webForumDet fria alternativet

Android

190 svar · 21 753 visningar · startad av jofawe · sida 3 av 10

jofaweMedlem sedan mars 20062 194 inlägg

Dryden skrev:

2009? Tänk på oss som inte ens kan köra det än, trots att appen är installerad. ;)

Det lär väl komma till er snart också? :)

En kompis till mig som pluggar på GeorgiaTech sitter i dagsläget och gör en app som ska binda samman barcode-scannern med imdb och/eller rottentomatoes..
Tänk, aldirg mer en dålig hyrfilm! Klockrent!

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Hey Androids!

Kör ni lurar med Andriod nu? Vilka har ni testat? Vilka fungerar bra?

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Jag har haft HTC Hero i två månader. Är helnöjd med den! Många trevliga appar som är gratis. Dock har jag inte börjat skriva några egna än.

Barcode scanner som redan nämnts ovan funkar fint. Sen använder jag ju Fring för att kunna köra Skype i 3G-nätet, Sky Maps som visar stjärnhimlen efter hur man håller telefonen (GPS/kompass/accelerometer), My Tracks som visar hur man rört sig (exempelvis när man åker längdskidor) räknar ut hur lång sträcka man åkt och plottar ut den i Google Maps samt även höjddiagram. Möjligheten att spela in telefonsamtal och spara som en fil är ju trevligt, men det har jag inte testat än. Spotify funkar ju riktigt bra också, eftersom det är multitasking.

Sen har jag inte testat augmented-reality-prylarna än, men det verkar ju klart intressant.

Det var faktiskt lite det jag ville höra. Wee. Kanske ska man pröva en Hero ändå, jag måste ändå skaffa mig lite bidningstid hos Telia.

Jag är faktiskt helnöjd med min Hero, har haft den sen i höstas nu och .. visst, några småsaker stör jag mig på.. men överlag är det en fantastiskt bra telefon.

Saker att störa sig på:
Batteritiden (men det är inget problem egentligen, den håller gott och väl ett dygn trots flitigt användande av internet, 3g, sms, spel, bluetooth och musik. Dessutom laddar jag varje natt då jag använder en sleepcycle app ;))
Att HDSPA-uppkopplingen ibland tvärdör..
Kameran .. denna usla kamera! Den har dock sin charm när man väl lärt sig hantera den..

Provkörde Nexus one och .. den är allt som Heron inte är.. mycket beror nog på att den har 2.1 istället för 1.6 som Heron.

ChoronzonMedlem sedan aug. 20011 346 inlägg

jofawe skrev:

Provkörde Nexus one och .. den är allt som Heron inte är.. mycket beror nog på att den har 2.1 istället för 1.6 som Heron.

+ att den har OLED skärm, och Det är något jag aldrig mer vill vara utan efter att ha haft det ett tag på min Galaxy. Beställer nog en Nexus tror jag. Vill Ha-faktorn är ju hur stor som helst på den :p

ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg

tydal skrev:

Barcode scanner som redan nämnts ovan funkar fint.

Den där Barcode-scannern, hur snabb är den? t.ex. om du vill snabbt läsa in två olika streckkoder?

Är det bra ljusförhållanden så är den snabb. Håller du den stilla på lagom avstånd (och det lär man sig rätt fort) så är det bara en fråga för autofokusen att ställa in sig vilket kanske tar 1 sekund, det säger piip och det är klart. På touchskärmen kan du peka på vilken slags sökning du vill ska utföras på streckkoden, eller så trycker du bara på en knapp på telefonen för att scanna en ny streckkod (kameran är aktiv hela tiden, så det är ingen väntetid från det att du trycker på knappen för ny streckkod).

Inscannade streckkoder sparas automatiskt, så man behöver inte tänka på att göra något särskilt, utan det är bara att scanna, trycka på "tillbaka"-knappen, scanna, trycka på "tillbaka", scanna, osv...

tydal skrev:

Är det bra ljusförhållanden så är den snabb. Håller du den stilla på lagom avstånd (och det lär man sig rätt fort) så är det bara en fråga för autofokusen att ställa in sig vilket kanske tar 1 sekund, det säger piip och det är klart. På touchskärmen kan du peka på vilken slags sökning du vill ska utföras på streckkoden, eller så trycker du bara på en knapp på telefonen för att scanna en ny streckkod (kameran är aktiv hela tiden, så det är ingen väntetid från det att du trycker på knappen för ny streckkod).

