antagligen behöverjag köpa mig en bok om Indesign för jag installerade precis detta program för att jag lite snabbt skulle kasta ihop en sida information om en produkt...
Tänkte börja infoga några bilder?? Hur gör man det? Kan ju inte ens lägga till tabeller?
Någon som kan ge lite snabbhjälp.
Titta, fler än jag som tycker Indesign är tokbökigt! :)
Åtminstone eftersom man har Quark XPress alla kortkommandon i ryggraden... :e
Hur som helst, kommandot för att infoga bilder är "Montera" och det hittar du i Arkivmenyn eller genom Ctrl-D. Leta rätt på bilden och du får en pekare som monterar bilden där du klickar.
Omforma den genom att klicka och dra med markeringsverktyget i pluttarna längs med bildens kanter.
Dock ändrar bara detta vad som syns av bilden och inte bildens skalning. Välj Direktmarkeringsverktyget längst upp till höger i verktygslådan och klicka på bilden så dyker det upp en rektangel till - detta är själva bilden. Klicka och dra i pluttarna här också för att ändra storlek på bilden - kombinera med att hålla ned shift för att behålla proportionerna.
Tabeller har jag däremot inte gett mig in på än. ;)
En bra grej är förhandsvisningsläget som rensar undan alla hjälplinjer och rutor och tjafs och visar hur det kommer se ut vid utskriften. Hoppa fram och tillbaka med W så märker du.
När vi ändå är inne på Indesign får jag inte ordning på en sak...
För att öka/minska teckenstorlek eller bildskalning i XPress trycker man Ctrl-Alt-Shift och sen punkt eller komma för att öka eller minska.
Detta vill jag hitta i Indesign och i hjälpen fanns detta: Ökar eller minskar punktstorleken: Skift+Ctrl+> eller <
Va? Är det jag som är fullständigt dum i huvudet eller är det verkligen < de menar, den mellan Shift och Z..?
Hur har de tänkt då? Håller man ner Shift får man ju bara >... < är omöjlig med den kombinationen... :q
För att öka och minska punktstorlek i text är det punkt och komma som i quark.
Gå ner en punkt: shift+cmd+,
Gå upp en punkt: shift+cmd+.
För bilder är samma fast utan shift.
Kortkommandona finns under Edit > Keyboard Shortcuts Den är lite bättre än hjälpen i html.. Där kan man ändra till egna eller till quarks.
Om man sitter på en datasal borde manualerna också finnas tillgängliga. Dålig ursäkt.
Kommentaren är inte onödig alls. Vill man lära sig programmet så finns manualerna tillgängliga om de finns på skolan eller arbetsplatsen man jobbar på. Så enkelt är det.
Om man sitter på en datasal borde manualerna också finnas tillgängliga. Dålig ursäkt.
Kommentaren är inte onödig alls. Vill man lära sig programmet så finns manualerna tillgängliga om de finns på skolan eller arbetsplatsen man jobbar på. Så enkelt är det.
På min gymnasieskola har vi nyligen fått InDesign att arbeta i, men det finns inte 30+ manualer till alla. Så det behöver inte alls vara någon "dålig ursäkt".
Om man sitter på en datasal borde manualerna också finnas tillgängliga.
Fast så är det väl ändå med allt? Ska man därför resonera så i alla mjukvarutrådar eftersom majoriteten av programvaran levereras med manual? Du, om någon, borde veta att det är så ett forum fungerar; man frågar och man får förhoppningsvis ett svar. Alltså inga spydiga kommentarer om vad som borde och inte borde finnas tillgängligt.
Vadå spydig??? NU blir jag elak. Om skolan/företaget inte kan se till att det finns tillgänglig manual när man behöver det (alla som sitter i datasalen kanske inte behöver manualen just samma sekund) så borde det räcka med EN manual, som alltid ligger framme. Jag förstår inte alls hur detta kan vara spydigt. På mitt företag där jag jobbar har vi företagslicenser och ett fåtal manualer, men de finns alltid tillgängliga i en bokhylla om man behöver slå upp något speciellt.
Förövrigt är Adobe duktiga på att göra Hjälp-funktioner också, så det är bara att knappa in en fråga i webbläsarfönstret som kommer upp och man får nästan lika bra hjälp i datorn.
SEN ska man inte heller frånse från att det finns många som faktiskt piratkopierar programmen och kommer till forum som dessa och ställer, ibland rätt lätta frågor, istället för att använda den inbyggda hjälpen eller läsa manualen (som de inte har).
Spydig? Njae.... snarare allergisk mot att folk är lata, inte kräver att det finns manualer tillgängliga på skolor/företag, osv.... eller tjuvar som kopierar och sen förväntar sig att andra - som betalat för licensen och läst manualen - ska svara på deras frågor.
Seriöst, vid HJ studerar det runt 9 000 - 10 000 studenter och det finns en herrans massa datasalar - menar du att det ska finnas manualer till varje program i nätverket i varje datasal?
Det är kanske inte spydigt men väl så blåögt att tro att det skulle fungera. ;)
För sakens skull ska väl nämnas att för mitt problem satt jag och rotade i "F1-hjälpen" i gott och väl en halvtimme och svor över att där fanns en hänvisning som inte fungerade - när det inte finns ett korrekt svar ens inbyggt i programmet, vad ska man göra då? :q
På mitt företag där jag jobbar har vi företagslicenser och ett fåtal manualer..[---]
Jag är väldigt glad för din skull, men alla har inte det privilegiet.
Som jag tidigare nämnde behöver du inte flika in med anmärkningar om hur arbetsplatsen skall vara utrustad. Antingen svarar du på Stefans fråga eller så klickar du dig vidare, enklare än så är det inte.
CyberPet skrev:
SEN ska man inte heller frånse från att det finns många som faktiskt piratkopierar programmen
Vari ligger sambandet till den här frågan? Och om det verkligen finns ett samband; vem är du som ska läxa upp dem? Varför inte starta en tråd där du förespråkar licensvalidering innan skapandet av en tråd? Alla måste mata in en giltlig cd-nyckel för att kunna fråga frågor och få sin röst hörd. Nej du CyberPet, lek paragraftyrann någonstans där användare verkligen bryr sig.
CyberPet skrev:
[---]Snarare allergisk mot att folk är lata, inte kräver att det finns manualer tillgängliga på skolor/företag, osv.... eller tjuvar som kopierar och sen förväntar sig att andra - som betalat för licensen och läst manualen - ska svara på deras frågor.
Var god och yttra din "allergi" mot andra breddgrader eller åtminstone i samband där dina argument håller. Det här är inte en fråga om huruvida det bör finnas manualer eller inte; ett kortkommando efterfrågades. Kan du den i huvudet och vill dela med dig, posta den. Vill du vara vänlig och kolla upp den i manualen på jobbet för att sedan dela med dig, gör det. Vill du gnälla om att alla bör ha en användarmanual, träd tillbaka.
270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e