Kul namn! Men fungerar det!?
Kanske är jag trög... men om jag har en gammal laptop (med ny disk för övrigt) går det att installera och köra denna...!?
Det var dåligt med manualer och kanske måste man ha drivrutiner för massa saker!?
24 svar · 1 955 visningar · startad av Eclipse
Kanske är jag trög... men om jag har en gammal laptop (med ny disk för övrigt) går det att installera och köra denna...!?
Det var dåligt med manualer och kanske måste man ha drivrutiner för massa saker!?
Det borde inte vara några problem med drivrutiner. DSL använder en "ganska" ny kärna, version 2.4.
Eclipse skrev:
Lär fungera ja. Men om du har en ny disk så förmodar jag att den är ganska mycket större än 50MB. Ser därför inte riktigt anledningen till att välja just den disten. Men om det bara är för att utforska en ny distribution så!
Ja.... disken är på några hundra GB, minns ej hur många.
Men vilken dist. skulle ni rekommendera?
Krav ETT är: minst strul, minst kunskaper. Bara klicka och köra...
Jag inser att det skulle vara intressant att lära sig lite om Linux, men om det är för krångligt har jag inget mot att avstå och vänta till det kommer nåt som inte är så krångligt...
Då säger jag XUbuntu, eftersom du ska köra på en äldre dator. Med Xfce som fönsterhanterare, och inte lika mycket förinstallerade program som finns i Ubuntu, kommer det antagligen att flyta på lite bättre. Som de andra Ubuntu-versionerna är det bara att klicka och köra, antingen via LiveCD eller en GUI-installation.
Trådlöst nätverk, 3G-modem, osv. är sådant som brukar (ska!) fungera out of the box. Inget pillande eller leta efter drivrutiner.
OK, ett tänkbart scenario:
Datorn är inte riktigt helt frisk. Jag har installerat Windows XP hela TRE gånger och resultatet blir det samma, datorn startar om i en loop efter ett tag.
Jag har även testat att inte köra vidare installationen med Windows update, men samma resultat.
Jag vet inte vad som är fel. Windows eller datorn. Som sagt, det är en ny disk i datorn.
Vad jag skulle kunna testa är att installera Windows en fjärde gång, partionera disken i två halvor, som tidigare, och sen installera Linux på den andra halvan.
Jag skulle givetvis kunna testa detta, men jag är så GRYMT trött på allt experimenterande att jag skriver...
För visst måste det finnas något som kör datorn? Hur kan man annars installera!?
Jag har en sån USB-pinne på 2 GB som jag skulle kunna använda...
Du har väl kanske en CD på maskinen.
Då rekommenderar jag dig att tanka hem och bränna en Live-CD av något slag.
De flesta Linux distributioner känner av hårdvara mer smidigt än Microsoftvarianter.
När du har Linux på hårddisken kan du förändra partitioner i efterhand.
Om du inte kan tanka ner och bränna! Skicka mail till mig så ordnar jag en skiva åt dig säger Lasp
Jag kan bränna själv. Absolut!
Slipper jag installera Windows är det en STOR fördel.
Hur bränner jag en Live-CD!?
Hämta hem en ".Iso" fil Det är en avbildning av en CD
När det gäller Ubunto och de nära släktingarna K samt X (olika Windowshanterare)
kan du välja här:
http://ubuntu-se.org/drupal/
Här kan man läsa på det mesta om distributioner.
http://linux.exton.net/news.php
Ta sedan hem Img-burn och bränn ut din .isofil
http://www.imgburn.com/
Om du vill kan du dela disken i tre partitioner från början
Lycka till
OK, tack...
http://se.archive.ubuntu.com/mirror/cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/8.10/release/
Jag har laddat hem den första av dessa länkar, på knappt 600 MB. Det ryms på en cd.
Vänta med att svara, jag ska försöka bränna...
Det finns mycket att läsa om Linux, garanterat! Men jag orkar verkligen inte ta till mig allt detta... Tack för länkarna!
Fick igång datorn från cd till sist.
Grymt smidig installation, måste jag säga. Bara dumt att man inte kunde ta bort allt med Windows XP i ett enda svep...
Men, visst.
De flesta installerar på en dator de använder och då är det praktiskt att man kan kopiera alla Windowskonton direkt till den nya installationen.
