ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg
Ankman skrev:
Enligt denna artikel så blir 970 25-35% billigare i inköp för Apple än dagens G4.
Nja, i artikeln talar dom om produktionskostnaderna för PPC970, det är inte nödvändigtvis samma sak som priset den nya (förmodade) "PowerMac G5"
Men visst vore det trevligt om Apple kunde matcha PC sidans price/performance också :)
Allt är sålänge bara vilda spekulationer eftersom Apple legal (Apples juridiska bransch) har tvingat alla Mac siter som skriver om ev nya produktreleaser på WWDC den 23'e juni i SF att ta bort informationen.
AnkmanMedlem sedan juni 2002116 inlägg
Reefer skrev:
Ankman skrev:
Enligt denna artikel så blir 970 25-35% billigare i inköp för Apple än dagens G4.
Nja, i artikeln talar dom om produktionskostnaderna för PPC970, det är inte nödvändigtvis samma sak som priset den nya (förmodade) "PowerMac G5"
Nja, dom talar faktisk om priset som Apple kommer att betala för processorn:
the PPC 970 family of chips is about 25% to 35% less costly to Apple than the latest family of Motorola G4 chips...
Men du har naturligtvis rätt i att det inte betyder att PowerMac G5 kommer att bli billigare.
Men visst vore det trevligt om Apple kunde matcha PC sidans price/performance också :)
Det vore det onekligen... Dock har jag svårt att tro att vi någonsin kommer att få se en mac som är lika billig som den billigaste pcn.
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Reefer, vilken PowerMac är det? De nya? Ser ut att vara ATI Radeon 9700 Pro med 128 eller 64 MB DDR-bildskärmsminne (mest i den största) i de flesta utom den billigaste modellen som har ett NIVIDA GeForce4 MX 64 MB DDR-bildskärmsminne, av de modeller som finns nu i AppleStore.
CyberPet skrev:
Reefer, vilken PowerMac är det? De nya? Ser ut att vara ATI Radeon 9700 Pro med 128 eller 64 MB DDR-bildskärmsminne (mest i den största) i de flesta utom den billigaste modellen som har ett NIVIDA GeForce4 MX 64 MB DDR-bildskärmsminne, av de modeller som finns nu i AppleStore.
Hm, jag undrade över vilket ljudkort/krets som det är på PowerMac G4 modellerna ;) :)
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Duh! Snacka om att sova när man läser inläggen. :e
Frågade en kompis och han fick fram något skumt i terminalen: sysctl -a
Försökte kolla själv vad min dator (PowerBook) har för ljudkort, men det framgick inte, så om det min kompis säger dig något så är det väl bra. Köper du en PowerMac kan du ju alltid installera ett maffigt ljudkort om det som finns som standard inte räcker för det du ska göra.
De verkar väldigt hemliga med ljudkort, försökte hitta på specar men hittade inget mer än att de har både Stereo audio line in & line out minijacks. Men det säger ju inget alls.
CyberPet skrev:
Frågade en kompis och han fick fram något skumt i terminalen: sysctl -a
Utdrag ur manpages för sysctl :
The sysctl utility retrieves kernel state and allows processes with appropriate privilege to set kernel state. The state to be retrieved or set is described using a ``Management Information Base'' (``MIB'') style name, described as a dotted set of components.
Jag vet inte om man kan visa vilket ljudkort maskinen har med det kommandot men det verkar inte så :)
De verkar väldigt hemliga med ljudkort, försökte hitta på specar men hittade inget mer än att de har både Stereo audio line in & line out minijacks. Men det säger ju inget alls.
Jepp mycket hemliga, jag hittade samma info som du, men det säger som sagt inget. Anledningen är juh att många musikstudios använder Macintosh, en polare som pysslar lite med musik påstod att alla ljudkort/kretsar i PowerMacarna har en latency som inte överstiger 2ms, jag ville veta om det var sant, naturligtvis visste inte heller han vad det var för ljudhårdvara i dom :D
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Den enda infon jag kan tänka mig man kan hitta är nog i servicemanualen som Appleteknikerna får, där borde det ju framgå vilken modell av ljudkort det är.
Du kan väl se om du hittar något här, även om det inte är de mest aktuella servicemanualerna: http://home.wanadoo.nl/manual.man/manuals.html
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Tack för hjälpen CyberPet :), men fortfarande inget napp :x
Det verkar vara top secret att få veta vad för slags ljudkort/krets och tillhörande speccar på den som hänger med i PowerMac :e
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Har du frågat på ställen som 99Mac där det hänger en del återförsäljare, Apple-tekniker osv?
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Sagt och gjort, fast på macprat.nu, ett ställe som du säkert känner till CyberPet :e
På 99mac.com så accepterar dom inte en hotmail adress så där kunde jag inte regga mig men på macprat.nu gick det bra :)
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Reefer, klokt val... knäppt att de inte accepterar hotmail, det verkar ju konstigt. Du är välkommen till MacPrat också. :)
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Jag ställde din fråga på 99Mac förresten, så du kan ju hålla utkik där också och se om vi får något svar.
http://99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=24892
AxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg
depeo skrev:
Sen, kan man spela spel på mac? Egentligen så är det enda som behöver fungera Direct Connect så man kan dra ner filmer.
