webForumDet fria alternativet

hddn kan inte arbeta

33 svar · 1 017 visningar · startad av Sico

SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg

ok, nu e jag lite ledsen. Jag installerade om windows win2k pro och allt har funkat perfekt. Men sen efter en del timmar så skulle jag spela quake3 och precis när jag joinat ett game så programväxlade jag för jag glömt göra en sak.. Men då hängde sig datorn. hddn lät som en gräshoppa (den kunde typ inte hitta vilken sektor den skulle läsa på) så stog den så ett tag men jag bestämde mig för att starta om så jag tryckte på reset.. Men när jag ska starta daton nu och kommer till att "windows laddas" när man kan välja vilken uppstart man vill ha med F8 så låter hddn som en gräshoppa igen... å efter en stund så sluta den och skärmen slås av.. VF?!?!
Jag har en ibm deskstar eller vad dom heter.. jag hade inte installerat ata100 om det inte görs auto vid installation av nyaste via 4in1 intallationen.

vad ska jag ta mig till? ska testa med att reparera windows men det låter ju som hårdvaru fel.. jag kan dock bläddra på hddn när jag startat datorn i dos med hjälp av win98 startdiskett. så den e ju inte paj iaf

R/ reperation av windows funkade ej

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

IBM deskstar? jojo...inte det bästa ryktet :l

Svårt att svara på vad som hänt men tyvärr är det nog bara att installera om eftersom du försökt med repararera och det inte funkade.

Se till att använda NTFS på disken när du formaterar för installation i installationsprogrammet.

ps VIA 4in1 enablar ATA100 automagiskt vid installation. ds

pps se till att INTE använda något annat än nvidias officiella drivisar (fn 28.32) jag misstänker att du fick en "thread stuck in device driver" som gjorde att disken kraschade, det liknar nämligen något jag själv varit med om i Q3 dds

jag hade ntfs på partitionen windows låg på..
ok nytt problem.. jag kan inte formatera den.. den bara tänker sådär taskigt :l ... får väll prova med att ta bort partitionen å lägga till den igen :l

Ok kan du inte skapa en ny partition så har disken kraschat för gott, bara kila iväg och tjacka en ny omedelbums

ok, håll tummarna för mig :(

Det finns ingen primär DOS-partition att ta bort.

suck :( :l :x

Nej nej...du ska ta bort den i W2k:s installationsprogram ;)

Antika program som FDISK använder vi inte för ett NT-system.

Boota upp installationsprogrammet från W2k CD:n, vänta tills den kommer till där du får välja partition och filysystem, testa först med att formatera direkt, funkar inte det så tar du bort befintlig partition och skapar en ny, sedan formaterar du.

ok, formatera gick ju inte som jag sa innan men ska testa att ta bort den genom win2k installen

ps. jag har använt fdisk innan men då funkade det

håll tummarna denna gången då ;) :(

ta bort och skapa ny partition fungerade.. men formatera funkar inte :(

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Får du nåt felmeddelande?
Du valde att formatera med ntfs va?

ntfs jepp.. inget felmeddelande .. den bara står där å tickar å försöker leta upp rätt ställe på disken att arbeta på.. (hörs det som iaf)

NEJ MEN VA NU!!! jag gav den lite tid.. den stog i 10min säkert å puttrade utan att nåt hände.. men nu har den formaterat 5% .. den stannar ibland å låter sådär konstigt men den formaterar ju.. hoppas disken mår bra när formateringen är färdig

nu har den säkert puttrat i 10min på 15 och 16% .. frågan är om man vågar lämna datorn ifall om hddn skulle spåra ur.... orka sitta vid datorn å övervaka :/

jaja, det kan inte gå annat än fel :(

nu har den stått på forumatering i 6h var av dom 5 sissta % har targit 4h .. det är en 4 gigs partition.. är det nån ide att göra nåt med den? finns det en chans att den uppför sig normalt sen när partitionen är avslutad?

joserMedlem sedan mars 20021 152 inlägg

Ja det finns god chans till det, men du kan inte lita 100 på den nåt mer. Det här är min bild av vad som hänt din stackars hårddisk:

Den har inte fysiskt kraschat men ändå har en del av skrivytan blivit obrukbar. Den har, tror jag med din beskrivning, fått eller feltolkat kommandon på lågnivå vid skrivning som gjort en massa sektorer korrupta. Eller mindre sannolikt i ditt fall fått fabriksformateringens tabell över dåliga sektorer raderad, med samma resultat.