Det ska bli spännande och se om datorn gillar Linux bättre än Windows XP. Det är en Compaq och dom är ju inte kända för att vara överdrivet flexibla.
Men, men.... vi får se!
Låt mig då fråga, på denna sidan är det en fin bild på uppdatering.
Finns det motsvarande Windows Update fast för denna Linux? Eller hur gör ni med virus och annat...?
Vilket virusskydd har ni?
För mail och webb har jag firefox + thunderbird på .... ja, i andra sammanhang, och de funkar väl med Linux också.
Eclipse skrev:
Grymt smidig installation, måste jag säga. Bara dumt att man inte kunde ta bort allt med Windows XP i ett enda svep...
Ja, installationen är väldigt snabb och enkel. Och visst kan man ta bort Windows XP-partitionen i ett enda svep, då väljer man alternativet "Use entire disk" vid partitionsföfrågan.
Eclipse skrev:
Finns det motsvarande Windows Update fast för denna Linux? Eller hur gör ni med virus och annat...?
Vilket virusskydd har ni?
Ja visst finns det uppdateringsprogram - och mycket smidigare sådana än vad som finns i Windows. Så fort en uppdateringen kommer, antingen till operativsystemet eller till något program som du har installerat, så kommer du få en notifikation uppe vid klockan i högra hörnet, i form av en röd varningstriangel. Klicka på den, ange ditt lösenord och - vips - så har du de senaste uppdateringarna för hela systemet. Att de har integrerat programuppdateringar och operativsystemsuppdateringar är fruktansvärt bra, då du aldrig kommer att manuellt uppdatera program.
Virusskydd använder väldigt få av POSIX-användarna, men visst finns det alternativ om man vill ha det.
Eclipse skrev:
För mail och webb har jag firefox + thunderbird på .... ja, i andra sammanhang, och de funkar väl med Linux också.
Ja, de funkar utmärkt att använda även i XUbuntu.
Allright...
Varför är det inte fler som använder detta!? Det var ju ett grymt system, i alla fall vad jag sett hittills med några minuter bakom tangentbordet...
Man tänker typ att alla skolor och alla i Afrika och andra platser där man inte kan/vill/orkar betala för Windows skulle köra denna!
Man får väl ladda ner OpenOffice som ett experiment.
Det gick fortare att installera och uppdatera denna Linux än Windows! (Gäller även Mac OS X saom kan vara såååå seeegt...)
Både Mobila Bredbandet (Tele2, 60 k/sek) och den trådlösa LAN pinnen från D-Link som aldrig fungerat tidigare fungerade perfekt! Tankade uppdateringen på 147 MB i 700k/sek...
Japp, det är ett fantastiskt system. :)
När du ska ladda ner och installera program så har du Synaptic till hjälp, så du behöver inte manuellt ladda ned någonting och sedan installera. Titta alltid igenom Synaptic om ditt program finns där, så sköts uppdateringar av programmen manuellt.
Applications > System > Synaptic Package Manager
Där hittar du open office bland mycket annat. I rutan "Quick Search" skriver du in vad du letar efter för program. Du kan välja att filtrera sökningen genom att markera en kategori i vänstra panelen av Synaptic Package Manager.
http://download.openoffice.org/other.html#sv
Vilken Linux är det jag använder!? Jag laddade Linux RPM, men det fungerade inte att installera... eller är det jag som gör fel!?
Har du inte läst mitt inlägg ovanför? Ladda inte ned från openoffice.org - gå in i Applications > System > Synaptic Package Manager, skriv in "office" i rutan Quick Search och välj de paket som du vill ha av openoffice.org-*. T.ex. är openoffice.org-writer det program som liknar Microsoft Word. När du klickar i den kommer du få en notifikation om att s.k. dependencies (beroenden) behövs - det är för att de viktiga filerna för openoffice ska installeras också. Det är bara klicka ok för att installera.
Det du vill ha är paket med .deb ändelse, fungerar i alla *buntu varianter :)
Ursäkta, absolut!
Det går lite fort.... jag laddar. Jag har ett system med svenska namn.
Det tar lite tid för mig.
Får jag fråga, är det många som köper en ny dator från till exempel Dell och sen laddar med denna OS? Jag har ju en gammal dator. Den är lite seg.
Samtidigt kan det kanske vara så att nya grejer inte fungerar så bra?