webForumDet fria alternativet

kantutjämning

Design & grafik

27 svar · 1 354 visningar · startad av blåjeans · sida 2 av 2

Frågan, av blåjeans

Kolla här på bilderna... varför blir det så när jag har kantutjämning på? Att det liksom "försvinner" delar av bokstäverna, är det för att det är så kursivt teckensnitt? Jag fattar inte hur jag ska göra för att få såna där fina o-hackiga ord som jag ser på så många andra ställen... :( Jag tycker inte det jämnas ut särskilt mycket heller. Använder Photoshop Elements.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan sep. 200554 inlägg

Danny skrev:

Vem svarar du på?! Visst jobbar man med PSD eller nåt från början. Det är först i det slutliga steget då man är helt klart som man sparar den i GIF eller JPG. Gäller ju särskilt JPG som har förstörande komprimering.

Jag svarade på blåjeans inlägg så klart..

blåjeans skrev:

Det verkade som att det inte funkade med gif. Ändrade till jpg och då gick det. Men tack för hjälpen!

Medlem sedan sep. 2005849 inlägg

Jaså du svarade mig :e

Nej men alltså jag hade ju psd från början!! Men det var när jag sparade den som gif (för webben) som kantutjämningen blev... konstig, så att säga. :OO

Medlem sedan okt. 2002170 inlägg

gif är bra för små bilder, pixelbaserade alternativt menyknappar som kräver snabb inladdning. jpeg är för bilder. och där tycker jag vi sätter punkt gällande den frågan :) gällande png så blir de i regel större i storlek (kb) än gif; dock fungerar png, som ett tidigare inlägg poängterat, bättre med transparens. för att fuska till sig en kantutjämnad bakgrund med transparens så brukar jag kopiera in giffen i en psd med flera lager i olika färger. lägga på en svag grå nyans runt - i det här fallet - logotypen (lager -> stroke -> 1px, välj färg), och se om den "utjämnar" mot de olika färgerna. byt ut kantfärgen för att se vilken som passar bäst i de olika bakgrunderna.

hoppas det klarade ut en del.

Okej, jag missuppfattade det hela..
Jag använder som sagt Photoshop och jag får inte så taggig resultat som blåjeans får. Jag väljer "Sharp" istället för "Smooth" om det är en liten text på en knapp t.ex. Annars kan man köra med s.k pixeltypsnitt och välja "None" på anti-aliasing för kantfri resultat för knappar och dylikt.

Red:
Jag tror inte du hade kantutjämningen på blånjeans. När man har det på så ska det hänga med "rester" av bakgrunden i den transparenta gifen. För att bli av med den gäller det att från början ha samma bakgrundsfärg som den tänkta bakgrunden som bilden ska ligga på. I ditt fall ser det snarare ut som när man inte har någon "anti-aliasing" på. (för att se vad jag pratar om kan ni markera den bifogade bilden så att det blir mörkt. då ser ni att det på blåjeans bild finns inga "rester", medan det på min bild gör det).

bla.gif

Jo, det hade jag. Det syntes tydlig skillnad i själva PS, och det finns ju bara två lägen - på och av! Och det är den enda skillnaden på bilderna i mitt första inlägg.
Men det kanske inte fungerar på samma sätt i PS Elements som i PS då. Jag ska försöka fixa PS istället...

Men du... vad menade du med att det ska "hänga med 'rester' av bakgrunden i den transparenta gifen"? För jag hade ju ingen bakgrund alls från början. :q
Åh, vad rörigt det blev! Jag anar att det beror på PS Elements dock, nån annan som använder det som vet?

Den bilden du skickade med sist nu, det var ju riktigt snyggt. Det är så jag vill ha det!! Så... återkommer när jag har PS... ;)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

blåjeans skrev:

vad menade du med att det ska "hänga med 'rester' av bakgrunden i den transparenta gifen"? För jag hade ju ingen bakgrund alls från början.

Det var ju det jag pratade om där, det är alltid en bakgrund oavsett om du själv valt eller inte. Den kommer jämnas ut mot loggan. Sedan beroende hur "snävt" urval av transparenta pixlar du väljer så kommer det att bli olika bra. För att prata i termer som jag använde i exemplet. För att visa exakt har jag bifogat en bild på när jag valt transparenta pixlar. Jag valde vitt såklart eftersom den var bakgrund. Sedan valde jag också den näst ljusaste färgen eftersom den var ganska nära bakgrunden. Men beroende på bakgrunden och och kantighet kunde man skippat den och bara haft det vita som bakgrund.

gif_urval.jpg

Blåjeans, du får nog bäst resultat om du skaffar PS - om du har råd dvs.
Det är som Danny sa. Photoshop utgår från vit bakgrund när du har transparent sådan från början. Det är inte alltid bra att välja det. Eftersom "resternerna" är vita när du gör och du kanske ska lägga loggan på en annan bakgrund så kommer det att se fult ut. Det är ett sånt där typiskt amatör misstag man ser på flera sidor. Som sagt innan, tänk alltid på vilken bakgrund texten/loggan ska ligga på och välj den färgen eller en färg i närheten av den om bakgrunden har olika färgnyanser och utgå från den som bakgrund.

WebForums egen logga förresten har nästan det misstaget. Alla kanske inte kan se det beroende på deras grafikinställningar, men jag kan se att den som gjorde loggan inte utgick från exakt samma färg som forumet har som bakgrund. Han valde en något ljusare färg. Och eftersom loggan har skuggeffekt så kan man se det tydligt.

Ang. det som danny skrev om sist:
Om du tar med fler nyanser som angränser till bakgrunden så påverkas ju utjämnigheten negativt. Det är en svår kompromiss.

Ahaa..... hmm... mycket att tänka över här. :)
Jag ska pula lite och se om jag får till det. Det där med urval av transparenta pixlar, det kanske är nåt jag inte har hittat, hrmm... :r
Tack så jättemycket för hjälp!!

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)