Problem med installation av skrivare (hp 1012).

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • datakillen_74
    Medlem
    • 2009-11-27
    • 18

Problem med installation av skrivare (hp 1012).

Hej!

Jag har problem med att installera en skrivare, modell: HP Laserjet 1012, på min Windows Vista maskin. Varje gång som jag försöker köra installationsguiden så dyker det alltid upp följande meddelanderuta upp på slutet:

picasaweb.google.com/Mattias714/Datakrangel?authkey=Gv1sRgCK6C8q2Mpua_GQ#slideshow/5408818479767439170

Windows Vista gillar tydligen inte HP skrivare? Jag förstår inte riktigt vad felet är?...Är det någon som kan ge mig några ledtrådar hur jag kan lösa detta problemet?!

Mvh,
    /Mattias

(student, Uppsala)
  • LoLo
    Medlem
    • 2007-02-22
    • 1591

[Vista] HP LaserJet 1012 and Vista / Here's How

Comment

• datakillen_74
      Medlem
      • 2009-11-27
      • 18

Tack för tipset!...jag testade med att köra igenom algoritmen på länken ovan (www.dslreports.com/...), nu funkar det!! :-)

Jag fick dock göra om proceduren ett par tre ggr innan min dator fick kontakt med skrivaren. Det strulade lite med inställningarna på den 2:a steget - "From within Vista pc, launch the add printer wizard."

---

# Kontrollpanelen ---> dubbelklicka på ikonen "Skrivare" ---> tryck på fliken "Lägg till skrivare".

Jag får upp följande ruta på dataskärmen, se bild nr 1 på följande länken:

# Jag väljer kommandot: "Lägg till en lokal skrivare".

I nästa ruta ombeds jag att välja en skrivarport (se bild nr 2 i mitt picasa webbalbum).

Det finns tio olika portar att välja mellan (enl. följande lista).

LPT1: (Skrivarport)
      LPT2: (Skrivarport)
      LPT3: (Skrivarport)
      COM1: (Seriell port)
      COM2: (Seriell port)
      COM3: (Seriell port)
      COM4: (Seriell port)
      FILE: (Skriv till fil)
      DOT4_001: (Allmänt IEEE 1284.4 utskriftsstöd)
      XPSPort: (Lokal port)

Jag råkade inledningsvis välja fel skrivarport (LPT1). Provade med några av de andra portarna, DOT4_001 löste hela problemet!...

Nu hade jag tur som hittade rätt, men hur gör man (rent generellt) för att se vilken skrivarport som man skall välja på datorn?

Mvh,
      /Mattias

Comment

• LoLo
        Medlem
        • 2007-02-22
        • 1591

Fint! Om det funkar acceptera gärna mitt svar, syns ovan varje inlägg.

Comment

• datakillen_74
          Medlem
          • 2009-11-27
          • 18

Okej, har fixat det nu!...tack än en gång för hjälpen!

/Mattias

Originally posted by LoLo
          Fint! Om det funkar acceptera gärna mitt svar, syns ovan varje inlägg.

Comment

• datakillen_74
            Medlem
            • 2009-11-27
            • 18

- Ursäkta mig, jag har inte för avsikt att vara tjatig men det finns en mindre detalj som jag har funderat på angående installationen av min skrivare (hp 1012).

Då jag t ex skall skriva ut ett Word-dokument så går jag in på Arkiv-menyn och väljer kommandot "Skriv ut". Om jag sedan vill ändra skrivarinställningarna (för att t ex få dubbelsidiga utskrifter), då trycker jag på fliken "Egenskaper" längst upp i högra hörnet. Jag har tagit en screenshot på det aktuella fönstret* (Egenskaper för hp LaserJet 1012), kolla här:

Innehållet på länken ovan är på engelska. Jag skulle gärna vilja ha det på svenska, som det var på min gamla Windows ME dator.
            Varför väljer den engelska som default-språk, och inte SVENSKA som jag hade tidigare. Har det ngt med mitt byte av OS (läs Vista)?...eller beror det på de nya drivrutinerna?

