webForumDet fria alternativet

Nyt OS

22 svar · 1 349 visningar · startad av mayday

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Vad sägs detta kan nog va ett alternativ
läser man så verkar de ok i alla fall

http://www.reactos.org/xhtml/en/index.html

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Kan vara klokt att studera, kul att det är scandinavier med.
Värt att följa upp. Hur det går med den legala sidan är väl en anna fråga.?

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Skapligt likt Windows! :)
Oddsen verkar inte så bra att lyckas, kolla hur det gick med t ex BeOS och OS/2

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Verkligen likt Windows.

Det ser ut som att de har ritat av designen från Windows helt. Inte för att jag klagar. :OO
Hur blir det med buggar och sånt i ett sånt här os? Kan man räkna med att det fungerar?

Apropå nytt förresten. Det har ju kommit ett nytt programmeringsspråk också:
http://www.oreillynet.com/pub/wlg/8086
Hoppas det inte var det dom skapade OS'et i :)

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Med tanke på att hela Windows är en stor jävla härva av elände (från en programmerares synvinkel) och att just Win32 är odjurets näste som inte ens Microsoft tänker fortsätta utveckla, är jag måttligt upphetsad. Kul att de uppvisar humor dock: ReactOS has and will continue to incorporate new versions of the Win32 API and so will track and sometimes even define the state of the art in operating system technology. :L

Det märks att Windows har sina rötter i ett OS som hette "Quick and Dirty Operating System", särskilt eftersom inte ens en total omskrivning (NT) hjälpte. Kanske blir det bättre med Longhorn, när de slängt bort WinAPI och det eländet. Windows idag ser ut som det gör mest för att det varit för dyrt att göra om det från grunden.

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

spango skrev:

Windows idag ser ut som det gör mest för att det varit för dyrt att göra om det från grunden.

Hur lång tid skulle det ta att göra ett os från grunden? Ett Windows?

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

silfver skrev:

Tja, det beror vad man menar med "ett Windows". Att konstruera själva OS:et är en sak, men poängen med Windows är ju att det är en enorm samling med applikationer som skulle behöva skrivas om också, för den delen. För att ta en jämförelse var det väl ganska nyligen som branschen hämtade sig från chocken att gå över från DOS till NT, vilket väl varit på gång i nåt decennium.

Å andra sidan verkade Mac-sidan ha ganska lätt att anpassa sig när MacOS 9 slängdes ut och Apple tog till sig BSD. Så man vet aldrig...

Undrar hur lång tid det tog för Linus Torvalds!? Jag menar, ett OS som Windows är ju ganska komplext och det är ju inte konstigt att det blivit som ett lapptäcke med work-arounds för flaskhalsar som uppkommit genom åren. Men Linux är ju också rätt komplext, och en snubbe liksom!? ...amazing...

Emm Danny såvade ju en sak
Linuz skrev aldrig Linux han tog bara på sig ansvaret för dom andra killarna inte ville ha nån publisitet

Läs hans bio.

Samt Linux är ju bara ett operativ/kernel. 1mb stort resten e ju program som andra skapat så som i windowsvärlden

ahh... jo precis... ni ser... det blir så med komplexa system på det där viset... bara det att man får vara riktigt smart och göra flexibla lösningar utan flaskhalsar... Windows (DOS) är säkert rätt dåligt på det viset va...

dos va helt ypperligt på sin tid
dock förändras ju tekniken nix systemen va dock mer anpassningsbara

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

silfver skrev:

Tja, en eftermiddag tog det att skriva ett nätt litet multiprocess os till en mk68 baserad labb-platta :p

Men för att lägga till grafik, olika hårdvaror, applikationer, stöd för andra os applikationer kan det nog ta allt från nåt manår till hur lång tid somhelst, beroende på komplexitet.

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

<redigerat>

Anledning: fyllesvammel.

Såja.

PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Försöker installera React OS men får upp detta fel:

AllocConsole() failed (Status = 0xc0000001)

Nån som vet vad som står på? Eller är det bara att vänta tills en stabilare version kommer?

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Jag försökte också men fick det inte att fungera.
Däremot var KPL en riktig höjdare. Nu har jag funnit det på MSDN också.
Värt att testa och demonstrera för alla nyfikna ögon på programmering.

Lasp skrev:

Jag försökte också men fick det inte att fungera.
Däremot var KPL en riktig höjdare. Nu har jag funnit det på MSDN också.
Värt att testa och demonstrera för alla nyfikna ögon på programmering.

Aha... ballt! Har inte orkat prova själv... men det är ganska lätt och pedagogiskt uppbyggt va?! Det som är så bra är att det är enkelt att "migrera" till .NET

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

mayday skrev:

dos va helt ypperligt på sin tid

MS-DOS har aldrig varit ypperligt.

Vatos LocosMedlem sedan mars 20051 070 inlägg

Danny skrev:

Skapligt likt Windows! :)
Oddsen verkar inte så bra att lyckas, kolla hur det gick med t ex BeOS och OS/2

Kan bara hålla med, ser ut som en kopia av Windows 2000, tror inte att den hinner bli en hit, ser Gates detta så plockar han fram advokatstaben.

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

Varför skulle han göra det..de gör inget olagligt..dessutom har det redan funnits ett tag.

Jag hade en kompis som fick ett erbjudande om att vara med och utveckla men han hade tatt sig en titt på Windows Källkod så då fick han inte.

Så länge de har utvecklare som inte kopierar nån källkod eller något annat ur windows är det ju faktikst fritt fram att få drivrutiner och program att fungera på en annan platform.
De skriver ju en egen tolk av win32-apin och så vidare.

262 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
126 ms — hämta forumlista (db)
127 ms — hämta statistik (db)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)