Mobilt bredband från 3 hos Tele2?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Okkido
    Medlem
    • 2000-05-12
    • 4460

Mobilt bredband från 3 hos Tele2?

Tja,

Jag hittade min gamla USB-dongel med mobilt bredband från Tre. Abonnemanget är sen länge uppsagt. Idag gjorde jag lite tester för att se om jag kunde lyckas låsa upp den så att den inte var operatörsberoende längre. Jag följde en guide och fick tillslut rätt på det. Och ja, det verkar fan fungera för när jag ploppar i mitt SIM-kort från Tele2 så kan jag ansluta och surfa runt. (Det funkade inte med mobileinternet.tele2.se men internet.tele2.se fungerade och verkar ge mig bra hastighet, lär vara 3.6 Mbit, inte GPRS iaf)

Hos Tele2 har jag ett tillägg på mitt abonnemang som tillåter mig att använda 1 GB i månaden för några pix extra och jag lär inte använda så mycket nu när jag är på resande fot.

Men, är det här OK att göra? Vad jag kan förstå är det inte olagligt eller mot reglerna att låsa upp ett operatörslås och Tele2 skriver själv en guide om hur man använder ett så kallat "alien-modem".

Bryter jag mot några regler eller annat när jag tar ut mitt SIM-kort ur mobilen och använder det i USB-donglen? Kan det tillkomma några avgifter? (förutom om jag kommer över 1 GB)

Är det bara att tuta och köra?
  • Kriko
    Medlem
    • 2006-12-13
    • 283

Jag har svårt att tro att Tele2 har något emot detta. Det är ju trots allt precis samma sak du gör med ditt HSDPA-modem som med din mobiltelefon.

De enda som jag skulle kunna tänka mig skulle kunna bli griniga är väl möjligtvis Tre, men de är som du säger sedan länge ute ur bilden så jag säger go for it.
    Varning! Detta inlägg kan innehålla spår av sarkasm och ironi.

Mina senaste alster:
    DjTsar404.com

Comment

• Mr. N.
      Moderator
      • 2002-09-23
      • 3794

Jag planerar själv att göra ungefär det där, enligt uppgift ska man kunna beställa ett extra simkort från Telia för 40 kr/mån (ovanpå det befintliga Bingo+Fri trafik till min iPhone) och sätta det kortet i ett modem. Det känns väldigt onödigt att sitta och pröjsa Tre 199 spänn i månaden för nånting som jag praktiskt taget bara använder på sommaren. Hur går man tillväga för att låsa upp modemet?
      Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
      Vad händer på Stora Aspön? | Nyx och Phobos | Steam | Xbox Live | Min LCHF-blogg

Comment

• Okkido
        Medlem
        • 2000-05-12
        • 4460

Originally posted by Mr. N.
        Jag planerar själv att göra ungefär det där, enligt uppgift ska man kunna beställa ett extra simkort från Telia för 40 kr/mån (ovanpå det befintliga Bingo+Fri trafik till min iPhone) och sätta det kortet i ett modem. Det känns väldigt onödigt att sitta och pröjsa Tre 199 spänn i månaden för nånting som jag praktiskt taget bara använder på sommaren. Hur går man tillväga för att låsa upp modemet?
        Det låter ju väldigt bra. Jag måste köpa en ny iPhone efter ett litet fritt fall med min gamla så då får det bli Telia.

Här är guiden jag följde: http://www.mobilabredband.se/story/6...pp_Huawei_E220

Verkar vara väldigt lätt om man just har E220:an. Jag gjorde allting på Windows XP via vmware i OS X. Tog en stund att fatta sista steget med vilka siffror som var rätt nummer i HEX men efter några försök blev den tydligen upplåst.

Just nu betalar jag 39,- för 1 GB i månaden från Tele2, vilket verkar vara spärrat till 0.3 Mbit (men konstigt nog känns det mycket snabbare än så). Men det duger för mitt ändamål for now.

Comment

• bassebhu
          Moderator
          • 2001-11-20
          • 4028

Flyttad från Övriga frågor!
          bassebhu - din kompis bland kompisar

Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
          eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

Rapportera till bassebhu

Comment

Working...