(* Rubriken var lite annorlunda formulerad på min gamla dator: "Egenskaper för hp LaserJet 1010 Series Driver").

/Mattias

Comment

• LoLo
              Medlem
              • 2007-02-22
              • 1591

language settings

Hello!

Print setting priorities
              There are three ways to change print settings for this printer: in the software application, in the printer driver, and in the HP toolbox. Changes made to print settings are prioritized according to where the changes are made, as follows:

*Changes made in the software application override settings changed anywhere else. Within a software application,
              changes made in the Page Setup dialog box override changes made in the Print dialog box.

*Changes made in the printer driver (Printer Properties dialog box) override settings made through the HP toolbox.
              Changes made in the printer driver do not override settings in the software application.

*Changes made in the HP toolbox have the lowest priority.

If a particular print setting can be changed in more than one of the ways listed above, use the method that has the highest priority.

DriverGuide maintains the latest official drivers & driver updates for free download, to help update drivers quickly & easily

Här finns även manualen för din skrivare på svenska: http://h20000.www2.hp.com/bizsupport...&manualLang=sv

Comment

• LoLo
                Medlem
                • 2007-02-22
                • 1591

Helt OT, Men aktuellt.
                Bara en sak, dålig stil att ta bort det accepterade svaret du gav, då du faktiskt kan skriva ut doc. med din HP-skrivare nu, tack vare min hjälp, räkna inte med någon mer hjälp från mig iaf. Får du framtida olösta problem, kan du ju fundera på varför.

Hade tänkt komma med en bättre lösning angående "language settings", men då du inte inte kan respektera den hjälp du får.. no pun intended..

mvh/LoLo

Comment

• datakillen_74
                  Medlem
                  • 2009-11-27
                  • 18

Accepterat svar.

Hej LoLo!

Jag ber om ursäkt ifall jag gjorde dig besviken, det var inte meningen att såra dig!! Du har missuppfattat mig helt.
                  Anledningen till att jag markerade mitt skrivarproblem som olöst på nytt, var jag att inte riktigt kände att alla pusselbitarna kom på rätt plats. Ditt första inlägg var alldeles utmärkt, men jag hakade senare bara upp mig på det där med språkinställningarna. Jag trodde heller inte att någon skulle komma att läsa mitt fjärde inlägg ifall tråden var markerat som löst.

Jag har nu accepterat ditt svar igen!!

Ledsen att jag kommenterar ditt inlägg (här nedan) lite sent!...jag har de senaste två veckorna haft fullt upp med mina studier på univ.

Hälsningar från ett vinterlikt Uppsala!

/Mattias

===================

Helt OT, Men aktuellt.
                  Bara en sak, dålig stil att ta bort det accepterade svaret du gav, då du faktiskt kan skriva ut doc. med din HP-skrivare nu, tack vare min hjälp, räkna inte med någon mer hjälp från mig iaf. Får du framtida olösta problem, kan du ju fundera på varför.

Hade tänkt komma med en bättre lösning angående "language settings", men då du inte inte kan respektera den hjälp du får.. no pun intended..

mvh/LoLo

Comment

• datakillen_74
                    Medlem
                    • 2009-11-27
                    • 18

language settings.

Hej igen!

Jag vet inte om du fortfarande är sur på mig?!..men det vore jätteschysst av dig om du kunde/ville komplettera ditt inlägg ang. "language settings"!!!

Mvh,
                    /Mattias

-------------

Helt OT, Men aktuellt.

mvh/LoLo

Comment

• LoLo
                      Medlem
                      • 2007-02-22
                      • 1591

Hello! Jo blev lite irriterad, men nu har det ju varit julhelg. Happy now!
                      Tack!

