S.k. dualband för Wlan

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • haider
    Medlem
    • 2003-01-12
    • 988

S.k. dualband för Wlan

Har en router med stöd för både 2,4Ghz och 5Ghz.
    Någonstans läste jag en användarrecension där personen menar att han kommer upp i nära 100Mbit nu när han kör en viss USB sticka som stödjer 5Ghz.
    Men inget säger mig att det är just tack vare 5Ghz och misstänker att det snarare kan vara för att bara en pryl körs på den kanalen och att man då har hela kakan för sig.

Eller är det visst då tack vare 5Ghz?
    Orsaken till frågan är om jag ska köpa D-Link DWA-140 eller D-Link DWA-160. Det är ganska mycket i prisskillnad mellan dem och om det inte ger mig nåt så är det inte värt merkostnaden i mina ögon.
    Mvh
    Haider
  • GunnarD
    Medlem
    • 2001-06-03
    • 4250

Kan mycketväl vara att man får högrehastighet på 5GHz bandet om man är ensam att använda det bandet.

Jag har en dualband och satte den först att använda 5GHz bandet, jag kan se ett antal WLAN och alla använder 2,4GHz bandet, men märkte att en av mina mobiler då inte hittade WLAN'et (Nokia N95 8GB) så jag flyttade ner den igen till 2,4GHz bandet.
    So long and thanks for the fish.

Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

Comment

• haider
      Medlem
      • 2003-01-12
      • 988

Jaha, menar du att själva frekvensen i luften upptas och inte "lokalt" till min egna router vilket kan slöa ner? Att man då med andra ord är ensam om "luftutrymmet"?

Vet du hur mycket man vinner på 5Ghz mot 2,4Ghz? Fast det går nog inte att svara på det baserat på ovanstående antagande - troligen måste man testa båda banden och se hur mycket det skiljer sig.

Det bästa vore om du eller någon annan kunde dela med sig sina siffror på 5Ghz; vilken hastighet kommer du upp till så har jag nåt att jämföra med.
      Mvh
      Haider

Comment

• GunnarD
        Medlem
        • 2001-06-03
        • 4250

Antennen sänder ut all trafik rakt ut i luften utan att rikta in den mot någon mottagare (finns riktantenner men dessa är ovanliga i accesspunkter/bredbandsroutrar).

Detta innebär att alla sänder på samma frekvensband vilket genererar brus, ju flera AP som finns ju mera brus, därför kan man ändra på vilken kanal som en AP skall använda (ändrar frekvensen lite) och på så sätt kan man få bättre signal.

Att bara byta från 2.4 till 5GHz ger ingen bättre prestanda, däremot kan annat påverka. Ex, hur många andra AP som använder 5GHz bandet i närheten ...

Så det du kan göra är att testa, ändra och se om du får bättre och att alla datorer kan använda 5GHz bandet.

Att börja skriva ut hastigheten är rätt ointressant eftersom min miljö (väggar, material som är "i vägen") skiljer sig mot din och påverkar prestandan mera än vad bytet av frekvensband gör.
        So long and thanks for the fish.

Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

Comment

• haider
          Medlem
          • 2003-01-12
          • 988

tack, du gav mig svaret jag sökte efter
          Mvh
          Haider

Comment

Working...