Jag har idagsläget en 32-bit processor, en Intel Celeron processor.
Har nu investerat i en Intel Core 2 Duo, och den är ju en 64-bit processor. Jag vet av att jag kan få tag på ett 64-bit windows.
Min fråga lyder dock:
Är det krånligt att uppdatera från ett 32-bit OS (Win XP Pro) till ett 64-bits (Win XP Pro).
Eller måste jag göra en total ominstallation av allt?
(Antar att det är det senaste alternativt dock.)
Tacksam för svar.
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Såvitt jag förstå kan du inte uppgradera! Tyvärr.
Men det finns så många fördelar med en ominstallation att det är värt det.
Du måste väl byta moderkort också!
Lasp skrev:
Såvitt jag förstå kan du inte uppgradera! Tyvärr.
Men det finns så många fördelar med en ominstallation att det är värt det.
Du måste väl byta moderkort också!
Mitt moderkort stödjer processorn enligt specifikationen på moderkortet, så jag ser inte någon orsak till att byta det också.
har detta moderkort i dagsläget: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321781&view=detailed#ProductTabs
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg Mitt tipps INSTALLERA INTE 64bit såvidare du inte Måste .. alltså kör mer minne än vad 32bit klarar
Allt annat är strul
50% av alla program som är skrivna för 32bit går långsammare på 64bit
Många program fungerar inte alls på 64bit då tillåts inte ens installera
Ångrar bittert att ja körde in 64bitars XP på denna maskin och ska installera om snart.
Väldigt få program är skrivna för 64bit
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg som lasp säger går det inte att uppgradera till 64-bit, det blir en nyinstallation. Du kan använde Windows Easy transfer (migwiz.exe) för att flytta en användare mellan dessa dock. Följande saker flyttas inte med:
http://support.microsoft.com/kb/929459
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Enormt dåligt skrivna program (installers) om de inte ens kan installeras. Har du exempel?
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
mayday skrev:
Mitt tipps INSTALLERA INTE 64bit såvidare du inte Måste .. alltså kör mer minne än vad 32bit klarar
Allt annat är strul
50% av alla program som är skrivna för 32bit går långsammare på 64bit
Många program fungerar inte alls på 64bit då tillåts inte ens installera
Har du några belägg för det här (annat än anekdoter)? Själv har jag kört 64-bitars Vista på jobbet i 2½ år och kan inte dra mig till minnes några kompabilitetsproblem alls. Vissa program måste man köra som 32-bitars för att de har beroenden till 32-bitars binärer (Explorer och Eclipse är de enda jag kan komma att tänka på), men allt sånt bör en vettig installer ta hand om. Vad gäller prestanda har jag inget att jämföra med men tycker väl inte att saker och ting är långsammare än vanligt.
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg Kör själv 64bit o stöter på problem hela tiden med program som inte går o installera
Typ Microsofts egna powertoys, MSN
Prestanda säkningarna märker man lite överallt tycker de e märkbart långsammare .
Samt varför ska han riskera strul när han inte behöver
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Powertoys är bara en bundling av olika utilities och en del går så långt tillbaka som 90-talet. Vissa av dessa utilities utvecklas dock också separat och finns tillgängliga som 64-bitar via enskilda nedladdningar.
Ditt problem med Messenger förstår jag inte alls. Det är kompatibelt med 64-bit sedan långt tillbaka.
Nåväl, nu var inte OS:et det största strulet jag hade.
Uppdatering/Nyinstallation av OS får vänta ett tag. Funkar prima med 32-bitaren i alla fall.
Men tänkte att jag skulle installera 64-bitaren när jag fixar mer minne då.
De viktigaste sakerna för mig har då 64-bit stöd, ex. Vs 2008.
Mitt strul var att jag fick uppdatera BIOS, ex. antal ggr innan den var fläckfri och tyckte att nu kan den nyttja hela nya processorns kraft. :)
Så tillsvaret, om jag förstått saken rätt: Man kan inte uppdatera, man måste göra en nyinstallation av windows?! Men det är inget krav att köra 64-bit med en Core 2 Duo, så att säga.
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg MSN LIVE 9 stöder inte XP PRO 64bit .. står rakt av
Är just XP 64bit som är åt helvete .
Vista funkar fint o windows 7 också
är just XP som dom misslyckades med
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Aha XP. Microsoft har medvetet valt att inte supportera XP 64-bit och Windows 2003. Det är inget misslyckande, detta är medvetet stoppat i själva installern. Det går dock att installera ändå.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Genom att extrahera filerna och köra MSI-filen gömd i setupfilen. Du kan testa att hämta denna cab-fil. Öppna den och extrahera den MSI-fil som ligger i den. Sedan kör du den MSI-filen. Den borde köra silent, dvs du får inga prompts eller bekräftelser på att det är klart eftersom det sköts av setupfilen annars.
http://download.microsoft.com/download/0/F/4/0F4D43A7-8D47-4312-BC35-EC1F888AC156/en/Messenger-ship-en.cab
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg (jag kör Win 7 64 bit nu och det funkar bra)
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg
Danny skrev:
(jag kör Win 7 64 bit nu och det funkar bra)
Kul för dig men denna tråd handla om XP 64
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Jag skulle inte rekommendera någon att installera 64-bitars Windows XP.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Jag skulle inte rekommendera XP överhuvudtaget :)
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg
legis skrev:
Genom att extrahera filerna och köra MSI-filen gömd i setupfilen. Du kan testa att hämta denna cab-fil. Öppna den och extrahera den MSI-fil som ligger i den. Sedan kör du den MSI-filen. Den borde köra silent, dvs du får inga prompts eller bekräftelser på att det är klart eftersom det sköts av setupfilen annars.
http://download.microsoft.com/download/0/F/4/0F4D43A7-8D47-4312-BC35-EC1F888AC156/en/Messenger-ship-en.cab
Som ja trodde
Det hår o installera men går sen inte o ansluta
gnäller på xml tolk o lite skit.
har försökt innan men går inte o microsoft säger bara att den inte är tänkt o funka så dom bryr sig inte