webForumDet fria alternativet

Slackware!

25 svar · 452 visningar · startad av M.Cheraghi

M.CheraghiMedlem sedan juli 20015 107 inlägg

Hallo

Ska försöka mig på Slackware. Och då har jag kommmit från till att jag behöver ha svar på 2 följande frågar.

1. Vilken/vilka av samtliga filer behöver jag?
ftp://ftp.planetmirror.com/pub/slackware/slackware-9.1-iso/

2. jag har Abit NF7-S moderkort, med inbygt nätverkskort och inbygt ljudkort, nForce-2. Hur kommer detta att påverka?

Mvh

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

1. ftp://ftp.planetmirror.com/pub/slackware/slackware-9.1-iso/slackware-9.1-install-d1.iso
2. Det kommer fungera. Kanske kommer du att få trixa lite, speciellt med ljudkortet, men det ska inte vara några problem.

Tack SPiN :) Så nu tåerstår bara att ladda ner, sen fråga 1000 frågor på wF ;)

Jahapp!

Då var man igång med installationen då! :)
Gick bra till en början, skapade partition, valde keymap, valde vart media fanns, Full installation.

Då började Fatal error komma upp!
Att det inte gick att installera "Package"

/var/log/mount/slackware/a
/var/log/mount/slackware/ap
/var/log/mount/slackware/d
/var/log/mount/slackware/e
/var/log/mount/slackware/f
/var/log/mount/slackware/k
/var/log/mount/slackware/l
/var/log/mount/slackware/n
/var/log/mount/slackware/t
/var/log/mount/slackware/tcl
/var/log/mount/slackware/x
/var/log/mount/slackware/xap
/var/log/mount/slackware/y

Alla paket i alla dessa mappar gick inte att installera.
vad ska man göra åt saken?

Jaja.. Jag kom förbi problemet med alla paketen!
Inga problem som helst! Men sen när jag försöker Installera LILO, så säger den "sorry could not install" eller något liknande!
Jag har försökt att installera på Bootdisk, samt på Root. men ingederas fungerade! Och installationen av LILO i advanced mode förstår jag mig inte på ett dugg.

Några Hints? =)

Jag kan juhe iallafall Boota från skivan!
Har frågat på #linux.se men dom är juhe döda allihoppa, nån sa att jag ska köra CHROOT,

då kör jag "CHROOT /dev/hdx /bin/bash"
då får jag upp meddelandet "no such file or folder"

Skriver jag "startx" i consolen får jag upp "no such file or folder"

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Välj expert installation av LILO. Det är inte så svårt, ganska självförklarande när du väl är där. Men boot från skivan ger inte att du kör från samma kernel som installerades på disken och inte heller att du använder disten på samma sätt som om du bootat med rätt kernel. Så, boota från skivan och försök installera om LILO genom setupen. :)

PeW skrev:

Välj expert installation av LILO. Det är inte så svårt, ganska självförklarande när du väl är där. Men boot från skivan ger inte att du kör från samma kernel som installerades på disken och inte heller att du använder disten på samma sätt som om du bootat med rätt kernel. Så, boota från skivan och försök installera om LILO genom setupen. :)

Du har rätt.. så svårt var det inte :r
Det verkar fungera nu :) whiee kommer in på Slack utan några som helst problem! ;) men nu till 2 andra problem!

1. Eftersom jag inte har installerat grafikkort, så kan jag heller inte köra X. hur installerar jag mitt G-kort? Gf 4 TI4800SE

2. Jag är bakom en router, och Routern tilldelar mig IPnummer automatiskt. Hur stället jag in detta?

Det var ett tag sen man körde Slackware, så jag har glömt bort d mesta :r

1. /usr/X11R6/bin/xfree86config
2. netconfig

PeW skrev:

1. /usr/X11R6/bin/xfree86config
2. netconfig

Snabba svar :D
Ska leka med det snart :)
Tack så mkt!

