Uppenbart är att tidningarna måste ta mycket större ansvar för vilka annonser de tar in. Är det ok att lura hundratals läsare, bara för att man inte orkat ta en ordentlig kreditupplysning, eller kolla upp om priserna i annonsen är rimliga? Vi konsumenter tror att en dyr annons betyder att företaget har pengar, men betalningen sker nästan alltid i efterskott.
Kan inte hålla med mer! De som säljer annonsplatser till företag såsom E-outlet, utan att kolla upp dessa ordentligt borde banne mig åka dit för medhjälp till bedrägeri. Spray och PriceRunner har agerat föredömligt gällande E-outlet, de gjorde en kreditupplösning vilket resulterade i att E-outlet nekades annonsering. Allt för många företag ser bara pengarna och verkar strunta i sina kunder. Läste något om att företaget som står för annonsplatserna vid buss-stationer osv i Göteborg, har sålt annonsplatser för över 1 miljon till E-outlet. Betalningen görs naturligtvis i efterskott. Grattis
Det största ansvaret (utöver de som aktivt deltar i bluffen) får man ändå bära själv, man måste förstå att lägga band på sig när man får ett erbjudande som verkar för bra för att vara sant. Förskottsbetalar man tusentals kronor till ett okänt företag som verkar lite småskumt är man en smula korkad.
De som tar in dessa annonser råkar ju själva ut för ekonomisk skada i form av förlorade reklamintäkter, så de har ju IMHO redan fått sitt "straff".
Det största ansvaret (utöver de som aktivt deltar i bluffen) får man ändå bära själv, man måste förstå att lägga band på sig när man får ett erbjudande som verkar för bra för att vara sant.
Jovisst är det så, men ett bluff-företag får lätt ett seriösare intryck om det har reklam på dyra annonsplatser. Det är lättare för ett bluff-företag att nå ut till en bredare publik om om de på ett så enkelt sätt kan köpa attraktiva annonsplatser. Jag är övertygad om att man hade kunnat sålla bort en stor del av bluff-företagen om alla hade genomfört en enklare kontroll innan ett godkännande av annonsering.
Originally posted by muskot
De som tar in dessa annonser råkar ju själva ut för ekonomisk skada i form av förlorade reklamintäkter, så de har ju IMHO redan fått sitt "straff".
Jag tycker fortfarande de bär ett visst ansvar, visst de får inte sina pengar MEN de har i många fall hjälpt ett bluff-företag att effektivt marknadsföra sig. Jag tycker att de bär ett ansvar att kolla upp vilka annonser de tar in och att de således få stå kunden till svars för sitt agerande, om de helt och hållet struntant i att kontrollera företaget som köpt annonsplatsen.
Originally posted by Minhembio
JCdecaux bekräftar att de köpt annonser för miljonbelopp av dem - mot betalning _i efterskott_. Jisses... jag hoppas verkligen att vi alla är ute i ogjort väder med det här, annars är det många som kommer förlora mycket pengar. Om de byter till förskottsbetalning på sajten lär de få ganska många privatpersoner också
Med tanke på det höga beloppet det rör sig om och att E-outlet är nystartat företag, samt de uppgifterna som grävt fram om personerna bakom företaget, så är jag ganska säker på at JCdecaux inte har kollat upp E-outlet någonting överhuvudtaget.
Kanske därför de börjat paniksänka nu för att i ett desperat försök lura fler människor, om någon nu redan gått på detta? 42" plasman kostade tidigare idag 6500 kronor, numera får du den för 5199 kronor. De sänkte det sanslöst låga priset med nästan 1500 bara sådär.
Hifi Sat Sweden AB
Organisationsnummer: 556687-0852
Adressuppgifter
Adress: Box 1257
Postnummer: 114 79
Postort: Stockholm
Län för säte: Skåne län
Telefon: 040-672 61 40 (Detta nummer verkar tillhöra bolaget och finns på en adress i Malmö).
Verksamhetsfakta
Verksamhet: Partihandel med elektriska hushållsmaskiner och -apparater
(Huvudnäring enligt SCB, SNI2002:51431)
Antal anställda: 0 - 4
Inregistrerat: 2005-10
Ekonomi/Trend Bokslut saknas
Det nummer som står på hemsidan finns inte på gulasidorna.se och på hitta.se så finns det ingen adress angiven, vilket jag skulle tolka som misstänkt, inte många butiker som har anonyma nummer.
Antagligen så har de kommit över ett bolag billigt för att kränga utrustning.
Han som står registrerad på domännamnet och verkar vara ansvarig för bolaget har beställt en massa mobilnummer och är hemmahörande i Upplands Väsby och nolltaxerade förra året, där finns det kontaktuppgifter samt att de finns en väldans massa mobilnummer om någon skulle vilja ringa och prata med honom.
Comment