Swap?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mr. N.
    Moderator
    • 2002-09-23
    • 3794

Swap?

Kan man stänga av användandet av swapfilen och bara använda RAM-minnet? För min hårddisk är slö men jag har 640 MB RAM som jag gärna vill använda, när jag kollar i aktivitetshanteraren så står växlingsfilen på drygt 100 MB medans 480 MB fysiskt minne är ledigt...
    Aktivitetshanteraren
    Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
    Vad händer på Stora Aspön? | Nyx och Phobos | Steam | Xbox Live | Min LCHF-blogg
  • Racerankan
    Medlem
    • 1999-12-04
    • 831

Högerklicka på Den här datorn - egenskaper - avancerat - Prestandaalternativ - ändra

Om du har w2k vill säga.

Comment

• Rikard
      Medlem
      Älgen
      • 1999-12-03
      • 8623

Jag är lite fundersam över vilket resultat du kommer att få. Jag är inte säker på att du kommer att få den prestandaförbättring du väntar dig. *rotar lite i några tekniska dokumentationer*
      jobbskatteavdrag.se

Comment

• Mr. N.
        Moderator
        • 2002-09-23
        • 3794

Ja, alltså jag vet hur jag gör, men vet inte om jag borde göra det...
        Vad händer på Stora Aspön? | Nyx och Phobos | Steam | Xbox Live | Min LCHF-blogg

Comment

• developer
          Medlem
          • 2001-08-02
          • 453

Du bör *inte* stänga av pagefilen. Inte helt lätt att förklara varför, men ungefär såhär ser det ut. Antag att en process allokerar 10 MB minne. Det är inte alls säkert att minnet kommer användas. Har man en pagefil, kommer bara virtuella adressrymden allokeras, och en variabel i operativsystemet indikerar att adressrymden är allokerad. Blixtsnabbt. Men om du inte har någon pagefil, kommer den här optimeringen inte kunna göras, utan man belastar processorns minneshanterare med det allokerade minnet. Det är *mycket* långsammare.

Min uppfattning är att systemet hanterar pagefilen bra, jag ändrar aldrig inställningarna själv. Man kan se till att den hamnar på snabba diskar, och har man flera diskar kan man dela upp så man har en pagefil per disk. Men har man inte en stor förståelse för hur det fungerar är risken stor att man gör försämringar. Q314482 ger lite tips hur man kan göra ändringar.

Comment

• Rikard
            Medlem
            Älgen
            • 1999-12-03
            • 8623

*konstaterar att developer är bättre att rota i en tekniska dokumentationer*
            Tack för förklaringen developer.
            jobbskatteavdrag.se

Comment

• developer
              Medlem
              • 2001-08-02
              • 453

det var så lite så...

Comment

• Mr. N.
                Moderator
                • 2002-09-23
                • 3794

Åkej... XP för sköta min swap även i framtiden. Tack för en bra beskrivning.

Comment

• frankof
                  Medlem
                  • 2001-01-29
                  • 4275

Hur är det med att ge växlingsfilen en fast storlek?
                  Om man har lite minne ca. 1.5x minnet, med mycket minne, samma som minnet.

64M ger en växlingsfil på 96M
                  512M ger en växlingsfil på 512M
                  /frankof
                  Beta tester: http://www.americasarmy.com/
                  Global moderator: http://aaotracker.com/

Comment

Working...