DVD, men vilken till rätt pris?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • crisse6
    Medlem
    • 2000-12-10
    • 2441

DVD, men vilken till rätt pris?

Hej!

Sitter här nu och ska välja en dvd spelare till ett bra pris, jag har bestämt mig, 2000:- är maxpris.

Jag vill kunna göra följande:
    Spela upp dvd-filmer (såklart )
    Spela upp mpeg filmer, som jag har på datorn
    Spela upp mp3 låtar

Är det något mer man vill?

Sedan undrar jag vad dessa saker betyder:
    VCD, CD
    10 bit Video D/A-omvandlare
    24 bit Audio D/A-omvandlare
    DTS Digital utgång
    MPEG-2 Digital Audio utgång
    2 x Audio vid dubbel avsp. hastighet
    Repeteringsfunktion, Intro Scan (Audio)
    Composite-, S-video-, RGB scart utgång
    Optisk och Koaxial Digital ut
    PAL
    NTSC

Hehe... inte mycket man kan om dvd spelare
    hoppas någon är snäll och hjälper mig!

Tack!
    yes
  • crisse6
    Medlem
    • 2000-12-10
    • 2441

Ingen?
    yes

Comment

• Pace
      Medlem
      • 2001-06-25
      • 5947

Re: DVD, men vilken till rätt pris?

Jag kan inte mycket om DVD, men däremot om videoteknik, så...

VCD, CD
      Jag hoppas att du vet vad en CD är annars är du ganska illa ute... VCD är video-CD (budgetvariant á la DVD-skiva) och har ungefär samma kvalitét som VHS.

10 bit Video D/A-omvandlare
      Att bilden omvandlas från digitalt till en analog signal som kan visas på din monitor.

24 bit Audio D/A-omvandlare
      Samma som ovan fast för ljudet.

DTS Digital utgång
      Utgångar för ljudsystemet DTS.

MPEG-2 Digital Audio utgång
      Har svårt att tänka mig detta eftersom MPEG2 är en komprimeringsmetod för video.

2 x Audio vid dubbel avsp. hastighet
      Säger väl sig självt?

Repeteringsfunktion, Intro Scan (Audio)
      Inte den blekaste

Composite-, S-video-, RGB scart utgång
      Signaltyper.
      Compositvideo är ljus/färg i en sammanfogad signal
      S-video har färgerna separerade från luminanssignalen
      RGB har grundfärgerna rött, grönt och blått uppdelade (dessa utgör även luminans).

Optisk och Koaxial Digital ut
      Två typer av kontakter. Sistnämnda är bäst. Detso bättre kablage/kontakter, desto bättre bild/ljud.

PAL
      Västeuropas TV-system

NTSC
      Nordamerikas (m.fl.) TV-system
      Take your god and shove him

Comment

• :stefan:
        Moderator
        • 2000-04-28
        • 8032

Repeteringsfunktion, Intro Scan (Audio) hör nog till delen när en vanlig audio-cd ligger i spelaren. Repeteringsfunktion säger väl nästan sig själv medan Intro Scan borde vara att den spelar upp 10 sek av varje spår som en liten "genomgång" av skivan.
        My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Comment

• UlfT
          Medlem
          • 2001-05-21
          • 6050

[CITAT=Pace]2 x Audio vid dubbel avsp. hastighet
          Säger väl sig självt?[/CITAT]Jag måste erkänna att jag har svårt att förstå vad de menar. Har man två ljudkanaler om man spelar av dvdn i dubbel hastighet? Men varför skulle man vilja spela upp en dvd i dubbel hastighet? Vad har man då för nytta av det där?
          "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

—Friedrich Nietzsche

Comment

• crisse6
            Medlem
            • 2000-12-10
            • 2441

tack killar... men en sista, vad krävs för att du ska kunna spela upp mpeg filmer i en dvd spelare?
            yes

Comment

• Pace
              Medlem
              • 2001-06-25
              • 5947

[citat=UlfT][CITAT=Pace]2 x Audio vid dubbel avsp. hastighet
              Säger väl sig självt?[/CITAT]Jag måste erkänna att jag har svårt att förstå vad de menar. Har man två ljudkanaler om man spelar av dvdn i dubbel hastighet? Men varför skulle man vilja spela upp en dvd i dubbel hastighet? Vad har man då för nytta av det där? [/citat]

När man läser det noggrant är det visserligen rätt dumt skrivit, men när jag slängde blicken över det så uppfattade jag det som att man får ljud under dubbel avspelningshastighet.

Comment

• Quid
                Medlem
                • 2000-06-30
                • 4270

Jag kan rekommendera www.dvdforum.nu
                Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
                söker trevligt sällskap för matresa till USA!

Comment

• mayday
                  Medlem
                  • 2000-08-18
                  • 3212

Mpeg = Formatet på Media typ mpeg, mpeg-2 Mpeg-3 (MP3)
                  [citat]
                  Pece
                  ... VCD är video-CD (budgetvariant á la DVD-skiva) och har ungefär samma kvalitét som VHS.
                  [/citat]

Emm VCD är inget Budjet alternativ utan En tidigare Teknik
                  Alla Screeners släps i dagsläget via VCD Samt det är Mycket bätre kvalite än VHS

Samt DTS Är ett annat alternativ Till Dolbydigital (5.1) DTS är också 5.1

Mpeg Är inte Bara Vidio inte fan lysnar jag på mp3-fimer utan Mp3 audio mpeg-3

Samt Coaxial Är inte det bästa eftersom Singnalerna kan störas av annan utöstning typ magnetfält osv Optiskt är Klart Överlägset knapt ingen singnalförlust o inga risker för störningar så vidare inte kontakten är trasig eller kabeln är skadad

2x audio Är när du ska kopiera musik från en enhet till en annan som stöder de så slipper du göra det i realtid utan kan snabba upp de som på gamla dubbelkasett spelare dock med vis kvaliet förlust

OBS ska du köpa DVD som klarar MP3 kolla hur bra den klarar det
                  Tex hur avancerade trädstrukturer den klarar o att du kan Spola i låtarna inte alla som klarar de
                  " The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?"

