Har nyligen införskaffat en billig dator till min sambos ena dotter på 14 år.
Datorn saknade HDD och OS, och detta tänkte jag såklart lösa.
Satt i en nyare IDE (ATA) disk och började installationen av Windows XP pro.
Detta var för 2 dagar sedan.
Installationen står fortfarande och tuggar på "13 minuter kvar", och det har den gjort i flera timmar.
Jag har aldrig stött på liknande problem tidigare, och undrar därför om någon annan har stött på detta problem?
Information om datorn kan hittas här, http://www.epox.com/product.asp?ID=EP-P4MKI.
Datorn verkar allmänt seg/slö, under själva installationen.
Är tacksam för alla tips/förslag på vad problemet kan vara.
En chansning:
SATA-diskar och WIN XP kan ge problem för vissa datorer. Jag hade ett liknande problem. Det löstes genom att installera Windows med en CD som hade SP2 inbakat.
Så är din Win XP-skiva utan SP2 eller SP3, leta fram en skiva med Sp2 eller SP3 integrerat.
Har du provat att bara starta om installationen? Har själv haft ett sånt moderkort (Kanske inte på bokstaven samma modell, men samma uppsättning chip), och funkade utmärkt med XP. Till föregående talare; Han skrev ATA-disk, inte SATA ;)
Gildebrand skrev:
Har du provat att bara starta om installationen? Har själv haft ett sånt moderkort (Kanske inte på bokstaven samma modell, men samma uppsättning chip), och funkade utmärkt med XP. Till föregående talare; Han skrev ATA-disk, inte SATA ;)
Ja, har testat att avbryta/starta om installationen 2 gånger.
Tyvärr är det samma resultat.
Precis... det är en ATA, inte S-ATA. ;)
Har en köpt version utan SP2 eller SP3.
Det kan fortfarande vara en idé att prova att installera med SP3, utifall att chipsettet har problem som löstes i SP2/3. Du kan själv göra en egen skiva med SP3 på, med hjälp av enbart det som finns på CD'n, en nedladdning av SP3 och ett par verktyg, varav båda de senare sakerna finns att tillgå gratis.
Se: http://www.howtohaven.com/system/slipstream-xp-service-pack-3.shtml
Om jag vidare får spåna fritt, så kanske det finns en risk att kylpastan mellan CPU'n och flänsen har torkat, vilket eventuellt gör att CPU'n hoppar ner i hastighet. Det är visserligen bara en gissning, men håll ett öga på vad BIOS rapporterar för temperatur nästa gång datorn startas om.
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg Koppla bort allt onödigt.
Gå in i bios o aktivera Safemode
testa igen.
nitro2k01 skrev:
Om jag vidare får spåna fritt, så kanske det finns en risk att kylpastan mellan CPU'n och flänsen har torkat, vilket eventuellt gör att CPU'n hoppar ner i hastighet. Det är visserligen bara en gissning, men håll ett öga på vad BIOS rapporterar för temperatur nästa gång datorn startas om.
Temperaturen brukar ligga på 40-45 grader.
mayday skrev:
Koppla bort allt onödigt.
Gå in i bios o aktivera Safemode
testa igen.
Har inget extra/onödigt, förutom ett tv-kort. (Kan testa att ta bort det.)
Du menar att lag ska ladda in felinställningarna, i BIOS? :r
Hela situationen är helskum.
Jag har aldrig varit med om liknande problem tidigare.
# Nätaggregaten ser relativt nytt ut.
# 2 minnen sitter i, på vardera 256mb.
# Har testat 3 begagnade CD-läsare. (Någon måste ju fungera.)
Vad kan problemet vara?
b242569Medlem sedan sep. 20051 760 inlägg Kan du inte fråga den du köpt datorn av, eller annan verkstad (om du t ex köpt den begagnat av privatperson)?
b242569 skrev:
Kan du inte fråga den du köpt datorn av, eller annan verkstad (om du t ex köpt den begagnat av privatperson)?
Givetvis har jag redan frågat personen jag köpte datorn av.
Han tyckte också att det var mycket konstigt, för han hade inte haft några problem med datorn.
b242569Medlem sedan sep. 20051 760 inlägg Det kostar förstås att kontakta verkstad, men kommer du inte på något annat kan det vara ett alternativ.
b242569 skrev:
Det kostar förstås att kontakta verkstad, men kommer du inte på något annat kan det vara ett alternativ.
Jo, jag har funderat på verkstad, men då känns det smartare att köpa en annan dator istället.
Känns väldigt surt, då vi har begränsad ekonomi just nu. :(
EDIT:
Satte disken i en annan dator, och installerade Windows XP Pro. utan problem.
Men det tar en evighet att t.o.m. logga in till windows, (från den nya datorn).
Installera SP3 på disken vi den andra datorn. Prova att bränna och boota en Ubuntu live-CD och se om det går slött.
40-45 grader låter rätt.
Edit: Justja, kolla även om hårddisken använder DMA: http://packetsofknowledge.wordpress.com/2008/01/21/enabling-dma-for-hard-drives-windows-xp/
nitro2k01 skrev:
Installera SP3 på disken vi den andra datorn. Prova att bränna och boota en Ubuntu live-CD och se om det går slött.
40-45 grader låter rätt.
Edit: Justja, kolla även om hårddisken använder DMA: http://packetsofknowledge.wordpress.com/2008/01/21/enabling-dma-for-hard-drives-windows-xp/
Har testat ubuntu med samma sega resultat. :(
Om du slöar igång Windows och kör CPU-Z, vad får du för svar? Klickapå about, sedan någondera form av dump och ladda sedan upp filen här.
nitro2k01 skrev:
Om du slöar igång Windows och kör CPU-Z, vad får du för svar? Klickapå about, sedan någondera form av dump och ladda sedan upp filen här.
Det kommer ta för lång tid, har tyvärr inget tålamod för det.
Hörde från en annan kille, att det kan vara det integrerade grafikkortet (använder ett annat internt grafikkort) som tar väldigt mycket minne, som resulterar i att hela datorn blir seg/slö.
Kan det stämma? Jag har aldrig varit med om att behöva stänga av det inbyggda grafikkortet.
newseedMedlem sedan maj 2010117 inlägg
Guldstrand skrev:
Har testat ubuntu med samma sega resultat. :(
Om UBUNTU är lika segt låter det ju som det är något fel på hårdvaran.
Du nämnde att du hade två minne, har du provat att byta plats på dem? Ibland blir det första mer slitet än det andra och jag har varit med om att Windows (förvisso inte på senare tid) strular om ett minne är dåligt på första platsen.
Ja, jag har bytt plats på minnena.
Har även testat minnena med "memtest", och det fanns inga fel.
EDIT:
Det enda som egentligen finns kvar (enligt mig), är torkad kylpasta, eller nätaggregatet.
Eller kan det finnas något annat?