Gör det snarast, men kör inte Fdisk eller formatering med annan hdd inkopplad i systemet.
hddn kan inte arbeta
33 svar · 1 017 visningar · startad av Sico · sida 2 av 2
testade att starta upp utan hdd, ljudkort och nätverkskort och det dära ljudet kom upp ändå så hddn är konstaterat säker.. men hur e det med resten... grafikkort, modekort, ram, cd-läsare.. det enda som kan gjort detta bör vara modekortet va? ska se om det finns nån nyare bios-update eller vad tro ni?
Nätdelen?
testat hddn i annan dator och det funkar inte så bra.. i uppstarten vid identifiering av enheterna så står det 10st utropstecken bakom hddn .. vad menas? väl inne i windows på en annan dator då så ser man disken i diskhanteraren att den är skadad och inaktiverad. Och så står det att den är 677gb vilket den inte är.
Jag har sett såna där utropstecken hddn en annan gång men då byglade jag om å hade mig så funkade den prima sen..
nu formaterar jag en annan liten hdd på min (söndriga?) dator genom fdisk, det funkar prima.. men pc speakern låter sådär konstigt.. varför?
hej igen, jag skriver visst många inlägg men det är för det händer mycket mysko..
Jag försökte installera win2k på den lilla hddn på min dator, men när filerna kopierats och den ska dra igång installationen i grafiskt läge så bootade den inte ordentligt på cdn utan det stog "LI" .. efter ett antal försök så kom den tillslut igenom och pc speakern har slutat låta (jag har inte gjort nåt tror jag)
men min stora hdd funkar inte :( .. ska testa nolla den som ni sa men då förlorar jag allt på den ju :( ...´jag kunde ju bläddra på hddn på d: och e:i dos genom win98 startdisk ... får nog kopiera över allt därigenom om det funkar.. eller är filerna skadade?
Hello again...
Brukar dra mig tillbaka efter ett antal inlägg i en tråd som den här för att se om någon annan har några ideer, men den här typen av fel är svårt att diagnosticera på avstånd.
Det verkar som om det är HD:n det är fel på iaf, sedan är det juh inte alldeles omöjligt att det blivit flera fel på en gång, bla med mobot. (strömförsörjning som PeW var inne på)
Testa "nollningen" och se om det hjälper men varning -en 40 gigare tar 2-3 timmar för en snabb dator att "nolla" ;)
r/ anledningen till "Li.." är att du eller någon annan tidigare haft Linux installerat på den lilla HD:n :e och inte tagit bort dess bootmanager (LILO)
Sico > Gör som Reefer tipsade och ladda hem IBM:s Drive Fitness Test. Boota från diskett och kör testet med hårddisken ensam kopplad till sin IDE-kanal.
Hade du cdrom på samma kabel som hdd så komplicerar det bilden av vad som kan ha inträffat.
De filer du kopierar i DOS är nog ok men de får sina långa filnamn trunkerade till 8.3. Vill du kopiera kataloger med filer i DOS så använd XCOPY.EXE+XCOPY.MOD från Command-katalogen i Windows98.
/r När jag svarade på din misslyckade formatering hade jag inte sett din inläggsredigering innan. Min lånade surfmaskins f*b*de W*läsare uppdaterar lite hursomhelst.
hejsan,
Jepp det har varit linux på den innan men jag trodde jag hade tagot bort de dära, hmm.. Jag är inte så kunnig om linux, men ska bli ;)
Jag ska försöka nolla den sen efter jag fått tillbaka alla filerna (om det går) ... har skickat mail till db.se för att se om jag har garanti kvar men det lär inte va mer än 1år :( . om jag har garanti kvar så skiter jag i att nolla den för disken. Den lär väll inte må 100% bra efter det en nollning va?. kan man lita på disken efter att ha nollat den? Numera backupar jag ofta :)
Men nu har jag en fungernade dator iaf :) men 10gb hdd är nog inte så mycket att skryta med :(
kan man lita på disken efter att ha nollat den
I de fall jag nollat diskar manuellt genom ASM har det funkat kalas. Att göra det genom ett program som dessutom nollar hela disken bör inte göra oddsen sämre ;)
Den lär väll inte må 100% bra efter det en nollning va?. kan man lita på disken efter att ha nollat den?
Precis tvärtom, den blir som ny, tom nyare än den var när den kom från fabriken (när det gäller informationen på den alltså).
Sedan när du "nollat" den och ska installera W2k på den igen så kommer W2k:s installationsprogram att säga att disken är ny (dvs han kan inte hitta någon information om den/på den) och ber dig fortsätta endast om du vet att disken är ny (vilket du vet) bara att trycka enter då kommer han att skriva viss information på den som gör att den fungerar som den ska.
Som sagt... IBM disk har man haft :OO
Garanti
IBM har 3 års garanti på sina diskar. Kolla på när den är gjord (står på diskens info lapp) och vill inte db.se ta emot den för att den är mer än 1 år gammal så är det bara att skicka den till IBM.
Där står det mer om vad som gäller med IBM diskar.
Har presis skickat in en egen IBM Deskstar 70 GPX 30 Gigs disk till dom och väntar på en ny tebax. Det gick iaf rätt smidigt.
Bara det att man skall skicka den till Nederländerna ;)
Efter att ha låtigt hddn damma ett tag tänkte jag nu ta tag i detta. Jag satte in hddn i datorn för att kunna köra det där testet IBM rekomenderar. Men vad hände, datorn hittade hddn vilket inte gjort förut. Jag e skitglad som kan få tillbaka mina filer igen för filbläddringen funkar utmärkt. Sen när jag kopierat allt så ska jag köra test och formatera osv. Är det värt att ha kvar hddn eller ska man lämna in den, borde väl ändå va garanti på detta även om den fungerar? Vet inte om jag vågar lite på den när den har uppfört sig såhär :l
Formatera och partionera disken gick jättebra genom diskhanteringen. Ska jag ändå nolla den?