CyberPet skrev:
Ja, fast nu har ju WWDC också blivit ett mediajippo och några nyheter har ju offentliggjorts på såna mässor (jag tror iMac var en av dem). Jag föreslår ändå att du väntar till efter MW Expo i NYC, då vet du säkert vad som kommer - eller inte kommer - och kan göra ditt inköp utan att känna dig lurad.
Tror det får bli så, trots allt så är det som tidigare diskuterats i tråden ganska gammal teknologi som sitter i G4'rorna, känns lite svettigt att betala dyra pengar för något som kanske sopas undan med en serie nya Mac'ar med PPC970 arkitektur :)
Under tiden får du väl köpa några Mac-böcker och läsa in dig på Mac OS X. Själv rekommenderar jag "Mac OS X: The Missing Manual" av David Pouge att börja med, sen finns det andra intressanta böcker när du väl känner dig ha kontroll över systemet.
Vet du om att samma David Pouge är co-author till "Windows XP: The Missing Manual"? ;) anyway jag är lite misstänksam mot den typen av böcker men jag får se om det behövs.
Jag har märkt att många PC-användare som gått över till Mac OS X är lite frustrerade över fönsterhanteringen - fullt förståeligt - men när man hållit på ett tag och lärt sig finesserna med Drag & Drop så förstår man mer varför det funkar som det gör. Så ställ in dig på lite irritation när det gäller vissa saker och sen massor med glädje när det gäller annat.
Drag n' drop är fullt utvecklad i Windows också :p ;) men som du skriver så tror jag också att det jag mest kommer att hänga upp mig på är skillnader i GUI'en
Var heller inte rädd att exprimentera! Jag har hört några vara oroliga över att de inte vågar installera för mycket då de är rädd att "förstöra" systemet. Men har man ett program man inte gillar så behöver man bara slänga det i papperskorgen. Inga dll-filer kan bli korrupta eller liknande då alla program har sina egna inställningsfiler, vilket gör livet lite enklare. Enda råd jag har när man installerar ett nytt program är att reparera skrivrättigheterna lite då och då. Något som jag tycker är lite dumt med Mac OS X, men det går fort och går att göra i bakgrunden så man dör väl inte direkt av att göra det regelbundet.
Förmodligen en kvarleva från Windows 9X tiden (om vi fortfarande pratar om switchers från Windows till Mac) då det kunde hända att dåligt kodade program skrev över systemfiler, men i 2000/XP (och i ME otroligt nog) är det inte möjligt, systemet återställer skyddade filer transparent för användaren. :)
Det där med skrivrättigheterna låter lite skumt, menar du att program som installeras med admin rättigheter tar sig friheten att ändra på skrivrättigheterna på mappar och filer?
Är du liiiiite spänd nu på en ny dator? Vad tänker du göra mest med den? Vilka förväntningar har du? Vad är du mest orolig för?
Jodo, det ska bli kul :) min tanke är multimedia som Mac sägs vara bra på, en formac 20.1" skärm till den och jag har en TV/DVD-r, synka nallen med blåtand, lajja lite med musik, rippa audio (oops ska juh bli kriminellt ganska snart :OO), putsa på lite bilder från digitalkameran, spela spel, förutom det vanliga, maila, surfa, kontorsarbete....