, men eftersom svaret kanske kan ge sken av att det bara är Photoshop och inga andra program som "bara" kan "rita" ut hela pixlar, så är det väl bäst att tala om att ALLA program gör på samma sätt eftersom en pixel är den minsta bildenheten som finns (i vart fall än så länge även om det pågår viss forsknig och utveckling i ämnet...)

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Är det inte bättre att du använder Snap to pixels? :h

Snap_To_Pixels.png

Danne V skrev:

Helt OK förklaring, men eftersom svaret kanske kan ge sken av att det bara är Photoshop och inga andra program som "bara" kan "rita" ut hela pixlar, så är det väl bäst att tala om att ALLA program gör på samma sätt eftersom en pixel är den minsta bildenheten som finns (i vart fall än så länge även om det pågår viss forsknig och utveckling i ämnet...)

Rektanglar och linjer i PS är vektordata, alltså kan man uttrycka precis vilka koordinater man vill, även mellan pixlar. Detsamma gäller även rena vektorprogram, som Illustrator. Skillnaden är att PS är tvunget att alltid rita saker som pixelgrafik.

För övrigt får man alltid en liknande effekt när man använder anti-aliasering. Det är väl bara det att rektanglar bara har raka linjer som är vinkelräta mot pixlarna, så man inte förväntar sig den effekten. Jag antar att få ögonbryn höjs över det faktum att cirklar eller bokstäver i text är suddiga i kanten i PS.

Phorpher skrev:

Är det inte bättre att du använder Snap to pixels? :h

Har du lyckats hacka min kopia av Photoshop? För jag kan svära att den funktionen inte fanns där nyss. :p

nitro2k01 skrev:

Rektanglar och linjer i PS är vektordata, alltså kan man uttrycka precis vilka koordinater man vill, även mellan pixlar. Detsamma gäller även rena vektorprogram, som Illustrator. Skillnaden är att PS är tvunget att alltid rita saker som pixelgrafik.

Jag tror du missuppfattade mitt inlägg ganska ordentligt.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)