Inscannade streckkoder sparas automatiskt, så man behöver inte tänka på att göra något särskilt, utan det är bara att scanna, trycka på "tillbaka"-knappen, scanna, trycka på "tillbaka", scanna, osv...

Tack för den infon! Det låter utmärkt!

jofawe skrev:

Fast Hero'n ska ju få v2 av Andriod, så kanske det väger upp en del?

OveRRidE skrev:

Fast Hero'n ska ju få v2 av Andriod, så kanske det väger upp en del?

Nja, Nexus är ju fortfarande fräschare, med snabbare processor och mer minne. Hade Nexus funnits när jag köpte min Hero hade jag ju köpt Nexus i stället.

Ja, problemet är ju att Nexus inte finns i Sverige idag, man kan inte ens köpa den i Google's nätbutik. Så, då undrar man ju hur lång tid det tar innan den dyker upp i våra svenska mobiloperatörers utbud.. :l

OveRRidE skrev:

Ja, problemet är ju att Nexus inte finns i Sverige idag, man kan inte ens köpa den i Google's nätbutik. Så, då undrar man ju hur lång tid det tar innan den dyker upp i våra svenska mobiloperatörers utbud.. :l

Den dyker nog inte upp i de svenska mobiloperatörernas utbud, eftersom Google valt att bara sälja den via nätet. Men däremot så finns det svenska webbshoppar som importerar den åt dig: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=538960

Men den är tokdyr, det är som är problemet tycker jag.

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Måste bara skryta med att jag sitter med en Nexus One här på kontoret (köpt till en tredjedel av priset på prisjakt.nu f.ö.), och den är jäkligt najs. Vi två som använder den är egentligen iPhone-användare, och känslan av Nexus One med Android är ju fruktansvärt mycket bättre än vad iPhonen är. Bara multitasking är värt en hel del! Köp, köp, köp. ;)

SPiN skrev:

Måste bara skryta med att jag sitter med en Nexus One här på kontoret (köpt till en tredjedel av priset på prisjakt.nu f.ö.), och den är jäkligt najs. Vi två som använder den är egentligen iPhone-användare, och känslan av Nexus One med Android är ju fruktansvärt mycket bättre än vad iPhonen är. Bara multitasking är värt en hel del! Köp, köp, köp. ;)

Nice! (y)

Vad är egentligen batteritiden på en så pass kraftfull telefon, med 1GHz?

En dag just nu, när vi leker med den hela tiden. ;)

Överlag verkar det dock som att den har sämre batteritid än iPhone, dock finns det ju ganska sköna systemverktyg i Android. Delvis kan man ställa in allt i stort sett, för att påverka batteritiden positivt. Man kan också få upp en överblick på vad det är som drar mycket batteri, i procent. Så man kan anpassa sin batteriförbrukning efter vad överblicken ger för information. :)

Suck. :e Hur får ni tag i en sån? Fördelar med jobbet?

Nja, inte fördelar med jobbet. Fördelar med bra kunder. ;) "Jag känner en kille" - ni vet. Som tur var för oss så är han alldeles för nöjd med sin Blackberry, och han avskyr pekskärmar. :D

Den jag pillade på kostade 5000 via import ..

Överlag så är Android ett bättre system än iPhone-os .. iallafall enligt min uppfattning.
Att jag sen har HTCs Sense på Hero gör den ännu mer lättnavigerad och bättre..
När jag använder en androidlur som är standard (typ Galaxy) så känns det lite som om det saknas något.
Sense är nog det som gör att Heron känns så ... vad ska man säga .. toppklass! :)

liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg

Jag sitter på en HTC Magic och har flashat in en egen ROM, CursorSense, vilket gör att jag får Sense på Android 1.5. Visst, det finns en officiell uppdatering till Magic nu med Sense men den gör att man inte kan hacka sin mobil pga en s.k. Perfect SPL.

I alla fall tycker jag att det är riktigt roligt att man kan trixa och anpassa sin mobil såhär, något man inte kan göra med iPhone i samma utsträckning. Tycker man tex. att Sense är slött på sin Hero kan man lägga in http://www.youtube.com/watch?v=GSnBc7B2664 eller liknande.

iPhone är en grymt bra lur och jag skulle vara supernöjd med en sån, men har aldrig ångrat mitt val av plattform, alltså Android :)

Det enda som är lite tråkigt är att HTC sällan går ut med någon information om/när uppdateringar kommer. I fallet med Magic skulle vi fått Sense och betalapps på Google Market i slutet på Oktober. Sense kom i månadskiftet men fortfarnde inga betalapps. Som tur väl är detta ganska enkelt fixat :)

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)