Hur vända ett videoklipp?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stjo57
    Medlem
    • 2007-06-05
    • 11

Hur vända ett videoklipp?

Hur vänder man en avi.fil där filmen ligger på fel håll? Jag har filmat med min digitalkamera och tydligen hållt kameran på fel håll för de flesta klippen ligger på sidan när man tittar på dom. Man måste väl kunna vända op dom?
    Jag har försökt i VirtualDub men det går inte. Väljer Video/Filters/Add/Rotate/OK men filmen roterar inte. Nån som vet?
  • Dryden
    Medlem
    • 2002-08-03
    • 12245

Kör du Windows XP? Det kan inte vara så enkelt att det medföljande MovieMaker ordnar saken åt dig?
    resebloggen # twitter # instagram

Comment

• stjo57
      Medlem
      • 2007-06-05
      • 11

Ja..

..jag kör Windows XP.
      Nej kan inte hitta något i Movie Maker som kan hjälpa mig. Har även Pinnacle men hittar inget där heller.

Comment

• Poteta
        Medlem
        • 2005-05-13
        • 3014

Öppna Windows Moviemaker, välj "Importera video".
        Dra ner filmklippet till tidslinjen där det står "Video".
        Högerklicka på klippet i tidslinjen, välj "Videoeffekter...".
        Scrolla ner till "Rotera 270 grader" (eller 90 grader om det passar bättre).
        Klicka Ok.
        Voilá!

/edit
        Tyvärr lär det bli ett konstigt format på klippet, motsatsen till widescreen skulle man nog kunna säga.
        Mitt företag

Comment

• Danne V
          Medlem
          • 2006-08-02
          • 7685

Gjorde ett sök och hittade bl.a. denna http://www.blazemp.com/ som tydligen erbjuder att du provar prgrammet. Ett annat program som tydligen är gratis är VirtualDub http://en.wikipedia.org/wiki/VirtualDub och http://www.virtualdub.org/

Dom lär klara att rotera filmen 90 grader (för det är väl det du vill?)

EDIT: Oj, såg att Poteta postat medan jag letade och skrev. Hans förslag kanske är bättre. Jag är ingen Windows-mänscha så jag vet inte....
          Med vänlig hälsning från
          Danne
          ------
          Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
          Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
          Våga Vägra
          FaceBook

Comment

• Danny
            Medlem
            • 2004-07-04
            • 8477

Varför fungerade det inte i VirtualDub, det brukar jag själv använda. Säker på att du gick in på rotate-filtret och valde att den ska rotera åt rätt håll bla bla bla?
            dannesholk.se

Comment

• stjo57
              Medlem
              • 2007-06-05
              • 11

Virtual Dub

Ja nu funkar det i Virtual Dub men bara om jag väljer "fel" vridning 90 grader. Men ljudet blev jättekonstigt, väldigt hackigt. Vad kan det bero på?

Comment

• Danny
                Medlem
                • 2004-07-04
                • 8477

vad har du för inställningar på ljudet, ta "source audio"
                dannesholk.se

Comment

• stjo57
                  Medlem
                  • 2007-06-05
                  • 11

Ja..

...det står på Source Audio men det blir jättehackigt ljud. Och jättebesvärligt fortfarande att få bilden rättvänd, det verkar som den vänder helt slumpartat vad man än väljer för vridning.

Comment

Working...