Visst kan man spela spel, men man kanske behöver betala i större utsträckning för dem.. :) Det är rätt svårt att hitta bra P2P-ställen för mac och programmen är rätt dåligt utvecklade. DC finns men det är inget jag använt i stor utsträckning. De flesta stora spel och program som finns för PC finns också för mac, så det är i regel inget att oroa sig för.
Jag har för övrigt en 800 Mhzare av iMactypen Reefer snackade om förut. Jag har ännu inte köpt till mer minne till den (innehåller 256 meg nu) så en del enkla grejer, som att byta program när OSet måste gräva i minnet kan vara en pina. Jaja. Nåt ska jag säga iaf.. :D
CyberPet skrev:
Jag ställde din fråga på 99Mac förresten, så du kan ju hålla utkik där också och se om vi får något svar.
http://99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=24892
Tack CyberPet, men det verkar som om det inte var någon ide att ställa några frågor där, med tanke på dom dryga och arroganta svar med vissa elitistiska drag som den där "Pär" kom med (väljer han medvetet att missförstå vad jag frågade om eller har han inte kunskapen att svara?), en attityd som tyvärr inte är alltför ovanlig bland vissa macägare :OO
Då verkar macprat.nu och "admin" där betydligt mer seriös :)
depeoMedlem sedan juni 2003517 inlägg
Axel skrev:
man kanske behöver betala i större utsträckning för dem.. :)
Betala....?
Då skiter jag i spelen. :r
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Reefer, håller med dig om elitismen på 99Mac... lite trist. :(
MacPrat är i mitt tycke det trevligaste svenska Mac-forumet. :)
DirectConnect finns för Mac OS X om det inte var någon som svarade på det.... spela spel kan man, problemet är ju att alla speltillverkare är snabba på att utveckla på Mac.... men ju fler vi blir desto angelägnare blir tillverkarna att porta till Mac också (sen tror jag Mac OS X gör saker och ting lättare, programeringsmässigt).
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Nu fick jag lite svar på 99mac.com ser jag :)
Petra, tror du att det är bättre att vänta tills WWDC för att se vad som händer där än att rusa iväg nu och köpa en Mac?
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Reefer, ja vänta.... det ryktas ju om den nya processorn och det finns chans att den annonseras då, nästa vecka. Annars är det nästa tur under MacWorld Expo (eller vad de kallar den nu) i NYC i juli som kan tänkas annonsera nya PowerMacar med nya processorer.
Fast man kan vänta till man blir gråhårig också, ibland har ryktessajterna rätt, ibland inte. MÅSTE du ha en ny dator NU, så köp en... du kan nog sälja den för hyfsat pris om det kommer en ny modell senare. Eller så håller du dig till de två stora mässorna är över. Gissningsvis släpps OS X 10.3 också, antingen i veckan eller i NYC.
Det *är* frustrerande att vänta. Själv väntade jag på en Powerbook med DVD-brännare och så fort den annonserades så slängde jag mig på telefon till AppleStore. Det var en otålig väntan i ett par månader, men värt det. :e
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Ok hade glömt bort MWE, där är det väl troligare att man får veta något än med WWDC. :)
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Ja, fast nu har ju WWDC också blivit ett mediajippo och några nyheter har ju offentliggjorts på såna mässor (jag tror iMac var en av dem). Jag föreslår ändå att du väntar till efter MW Expo i NYC, då vet du säkert vad som kommer - eller inte kommer - och kan göra ditt inköp utan att känna dig lurad.
Under tiden får du väl köpa några Mac-böcker och läsa in dig på Mac OS X. Själv rekommenderar jag "Mac OS X: The Missing Manual" av David Pouge att börja med, sen finns det andra intressanta böcker när du väl känner dig ha kontroll över systemet.
Jag har märkt att många PC-användare som gått över till Mac OS X är lite frustrerade över fönsterhanteringen - fullt förståeligt - men när man hållit på ett tag och lärt sig finesserna med Drag & Drop så förstår man mer varför det funkar som det gör. Så ställ in dig på lite irritation när det gäller vissa saker och sen massor med glädje när det gäller annat.
Var heller inte rädd att exprimentera! Jag har hört några vara oroliga över att de inte vågar installera för mycket då de är rädd att "förstöra" systemet. Men har man ett program man inte gillar så behöver man bara slänga det i papperskorgen. Inga dll-filer kan bli korrupta eller liknande då alla program har sina egna inställningsfiler, vilket gör livet lite enklare. Enda råd jag har när man installerar ett nytt program är att reparera skrivrättigheterna lite då och då. Något som jag tycker är lite dumt med Mac OS X, men det går fort och går att göra i bakgrunden så man dör väl inte direkt av att göra det regelbundet.
Är du liiiiite spänd nu på en ny dator? Vad tänker du göra mest med den? Vilka förväntningar har du? Vad är du mest orolig för?