webForumDet fria alternativet

fdisk och winXP?

22 svar · 513 visningar · startad av yaz

yazMedlem sedan maj 20021 028 inlägg

går det inte att använda det gamla hederliga och pålitliga verktyget FDISK när man har WinXP?

om jag använder en Win98startdiskett får jag ett felmeddelande när jag försöker starta fdisk.

om jag skapar en startdiskett i WinXP finns inte ens fdisk med på disketten.

fattar ingenting...

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

I windows XP, använder man som i gamla NT och 2000 "diskhanteraren" som finns i managment konsollen.

Control Panel -> Admin... Tools -> Computer Management -> Disk Management

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Startar du med Win98 disketten så måste du köra Win98's fdisk. Så har jag gjort många gånger.

Vad får du för felmeddelande?

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Disk Manager är nog det bästa valet som stoffe skriver

gunnarD >> det står något i stil med: "Felaktig DOS-version"

stoffe o nickemannen. jag tackar för tipset om Disk Managment.

nu kommer jag till nästa problem.

Jag har 2 st "lediga utrymmen". en som blev över när jag gjorde om den primära partitionen och en som blev över när jag ändrade storlek på en logisk partition i den utökade partitionen.

går det att lägga till dessa 2 lediga utrymmen på en logisk partition?

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Om det är 2 olika hårdiskar så går det inte mig vetligen

inte 2 olika hårddiskar. det är EN fysisk hårddisk.

fast det lediga utrymmet är uppdelat på 2 eftersom den ena biten först låg ihop med en "Primär partition" och den andra biten låg ihop med en "Logisk partition" som ligger i den "Utökade partitionen"

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Om jag tolkar dig rätt så behöver du bara ta bort båda delarna så får du ett utrymme som du kan skapa en partition i.

dessa delar har ingen partition utan är bara tomma. jag kan inte göra något annat med dem än att skapa en partition i varje.

det vill jag inte göra dock, utan jag vill lägga till det lediga utrymmet till en redan befintlig partition. jag ser ingen funktion för detta... men det kan förstås vara för att jag inte vet riktigt var jag ska kolla.

Aha, du vill göra dina befintliga partitioner större med hjälp av de tomma delarna. Då är det nog Partition Magic som gäller tror jag.

mmm...tänkte också det.

fast Partition Magic hänger sig vid start. jag har inte lyckats starta programmet :( hela datorn hänger sig alltså, och jag är tvungen att göra en sk "hard-reset" med knappen på chassit. inget annat funkar :l

Vilken version av PM har du?

sirPeter >> 7:an har jag..

nu kan jag efter ett antal timmars krångel uppdatera er. Så här är läget nu:

Jag har lyckats lägga ihop de två tomma delarna till en. så här såg det ut innan: bild 1

jag har för övrigt lyckats starta PM7, fast i felsäkert läge, och sedan försökt "Redistribute free space" och ställt in så att allt ska läggas på E:

PM höll på i ett flertal timmar och procenten gick framåt i hastigheten ungefär 1% per 10 minuter. Hårddiskens aktivitet var mycket låg och jag visade STORT tålamod.

När processen nått 42% stannade den och gick inte framåt på säkert en timme (nej, jag satt inte o glodde på skärmen i flera timmar ;) )

...så jag blev arg och startade om skiten. nu tror windows DiskManager att allt är frid och fröjd, och att partitionen är felfri och i den rätta storleken. Så här tror windows: bild 2

fast allt ÄR inte frid o fröjd. många mappar i partitionen är korrupterade och jag kan inte komma åt dem. PMs process stannade ju trots allt mitt i "Moving data". så nåt CP måste ju ha hänt..

frågan är hur man fixar det här.

aj aj. det hela blir mer o mer komplicerat. jhag gillar det inte alls. :(

denna hårda dags resultat finner ni i denna tråd

joserMedlem sedan mars 20021 152 inlägg

Ledsen, såg din tråd sent i kväll. :(

Citat: "Felsäkert läge"

Måste PM 7 verkligen köras under Windows?

nja. PM7 ville det iaf.

jag har haft en DOS-version tidigare. men den är gammal...

joserMedlem sedan mars 20021 152 inlägg

Litar inte på Windows i ett sån operation.

Måste väl gå att köra från boot från diskett eller CD i real mode.

Sista PM jag använde var v.5 :(

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Jag med flera har upprepade ggr varnat för PM tillsammans med NT/2k/XP här i Windows forumet, men till ingen nytta verkar det som....

Och som vanligt är det Windows som får skulden för folks inkompetens :OO

reefer. snälla. uttala dig inte om "folks kompetens" utan att känna till den.

för att tala om mig själv kan jag berätta att det är ABSOLUT inget fel på kompetensen. Jag har haft datorer sedan jag var ca 8 år och reparerat och fixat datorer för läänge sedan. jag körde för tusan med DOS och NC när andra hurrade över att windows95 lanserats!

så jag har både formaterat och partionerat ett ANTAL gånger. både MED och utan PM..

säg mig, hur förstorar du en partition med innehåll utan att förlora något? jag är bara nyfiken.. :P :OO

sen att windows får skulden för folks inkompetens, har du rätt i. bara att det passar inte i sammanhanget.

att folk ska tro att man är inkompetent! x( jag har tvingats försvara mig två gånger denna morgon. den första var här

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)