Ändra fokusplatta på DSLR

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Danny
    Medlem
    • 2004-07-04
    • 8477

Ändra fokusplatta på DSLR

En kollega frågade mig "men varför är det inte sådana där halvor för fokuseringen på moderna systemkameror", hade inget bra svar att ge honom. Det har jag väl iofs inte nu heller, men det går att sätta dit om man vill! Titta:
    dannesholk.se
  • OlleBoop
    Medlem
    • 2000-02-21
    • 1432

Return of the Besserwisser

Det heter snittbild, den sitter på mattskivan och vanligen omges den av en mikroprisma! Slut folkbildning.
    Originally posted by spango
    Människor är som datorer, fast långsammare, påhittigare och gjorda av kött.

Comment

• Danny
      Medlem
      • 2004-07-04
      • 8477

ok, tack för folkbildningen. Men varför slutade de med snittbild? Det var ju skitenkelt att ratta in fokus då, nu är det lite knepigt, man måste anstränga sig och köra "på känn" ganska ofta tycker jag.
      Last edited by Danny; 2009-11-24, 19:36. Reason: ändrade vokabulären till fackuttryck
      dannesholk.se

Comment

• OlleBoop
        Medlem
        • 2000-02-21
        • 1432

Varsågod!
        Snittbilden försvann med autofokusens intåg, den blev mest i vägen då. Sen tror jag att en mattskiva optimerad för manuell fokus (dvs mer kontrastrik) kan bli lite väl mörk med den genomsnittliga kitzoomen, det finns ljusstarkare varianter men de kostar mer så antagligen var det väl ett sätt att spara pengar också. Den sista meningen innehåller dock en hel fritt tänkande av sidotecknad och skall inte läsas i samma ljus som folkbildningskommentaren ovan...

Bytte hur som helst mattskiva på mina gamla manuella Olympushus på den tiden det begav sig, vilket var hur lätt som helst. På lite "tyngre" modeller av DSLR brukar det vara lika lätt, på enklare modeller lite pillrigare.

Jag köpte en manuell 135/2,8 billigt på Tradera så jag känner också behovet av snittbild... =)
        Originally posted by spango
        Människor är som datorer, fast långsammare, påhittigare och gjorda av kött.

Comment

• Danny
          Medlem
          • 2004-07-04
          • 8477

ok, där ser man. Det där låter lite riskabelt, tror jag får stå ut med att ha det som det är, fotar ju mest med AF ändå.
          dannesholk.se

Comment

Working...