Comment

• crisse6
                    Medlem
                    • 2000-12-10
                    • 2441

åter igen, om jag laddar ner en film i mpg format och vill spela upp den i min dvd, vad krävs av dvd:N då? hur blir grafiken?
                    yes

Comment

• Pace
                      Medlem
                      • 2001-06-25
                      • 5947

[citat]Mpeg = Formatet på Media typ mpeg, mpeg-2 Mpeg-3 (MP3)
                      ...
                      Mpeg Är inte Bara Vidio inte fan lysnar jag på mp3-fimer utan Mp3 audio mpeg-3
                      [/citat]

MPEG är inget format utan en komprimeringsmetod för videobilder, och MPEG2 har inget med ljud att göra, endast bild. MPEG2 audio layer 3 (MP3) har däremot med ljudkomprimering att göra. MPEG står för Motion Picture Experts Group. Motion picture? Tycker det har föga med ljud att göra. MP3-ljud som är inbakat i filformatet .mpg/.mpeg kallas "mpeg". MPEG3 finns inte eftersom det inte ska blandas ihop med MP3. Efter MPEG2 kommer MPEG4.

[citat]Emm VCD är inget Budjet alternativ utan En tidigare Teknik
                      Alla Screeners släps i dagsläget via VCD Samt det är Mycket bätre kvalite än VHS[/citat]

Nej, det är inget budgetalternativ eftersom det inte ens är DVD. Men att förklara för någon som kanske inte är så insatt så är det simplare att säga så (tycker jag, ska tilläggas).

[citat]Samt DTS Är ett annat alternativ Till Dolbydigital (5.1) DTS är också 5.1[/citat]

Det finns många alternativ till alternativen.

[citat]Samt Coaxial Är inte det bästa eftersom Singnalerna kan störas av annan utöstning typ magnetfält osv Optiskt är Klart Överlägset knapt ingen singnalförlust o inga risker för störningar så vidare inte kontakten är trasig eller kabeln är skadad[/citat]

Det är möjligt. Jag har inte så stor koll på optiska kablar, har aldrig använt det.

[citat]2x audio Är när du ska kopiera musik från en enhet till en annan som stöder de så slipper du göra det i realtid utan kan snabba upp de som på gamla dubbelkasett spelare dock med vis kvaliet förlust[/citat]

Aha, bra då fick vi det utklarat!

Comment

• UlfT
                        Medlem
                        • 2001-05-21
                        • 6050

[CITAT=mayday]Samt Coaxial Är inte det bästa eftersom Singnalerna kan störas av annan utöstning typ magnetfält osv Optiskt är Klart Överlägset knapt ingen singnalförlust o inga risker för störningar så vidare inte kontakten är trasig eller kabeln är skadad[/CITAT]Detta har varit omtvistat bland audiofiler i åratal nu. Vissa säger si, andra säger så. Dåliga kontakter är förmodligen en vanlig orsak till att optiska kablar ofta ger ett sämre resultat. Angående signalförluster, vitsen med digitalt ljud är att det inte ska förlora i kvalitét trots signalförluster. Om en "1:a" på vägen från signalkällan, råkar distorderas till att bli "0,97" när den når fram till mottagaren, då vet mottagaren att den kan inte ha varit "0,97" från början eftersom det bara förekommer 1r och 0r. Det troligaste är att den var en 1:a. Alltså kommer mottagaren behandla den som en 1:a. Därför gjorde det inget att signalen påverkades lite på vägen. Så, visst är koaxialkablar utsatta för störningar, men eftersom signalen är digital är problemet inte så stort (om det inte är väldigt kraftiga störningar).
                        "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

—Friedrich Nietzsche

Comment

• mayday
                          Medlem
                          • 2000-08-18
                          • 3212

em Asså digitalt e lika kjänsligt mot störnignar
                          Kolla bara på mobiltelefoner (GSM)

mena du kan ju inte säga att du får perfekt överförnig Tal faller bort pga störningar
                          " The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?"

Comment

• Pace
                            Medlem
                            • 2001-06-25
                            • 5947

[citat=mayday]em Asså digitalt e lika kjänsligt mot störnignar
                            Kolla bara på mobiltelefoner (GSM)

mena du kan ju inte säga att du får perfekt överförnig Tal faller bort pga störningar [/citat]

Att sända signaler via etern hundra mil kontra en kabel på två meter är lite skillnad. Det kvittar om det är digitalt eller inte, men det underlättar och förbättrar.

Det är precis som UlfT säger, så digitala signaler är väldigt "stabila". Antingen en etta eller en nolla - nothing more, nothing less.

Comment

• mayday
                              Medlem
                              • 2000-08-18
                              • 3212

ja men sen kan störning se till så 1 =0 samt 0=1
                              optiskt e mindre känsligt mot ytre störning

Comment

Working...