devotionMedlem sedan jan. 20013 582 inlägg Hej,
Jag gjorde enkel tidrapport i Excel, som ska hålla reda på flextid. Tyckte jag var smart att formatera visningen av flex som tid (00:00)
Problemet är ju att det bara går att visa upp till 23:59. Dvs, kommer man över 24 timmar blir det fel. 25,5 timmars flex vill jag ska visas 25:30.
Kan man göra detta, eller får jag helt enkelt nöja mig med att visa timmarna i decimalform?
Bifogar även filen. :)
Mvh
Henrik
Allt går att göra i Excel :bire
Ändra visningen av tid till [tt]:mm
Dvs du markerar din cell, går in i "formatera celler" [ctrl]+1 eller högerklicka.
På fliken talformat väljer du anpassat och skriver in [tt]:mm istället för tt:mm.
Eller [t]:m
Det är alltså hakparanteserna som gör skillnad så att timmarna summeras även om tiden överstiger ett dygn.
Det går även att använda på minuter: Det här skulle t.ex möjligtvis kunna vara intressant om du skulle summera varvtider:
[mm]:ss
*****ED*******
Kollade ditt blad. H2-H3 skall alltså ha formatet
[tt]:mm;[Röd]-[tt]:mm
Om du vill att det skall se nästan likadant ut
devotionMedlem sedan jan. 20013 582 inlägg Funkar perfekt Tack :)
Med vänlig hälsning,
Henrik
devotionMedlem sedan jan. 20013 582 inlägg Hmmm...
Nu tillkom det ett annat "problem" Om man vill ha minusvärden i ingående flex, hur gör man då? Dvs att man vill ange t.ex. -01:30
Mvh
Henrik
Ja, allt går i excel....
När jag kolla ditt exempeldokument så har du faktiskt löst det med metod 1.
Det är en trälig bugg i excel. Tyvärr klarar Excel i Normalläget inte av att hantera negativa tidsvärden. Eller, värdet ligger där men det kan inte visas
Klassisk lösning (suger, men kan vara nödvändig):
När microsoft skapade Excel för Machintosh så gjordes datum/tidshanteringen lite annorlunda. Datumen startar från 1904 istället för 1900 som Excel/lotus för windows gjorde (de visade skottåret 1904 fel).
När mac-excel skapades fixades även hanteringen av negativa tidstal. Så den klassiska lösningen är helt enkelt att ändra visningssättet till macintosh/1904 datumsystem.
Excel 2010:
arkiv->alternativ->avancerat->vid beräkning för den här arbetsboken->"Använd macintosh datumsystem"
Det är så ditt exempeldokument är inställt
Anledningen till att jag inte tycker om den här lösningen är att alla datum förskjuts 4 år i bladet. Och rent principiellt vill jag inte blanda två datumsystem Det är som att be om problem på bara knän.
En krångligare lösning, men bättre om du inte behöver arbeta vidare med siffran är att omvandla den till text och slänga in ett minustecken om det är negativt.
=OM(H377+H2<0;"-";"")&TEXT(ABS(H377+H2);"[tt]:mm")
Eller så här om du tycker det är mer logiskt
=OM(H377+H2>0;TEXT(H377+H2;"[tt]:mm");TEXT(ABS(H377+H2);"-[tt]:mm"))
Nackdelen är att du inte får siffran röd när den är negativ. Får fixas separat med hjälp av villkorsstyrd formatering
devotionMedlem sedan jan. 20013 582 inlägg Hej!
Jag vet inte om du missuppfattade min fråga. :)
(eller har jag missuppfattat ditt svar.... :) )
Din kod ska jag klistar in i H3? och ändra datumsystemet till windows?
Hur ska jag formatera H2? Där jag skriver in ingående flex. Tex 01:30 eller -02:45
Och kan man formatera minustid rött, 0-tid svart och plustid blått?
Mvh
Henrik
Nej, för tusan, ändra inget. Jag missade att du skrev INGÅENDE flex. Trodde att du jobbade med ett annat blad och inte ställt om till Mac-tid...
Intressant fråga. Vet faktiskt inte om det går att mata in en negativ tid rakt av.
Med formel går det:
=-TIDVÄRDE("12:00")
=-KLOCKSLAG(12;0;0)
Men inte direkt. Skumt...
Använda en cell bredvid där du skriver 1 eller -1 och multiplicerar till H3?
Nej. Inga bra förslag
***AD**
En kortare variant av ovanstående formellösningar:
=-"12:00"