Om du slöar igång Windows och kör CPU-Z, vad får du för svar? Klickapå about, sedan någondera form av dump och ladda sedan upp filen här.
Problem att installera Win XP pro.
Collapse
X
-
Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
Internklippning:
1) Snaggning av fångar.
2) Klippning frisörer emellan. -
Det kommer ta för lång tid, har tyvärr inget tålamod för det.Om du slöar igång Windows och kör CPU-Z, vad får du för svar? Klickapå about, sedan någondera form av dump och ladda sedan upp filen här.
Hörde från en annan kille, att det kan vara det integrerade grafikkortet (använder ett annat internt grafikkort) som tar väldigt mycket minne, som resulterar i att hela datorn blir seg/slö.
Kan det stämma? Jag har aldrig varit med om att behöva stänga av det inbyggda grafikkortet.Det jag inte redan vet vill jag gärna lära mig...
Comment
-
-
Om UBUNTU är lika segt låter det ju som det är något fel på hårdvaran.
Du nämnde att du hade två minne, har du provat att byta plats på dem? Ibland blir det första mer slitet än det andra och jag har varit med om att Windows (förvisso inte på senare tid) strular om ett minne är dåligt på första platsen.Hemsida: New Seed IT Solutions ABComment
-
Ja, jag har bytt plats på minnena.
Har även testat minnena med "memtest", och det fanns inga fel.
EDIT:
Det enda som egentligen finns kvar (enligt mig), är torkad kylpasta, eller nätaggregatet.
Eller kan det finnas något annat?Det jag inte redan vet vill jag gärna lära mig...
Comment
-
Jag vet inte om detta är så smart.
Men, du kan ju testa och skriva format C:\ i ms dos prompt . Så hårdisken formateras. Sedan kan du testa att instellera om WinXP Pro. Vet inte om det fungerar, testa på egen risk!
Låt mig gärna få veta hur det går.Comment
-
Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
Internklippning:
1) Snaggning av fångar.
2) Klippning frisörer emellan.Comment
-
Comment
-
-
Jag tror att felet ligger i att du har för lite minnen. 512 mb och sedan skall grafikkortet ha sitt till det.
Men det finns en sak som du skulle kunna testa.
Börja med att starta upp datorn med en ms-dos startdiskett.
I dos, skriv in f-dsik /mbr. (master boot record).
Starta sedan xp-installationen när du är i dos.
Det finns en liten chans att det lyckas.saw
Killen jag köpte datorn av, sa samma sak.
Jag har dock aldrig varit med om att grafikkortet snor så pass mycket minne.
Varför skulle det gå bättre (snabbare) på detta sättet? *nyfiken*
Installationen startar ju som den ska, direkt från CD-skivan, men själva kopieringen av filerna, samt installationen går mycket trögt.Det jag inte redan vet vill jag gärna lära mig...
Comment
-
Näe.
Att köra XP på 256-512 MB är visserligen ingen dröm om man ska göra något produktivt, men det gör knappast uppstarten så snorseg som Guldstrand beskriver. Jag borde veta. Jag kör regelbundet virtuella XP-testmaskiner med 256 MB och jag har kört vanliga fysiska maskiner med XP med så lite minne för flera år sedan.
Däremot kan det ligga något i idén att det interna grafikkortet ställer till det, även om det låter märkligt. Prova att inaktivera kortet i BIOS och smälla i ett PCI/AGP-kort.
Vidare tycker jag du borde ta dig tid att starta maskinen och köra CPU-Z som jag bad om förut (och generera rapporter och posta här.) Det kan ge ledtrådar om vad som är fel.
Kommer inte att göra någon skillnad. Ursäkta att det låter som jag dissar dig totalt, men att DOS i det fallet är "fungerande" gör inte ett skvatts skillnad i sammanhanget. (Och tänk om DOS är lika slött, alltså har samma problem, men att det inte märks för att det är DOS.
) Det finns inget magiskt med att installera från ett "fungerande" OS eftersom det nya OS't måste interagera med hårdvaran på precis samma sätt efter omstart. Det skulle däremot kunna göra en skillnad om man installerade från en fungerande installation av t ex Windows 2000 som hade totalt nödvändiga drivrutiner, eller något i den stilen, eller om XP's installation av någon anledning inte skulle lyckas läsa från CD-läsaren.
Som en sidonotis kan nämnas att installation "från DOS" (alltså med hjälp winnt.exe) inte är en bra idé i sammanhanget, av två anledningar:
1) Eftersom DOS bara kan komma åt FAT-formaterade partitioner så kan du inte installera till ett NTFS-filsystem.
2) Under det första installationssteget kopieras filer till disken, och dessa filer måste ha filnamn på 8.3-format (Högst 8 tecken + en filändelse på 3 tecken.) Det hade alla de filer som det gällde från början. Fr. o. m. XP SP3 så finns det dock ett par filer med längre filnamn som orsakar felmeddelanden om man installerar via DOS. (Vid normal installation kopieras filerna utan problem.) Installationen fortgår visserligen som vanligt om man väljer att fortsätta, men det är ändå ett tecken på att de inte har provat att installera från DOS på länge.Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
Internklippning:
1) Snaggning av fångar.
2) Klippning frisörer emellan.Comment
Oderland
Collapse

Comment