Det som nu tar sån tid är att markera de sektorerna som obrukbara. Jag gissar att ditt os har en timeout på bortåt en halv minut om disken inte svarar att data skrivits. Diskskannerprogram är snabbare med felmarkeringen om du ställer in att bara göra 1 försök vid test av ytan. /r I så fall kan du göra en vanlig snabbformatering under Windows först.

Vid nästa felsökning eller test av ytans integritet kommer hela jobbet göras om från början igen. Ibland ger diskskannrar valet att testa om alla dåliga sektorer vid nya test, men mer sällan valet att gå förbi redan markerade, korkat nog. Reefer vet helt säkert mycket mer om det än jag.

Vill du ändra partitioneringen ska du bara ha en partition på disken, eftersom du annars riskerar att ha dåliga sektorer i nästa partitions systemområde inne på diskytan, och det klarar inte os att markera bort vid formatering. Kan du formatera en partition så är den användbar. När markeringen av korrupta sektorer är klar kommer disken att fungera igen normalt men med minskat ledigt utrymme.

Till sist; det går inte att utesluta att det är hdd internt pga svaga kretsar som är orsak till sabbade sektorer, men jag tror mer på en situationsbunden korruption av kommunikationen till hårdisken. Kanske att IBM:s Deskstar har en svag punkt där.

det står ju nu vid formateringen som jag la märke till

"formateras på 43975 mb håddisk 0 på id 0 på buss 0 atapi

hmm... det oroar mig lite

Om det är den enda HD:n du har i datorn så står det helt korrekt.

Men försöker du formatera HELA disken? -testa istället att skapa en 4 gig partition (4096) och formatera istället, har du tur så kommer du undan med det.

Ett annat alt. som du kan testa med (och som anknyter till det Joser skriver ovanför om än något krångligt ;)) är att "nolla" hela disken, dvs all information försvinner från den, det här verktyget använder du för det; http://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/wipe.exe -var säker på att läsa readme filen först, här; http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm#

Du kan även välja att "nolla" endast MBR med det verktyget, tar betydligt mindre tid än att göra det med hela disken och se om det hjälper.

Ett annat nyttigt verktyg är Drive Fitness Test som du kan ladda ner här; http://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/DFT32-V301.EXE för att först kontrollera disken fysiskt innan du gör något annat. (möjligheten att "nolla" disken följer med den)

Borde räcka till en början...märks det att jag haft en IBM disk btw? ;)

hej Reefer

roligt att du tar dig tid, du är kunnig å snäll :)

nope, jag formaterar bara den primära partitionen. jag ska kika på länkarna du skrev sen när jag fått reda på hur det går med formateringen.. den e gött långsam iaf.. 64% nu på nära 9h (4gb) ... dom senaste 10% har tagit 7h ... jaja..hoppas den rappar på lite ...

fotmationen misslyckades... ska testa med att nolla den sen :(

R/ jag slängde in en annan hdd i datorn för atta installera win2k på. Men den hddn hördes exakt lika dant, blev lite fundersam. satte örat mott hddn med det va inte den som lät, satte örat mot pc-speakern å det va tydligen den.. den låter exakt som när hddn tänker fast "tänk tänkt tänk tänk, tyst tyst" i den melodin... vanu. jag ska testa min ibm-hdd i en annan dator nu för att se hur det går... men vad kan detta va då, har modekortet ballat ur?

joserMedlem sedan mars 20021 152 inlägg

Har du konstaterat att problemet bara gäller den här partitionen?

Om inte, kolla med säljaren om du har nån fabriksgaranti kvar, konsumentlagen ger annars två år om du kan hävda hårdvarufel som råkat visat sig först nu.

ska testa min hdd i en annan dator för att se om problemet kvarstår. det vera ju vara modekortet lr dylikt som skummar sig

141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)