Tja, har man gjort det ett par ggr sitter det i ryggmärgen :p

PeW skrev:

Tja, har man gjort det ett par ggr sitter det i ryggmärgen :p

*lägga till pew i kompislistan och terrorisera med frågor då det behövs :e* §e

Om jag KAN så hjälper jag gärna till ;)

PeW skrev:

Om jag KAN så hjälper jag gärna till ;)

Hehe, Bra inställning där ;)

lekte lite med det du sa!
Men fick inget att fungera :e

Netconfig:
Så frågar den efter "Domainname" Kan man i stortsätt skriva in vad som hälst där?

- Static IP
- DHCP
- Loopback

DHCP har jag inte vad jag vet iaf ;)
Loopback och static IP fick jag inte något av de att fungera när de frågar efter IP nummer och Nätmask? ska man lämna fälten blanka då elelr hur är det tänkt? =)
I windows klickan man bara i "tilldelas automatiskt" ;)

Sen vidare till grafikkortet.
/usr/x11r6/bin/xfree86config

Fungerade inte alls, den sökvägen fanns tydligen inte =/

RED://
/usr/X11R6/bin/XF86Setup
/usr/X11R6/bin/xf86config

Ska testa dom också

RED 2 ://
Det hjälpte inte heller på alla 3 möjliga sätt får jag:
-bash: no such file or directory

Nätet:
- Domain kan du välja till vad du vill ska stå när du loggar in på burken.
- Om du tilldelas en IP av routern ska du välja DHCP. Väljer du det får du ingen fråga om IP nummer (naturligtvis). Ska du ange en fast adress väljer du det och du får då peta in gateway vilket bör vara routerns IP.

X:
Kommer inte ihåg vad som är stort eller smått, men väljer du *setup får du en enklare variant som autodetektar grafikkortet, vilket sällan är att rekommendera då det lätt blir fel. Välj istället *config.
För att kolla vad du exakt ska mata in kan du ju bara skriva ls /usr/X11R6/bin/*86* så hittar du alternativen. :)

För att få svenska tecken i x-console (om du inte använder KDE eller Gnome) bör du även sen editera /etc/XF86Config som är en konfig-fil (vilken skapas av de tidigare nämnda verktygen), på raden xKbd layout = 'xx' till 'se'. Lite osäker om exakt vad som står men om du skrollar ned i filen ser du vad jag menar. Har för mig att det i default står 'de' och att raden är bortkommenterad med ett #.

okej okej!
Har testat DHCP.
Fungerar inte :(
Lynx säger att den inte får kontakt och jag kan inte pinga webforum eller någon annan adress

/usr/X11R6/bin/*86*
får jag
- bash: no such file or directory

testade på
/usr/*
då fanns det 1 mapp
X11

då körde jag:
/usr/x11/*
och i sin tur fanns det 1 mapp, teff? tess? nått sånt. inte riktigt vad jag är ute efter.

Mappen jag vill åt verkar inte finnas :e

Hmm.. verkar inte som att du fått till din installation riktigt rätt, vilket man nästan kunde ana av dina tidigare inlägg :l

Om jag vore som du skulle jag göra om den från början... det är troligen det enklaste. ;)

PeW skrev:

Hmm.. verkar inte som att du fått till din installation riktigt rätt, vilket man nästan kunde ana av dina tidigare inlägg :l

Om jag vore som du skulle jag göra om den från början... det är troligen det enklaste. ;)

Word.

Jag valde Full installation, närmare 2gb under installationen.
+ alla paket, då promtade den mig att stoppa in slackware CD 2, men jag valde att den skulle avbryta installationen av paketen! kan det ha något med saken att göra? :)

Jo

PeW skrev:

Jo

Happ där ser man :e
För jag installerade nämligen om Slack nu, och det tyder på samma symptom!. Så du menar att ett alternativ vore att tanka CD 2 och bränna och köra fullt fullt så ska det fungera? =)

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

CD 2 innehåller fönsterhanterare samt XFree86 ( + lite annat jox ). xf86config är enligt mig den lättaste vägen till att konfigurera X, när du väl har tankat ned det från xfree.org. ;)

Problemen med nätverk förstår jag inte, det beror inte på avsaknad av CD2 ivf. Har du fler än ett (1) nätverkskort i burken? Vad får du för resultat av ifconfig? ( Du skriver bara 'ifconfig' i konsollen. )

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.16f3d68c
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)