webForumDet fria alternativet

Byta Vista mot...?

27 svar · 2 055 visningar · startad av DanneSt

DanneStMedlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Jag har precis köpt två Packard Bell Easynote 790 laptops, en till dottern och en till svärmor (!). Vista följde med och bägge burkarna går nåt så otroligt segt så de knappt är användbara! Googlade lite och har förstått att hårdvaran inte klarar XP, så det enda jag kan tänka på för att få dessa att fungera är att installera Linux...

Vilken version är den bästa och enklaste att slänga på? Det ska bara surfas på dem och jag vill inte åka till svärmor i tid och otid för att klicka ok på nån icke akut meddelanderuta. :OO

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Ubuntu.

Lätt att installera, lätt att underhålla, lätt att uppgradera.

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Insämmer med tydal. Ubuntu!

Har testat Ubuntu på en gammal laptop tidigare, ska ladda hem den senaste versionen och testa!

Desktop Edition eller Netbook Remix?

Desktop Edition. För det är väl en vanlig bärbar?

Netbook Remix är till för de riktigt små bärbara som har dålig prestanda.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Det finns en mängd alternativa OS. Visst är Ubuntu vidsträckt och brunt. Men ta och kolla en Pardus eller en Linux Mint. Själv har jag ingen liten netbook just nu utan kör fedora eller openSUSE.
Kanske finns det för många smaker av Linux så kolla vad andra med samma maskiner har gjort.

prebenMedlem sedan mars 2009452 inlägg

Jag är helt värdelös på allt sånt här men jag laddade ner och installerade XUbuntu på en bärbar dator...

Jag var mäkta imponerad av XUbuntu!

http://www.xubuntu.com/

XUbuntu och Ubuntu är inte samma sak. Vad som skiljer mer än namnet är jag inte rätt person att svara på. Men någon typ av gemensam nämnare kan man kanske gissa att det finns...

För att installera XUbuntu, laddar du ner och bränner en image av en cd, du bränner en startskiva till datorn. Sedan installerar du denna... och inställningar från Windows kan du välja att de följer med.

Efter installation kan du ladda ner ALLT man kan tänka sig till datorn! Alla program finns i nån gemensam server någonstans på nätet. Bara att kryssa för de program du vill ha.. och vips! så finns och fungerar dom i datorn.

Det finns motsvarande Windows Update, fast på steroider...

Du kanske känner till allt det där? Men om du är en Windows snubbe utan specifika hacker-ambitioner kanske denna variant kan vara ett alternativ att beakta!? Lycka till!

Xubuntu är en lightversion av Ubuntu som inte kräver lika mycket av datorn.

Får jag föreslå följande:
Sök på nätet efter "wubi", kör programmet som admin, välj Xubuntu som är ubunto med Xfce en mindre tung paketering än Gnome eller KDE som är andra fönsterhanteringar. :stud
Sätt volymen till 10Gb, skriv in ett lösenord och upprepa samt kom ihåg det. :q
Användarnamn blir det föreslaget från win installationen. Kör på och starta om datorn. Nu kan du välja Win eller annan miljö! Kom ihåg att användare skrivs med bara gemener (små bokstäver). Ta emot alla uppdateringar första gången, ladda ner grafikförbättringar om det föreslås. :birp
Nu har du en snabb och säker miljö för ditt datorarbete. Enklare kan det inte bli.
Alla borde testa detta någon gång, det kostar så litet, ja det är fritt helt enkelt säger Lasp (y)

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag har kört en del Xubuntu och Ubuntu, tyckte inte om Xubuntu riktigt, det bästa tycker jag är att göra en anpassad installation av Ubuntu där man väljer bort sådant som inte behövs. Kan vara lite knepigt kanske, men det finns bra guider på nätet om det, har tyvärr ingen länk att bidra med just nu.
http://wiki.makethemove.net/index.php?title=CustomUbuntu

PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg

Lasp skrev:

Får jag föreslå följande:
Sök på nätet efter "wubi", kör programmet som admin, välj Xubuntu som är ubunto med Xfce en mindre tung paketering än Gnome eller KDE som är andra fönsterhanteringar. :stud
Sätt volymen till 10Gb, skriv in ett lösenord och upprepa samt kom ihåg det. :q
Användarnamn blir det föreslaget från win installationen. Kör på och starta om datorn. Nu kan du välja Win eller annan miljö! Kom ihåg att användare skrivs med bara gemener (små bokstäver). Ta emot alla uppdateringar första gången, ladda ner grafikförbättringar om det föreslås. :birp
Nu har du en snabb och säker miljö för ditt datorarbete. Enklare kan det inte bli.
Alla borde testa detta någon gång, det kostar så litet, ja det är fritt helt enkelt säger Lasp (y)

Ursäkta att jag går lite oftopic här men detta låter ju riktigt kul!
Om jag gör som du har föreslagit Lasp, på min dator med Win Vista, kan jag då testa Xubuntu utan risk att sabotera något på datorn då? I så fall ska jag genast prova! (y)

Jajamensan Poteta och ni andra som är lite sugna på om det är grönare gräs på andra sidan. Det blir ett bibliotek som heter Ubuntu och har den storlek som Ni ställer in i Wubi dvs. 8 gb Sedan blir det två filer i roten som alla tre kan tas bort. Men jag kommer med en fullödig beskrivning, även på borttag under dagen. Att våga, är hälften vunnit!

ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Poteta skrev:

Ursäkta att jag går lite oftopic här men detta låter ju riktigt kul!
Om jag gör som du har föreslagit Lasp, på min dator med Win Vista, kan jag då testa Xubuntu utan risk att sabotera något på datorn då? I så fall ska jag genast prova! (y)

Jag går i god för wubi. Har fungerat bra på flertalet datorer. Vill man inte ha linux kvar på datorn.. Start windows avinstallera wubi och du är tillbaka. (y)

Jisses vad mycket godsaker Ni kommer med! :D
Installation och ominstallation av Windows är jag tyvärr alldeles för välbekant med, så nu är jag ute efter ett supersimpelt OS som är stabilt. Man ska kunna surfa, plocka hem mail och kanske skriva ut nåt recept - that's it!

Den bärbara datorn som det gäller är en nyinköpt Packard Bell EasyNote 790 som inte är nåt monster, men fullt duglig med Celeron-processor och 2 MB interminne som borde klara av de flesta basic kontorsprogram.

Hmm jag har gjort som föreslagits men inget händer. När jag startar om datorn får jag inte välja login utan Vista tuffar igång som vanligt.
Jag testade att ta hem Wubi igen men då hittas en tidigare installation. Vad göra?

Kolla i roten på din C:
Där bör finnas en mapp som heter Ubuntu och vara så stor som din "diskstorlek" inför installationen.
Så skall det ligga två filer som heter wubildr samt wubildr.mbr
Det är dessa som gör att du kommer vidare.
Jag antar att det är default Windows med några sekunder, så kolla när du bootar.

Jag startade en egen tråd för att inte sabba denna helt.

Hjälp mig Lasp innan jag ger upp! ;)

ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Poteta skrev:

Hmm jag har gjort som föreslagits men inget händer. När jag startar om datorn får jag inte välja login utan Vista tuffar igång som vanligt.
Jag testade att ta hem Wubi igen men då hittas en tidigare installation. Vad göra?

Det problemet hade jag också i början om jag minns rätt. Får vara snabb att fibbla på tangentbordet vid uppstart. Alternativ ställa om tiden för uppstart.

Jonas78bMedlem sedan juli 200914 inlägg

Det här var godis låter det som ..... är mycket trött på seg windows för enbart surfande ... måste testa xbuntu !

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)