Stäng ner skrivarprogrammet, koppla ur skrivare, samt stäng av den. Gå till > Din dator > program > leta fram mappen där du installerat HP Skrivaren > leta upp lang.mappen > säkerhetskopiera hela mappen till annat ställe där du har säkerhetskopior? > öppna mapp, radera alla langfiler utom swe, svenska ska ju vara kvar..
                      Starta om dator, starta upp skrivarprogrammet, nu ska allt automatiskt bli på svenska.

Brukar fungera på krånglande lang - inställningsproblem, men inte alltid. Om det inte fungerar, kopiera in langmappen igen, starta om allt igen.

Comment

• datakillen_74
                        Medlem
                        • 2009-11-27
                        • 18

Tack för tipset! Jag har läst igenom dina instruktioner, det var bra förklarat. Problemet är bara att jag inte kan hitta HP installationsfilerna på min hårddisk (under mappen "Program")?!...hur som helst så är det viktigaste att jag nu kan använda skrivaren (HP laserjet 1012) på min Windows Vista maskin. Det var tidigare ett problem som jag hade gått och grunnat på i nästan fem år!! Nu skall jag inte besvära dig med fler frågor angående datan!...Ha det så gott! /Mattias

Comment

• LoLo
                          Medlem
                          • 2007-02-22
                          • 1591

Originally posted by datakillen_74
                          Det var tidigare ett problem som jag hade gått och grunnat på i nästan fem år!!
                          5 år?! Holy*Shit, det tog knappt någon minut att googla fram, visserligen på engelska, vilket jag alltid söker och läser på iofs, på svenska hittar man inget alls oftast, eller sällan bra svar. Förutom på wF då.

Originally posted by datakillen_74
                          Nu skall jag inte besvära dig med fler frågor angående datan!...Ha det så gott! /Mattias
                          Disturb & Ask, finns många duktiga och kunniga på wF.

Problemet är bara att jag inte kan hitta HP installationsfilerna på min hårddisk (under mappen "Program")?!
                          Ehum.. njaha, kollat mappen Application Data?
                          Klicka Din dator > titta vänster > under nätverksplatser står ditt/datorns namn > klicka där > Woopi Application data (glömt vad det heter på svenska?) > Har du någon hpmapp eller liknande där?

Comment

• datakillen_74
                            Medlem
                            • 2009-11-27
                            • 18

5 år?! Holy*Shit, det tog knappt någon minut att googla fram, visserligen på engelska, vilket jag alltid söker och läser på iofs, på svenska hittar man inget alls oftast, eller sällan bra svar. Förutom på wF då.
                            Kommentar: Jag fick skrivaren av mina föräldrar i julklapp 2004. Det var först m hj a dina tips i slutet av november förra året som jag fick den att funka ihop med min nya dator (inköpt i juli 2007). Jag har tidigare alltid använt min gamla Windows Me maskin då jag behövde skriva ut ngt dokument. Lite väl omständigt kanske, men det löste (åtminstone tillfälligt) problemet med mina utskrifter.

---------
                            Disturb & Ask, finns många duktiga och kunniga på wF.
                            Kommentar: Ok, tack för tipset!...

---------
                            Ehum.. njaha, kollat mappen Application Data?
                            Klicka Din dator > titta vänster > under nätverksplatser står ditt/datorns namn > klicka där > Woopi Application data (glömt vad det heter på svenska?) > Har du någon hpmapp eller liknande där?
                            Kommentar: Hmmm...jag hittar ingen mapp vid namn "Application Data".
                            Vet dock inte riktigt ifall jag har letat på rätt ställe i Utforskaren (?). Jag har tagit en skärmdump av Utforskaren som det ser ut i min dataskärm, v g och se den bifogade miniatyren! Om jag har förstått dina ovanstående instruktioner rätt så skall jag alltså trycka på mappen "Nätverk" i vänstermarginalen?...
                            Attached Files

Comment

Working...