Små kameror från Kina - så kallade 808 keychain cameras

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sgtpepper
    Medlem
    • 2000-04-30
    • 5524

Små kameror från Kina - så kallade 808 keychain cameras

Jag vet inte om det diskuterats här tidigare, men här kommer ett litet tips för den som billigt vill spela in rörlig film med pyttesmå kameror. Jag har nyss upptäckt fenomenet med alla de otroligt små och otroligt billiga kameror som spelar in film i 30fps på micro-sd-kort som säljs på Ebay och som kallas för 808-kameror.

Efter att ha beställt en, betalat i runda slängar 10 USD inklusive frakt och fått hem den och testat så är jag imponerad! Finns mängder med tillämpningar för en sån här kamera, allt från att montera den på radiostyrda flygplan till hjälmkamera och så vidare! Det existerar ett antal olika varianter av kamerorna, eftersom de tillverkas av olika fabriker i Kina och säljs utan varumärke, antagligen med de processorer och andra komponter som för tillfället finns tillgängliga på marknaden, så olika kameratyper är olika bra, just nu verkar det vara typ #8 som säljs av de flesta, den har bra bildkvalitet men sämre ljud.

Den här sajten verkar samla all tillgänglig information om kamerorna och det är där som de olika typerna av kameror har klassificerats.

Här är en kort exempelfilm jag spelade in genom vindrutan på min bil när jag kör på centralbron i Stockholm. Med tanke på att kameran kostade knappt sjuttio spänn så är jag imponerad. Ska testa att fästa den på hjälmen när jag kör MC också.

Söker man på 808 keychain på Youtube så hittar man massor av exempelfilmer, söker man på samma sökterm på Ebay så hittar man mängder med försäljare. Kolla dock på sajten ovan och läs på om kamerorna innan ni beställer, t.ex så vill man inte köpa de som hävdar att de har upplösningen 1280x960 då dessa enbart är uppsamplade.
  • Dryden
    Medlem
    • 2002-08-03
    • 12245

Coolt med tanke på att det kommer en skidsäsong nu! Det är alltså bara den där lilla "fjärrkontrollen" som är the thing alltså?
    resebloggen # twitter # instagram

Comment

• sgtpepper
      Medlem
      • 2000-04-30
      • 5524

Originally posted by Dryden
      Det är alltså bara den där lilla "fjärrkontrollen" som är the thing alltså?
      Japp och den väger i princip ingenting, runt 15 gram utan själva nyckelkedjan.

Så vill man t.ex veta vad katten gör när den är ute i skogen så kan man ju sätta en på den också utan att den besväras

Comment

• casca
        Medlem
        • 2000-02-11
        • 3262

Häftig pryl! Köpte en direkt och betalade $12 inklusive frakt.
        Johan Norberg, webbutvecklare.

@GitHub

Läs min blogg

Comment

• stoffe-2k
          Medlem
          • 2000-04-16
          • 7795

nice, blir att lägga in en order till folk som ska ditt i veckan

\ˈin-fə-dəl, -fə-ˌdel\

Comment

• Danny
            Medlem
            • 2004-07-04
            • 8477

Häftigt! Om man kör den på en cell i sitt lipo-pack kan man ju filma järnet på modellflyg! Hehe... nu önskar jag bara att min helikopter var hel. Det här måste provas någon gång
            dannesholk.se

Comment

• Web-Tor
              Medlem
              Smurf
              • 2000-11-03
              • 11794

Det framgår säkert i på monstersidan du länkar till men; ungefär hur långa filmer kan man spela in?
              /Tor
              Jag och mina bilder.

Comment

• StefanBergfeldt
                Medlem
                • 2004-09-24
                • 752

på micro-sd-kort
                Det borde alltså bero på kortet
                webbdesign | skoj | filmrecensioner | sportnyheter | tekniknyheter | besikta bilen | köpa kattunge

Comment

• Web-Tor
                  Medlem
                  Smurf
                  • 2000-11-03
                  • 11794

Originally posted by StefanBergfeldt
                  Det borde alltså bero på kortet
                  Det förstår jag. Men det beror väldigt mycket på i vilken storlek och kvalitet kameran lagrar bilderna.

Hur mycket kan man t.ex spela in på ett 1GB-kort?
                  /Tor
                  Jag och mina bilder.

Comment

• @nders
                    Moderator
                    Marsvin
                    • 2000-06-30
                    • 26914

Jag bara MÅSTE köpa och sedan ut och cykla. Ska bli kul att följa detta, och posta gärna fler filmer som du / ni tagit. Jag vet att det finns massor att se på det stora Internet, men det är roligare med filmer som du / ni / vi tagit.

mvh
                    @aviddevguy

Comment

• DanneSt
                      Medlem
                      • 2004-02-23
                      • 1327

Coolt! Har ingen aning om när jag ska använda den men den är ju likaväl "ett måste"!
                      Men, jag fattar inte vilken man då ska köpa. INTE 1280x960 säger du, då är det alltså 720x480 som gäller? T.ex. denna?
                      /DanneSt

Comment

• nitro2k01
                        Forumvärd
                        • 2003-08-26
                        • 7630

Jag vill slå ett slag för min favoritbutik för kinesiskt skräp, DealExtreme.

^ Där finns små kameror i en massa utformningar.

^ Eller varför inte en kamera och en fungerande armbandsklocka i ett?
                        Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
                        Internklippning:
                        1) Snaggning av fångar.
                        2) Klippning frisörer emellan.

Comment

• sgtpepper
                          Medlem
                          • 2000-04-30
                          • 5524

Originally posted by Web-Tor
                          Det förstår jag. Men det beror väldigt mycket på i vilken storlek och kvalitet kameran lagrar bilderna.

Hur mycket kan man t.ex spela in på ett 1GB-kort?
                          Det beror lite på vad det är du filmar och hur mycket det kan komprimeras, men när jag testat så räcker 1GB till ungefär 13-15 minuters film, jag komprimerar det sedan i Avidemux eller Virtuadub till Xvid och får då ned storleken till ca en tredjedel.

Jag kör med ett 4GB-kort, så det räcker till ungefär 1h video, vilket är ungefär så länge batteriet håller.

Comment

• Web-Tor
                            Medlem
                            Smurf
                            • 2000-11-03
                            • 11794

Låter toppen! Gäller bara att hitta ett billigt och bra (minst klass 4) micro-SD. Tänkte testa att tejpa fast kameran på innebandyklubban.
                            /Tor
                            Jag och mina bilder.

Comment

• sgtpepper
                              Medlem
                              • 2000-04-30
                              • 5524

Originally posted by Web-Tor
                              Tänkte testa att tejpa fast kameran på innebandyklubban.
                              Kan bli riktigt coolt! . Du kan dock få lite problem med skakningar, men det kan ju gå att lösa med deshaker-filter i t.ex Virtuadub.

Comment

Working...