Köpa Adobe CS4?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MickeA.com
    Medlem
    • 2003-02-03
    • 4528

Köpa Adobe CS4?

Tjena

Nu när CS5 är släppt, är det en bra idé att köpa CS4? CS5 är så satans dyrt, känns surt att lägga ~20,000 på en programvara, som man visserligen använder mer eller mindre dagligen, men ändå.

Först var jag inne på att köpa dom jag använder mest, alltså Photoshop, Flash och Acrobat, men det blir ännu dyrare än att t.ex. köpa CS4 Design Premium, där alla dessa (och mycket mer) ingår.

Hittade den här sajten:
    Comparison shop for in . See store ratings and reviews and find the best prices on with PriceGrabber's shopping search engine.

Där finns CS4 för ~$800,00 vilket det helt klart kan vara värt.

Men frågan är, hur länge kommer det att "hålla"? Jag är eg. emot att köpa "gamla" programvaror men i det här fallet är jag redo att göra ett undantag.

En sak till, jag vill ha 64-bitsversionen, är det samma för 32/64 eller är det två olika, så jag inte köper fel?

Tack!
    //Micke Andersson
    Hemsida | Kontakta
    ----------------------
    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst".
  • :stefan:
    Moderator
    • 2000-04-28
    • 8032

Det är samma installation för både 32/64-bitars, men när du installerar, se till att avbocka rutan "Adobe Photoshop" (till skillnad från "Adobe Photoshop 64"), annars petar installeraren in både 32- och 64-bitarsversionerna...
    My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Comment

• MickeA.com
      Medlem
      • 2003-02-03
      • 4528

Ok! Jag ska försöka komma ihåg det! En jäkligt skum sak jag upptäckte igår. Om man köper CS5 direkt från Adobe.com, så blir det ~£100 dyrare om man väljer nerladdningsversionen istället för den där dom skickar hem DVD'n på posten.

Hur kan det komma sig, låter helt sjukt?

Någon som vet andra ställen som fortfarande säljer CS4, utom den jag länkade till ovan? Eller är det någon som har en invändning mot att köpa CS4, nu när CS5 finns?
      //Micke Andersson
      Hemsida | Kontakta
      ----------------------

Comment

• Danne V
        Medlem
        • 2006-08-02
        • 7685

Originally posted by MickeA.com
        Eller är det någon som har en invändning mot att köpa CS4, nu när CS5 finns?
        Vet inte om det kan vara till nån vägledning. Men ända sedan dom började med CS-serien verkar det enda verkliga problemet med att inte uppgradera att folk med äldre versioner inte kan öppna ai-filer som är gjorda av nyare versioner och inte sparats ner för att bli kompatibla med äldre. (Plus att en massa plugins till t.ex. PS inte längre funkar).

I övrigt tycker jag att nyare versioner mest består av en handfull praktiska och kosmetiska finesser som man utan problem kan leva utan.

Så jag föreslår att du ligger lågt ett halvår eller så, kollar in hur användarna reagerar, väntar in så att utvecklarna av plugins hinner ikapp osv. Sen tar du beslut om du ens behöver CS5.

Själv har jag CS4 och nöjer mig med varannan version. Skippar alltså CS5 om det inte visar sig att den blir fullständigt revolutionerande.
        Med vänlig hälsning från
        Danne
        ------
        Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
        Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
        Våga Vägra
        FaceBook

Comment

• MickeA.com
          Medlem
          • 2003-02-03
          • 4528

Nu använder jag inte programmen så fruktansvärt mycket, så jag tror att jag skulle klara mig bra på CS4. Mest att det är så sjukt tråkigt att köpa programvara för 10,000 spänn. I nuläget kör jag med en äldre version av Photoshop och vill byta upp mig lite, så kan lika gärna passa på att köpa Design Premium för att få med Flash osv. som man använder ibland.
          //Micke Andersson
          Hemsida | Kontakta
          ----------------------

Comment

• MickeA.com
            Medlem
            • 2003-02-03
            • 4528

Vad tror ni om den här sajten?
            Visual Studio Subscription MSDN Microsoft, The Developers shop, Renew your VS subscription, VS Enterprise Renewal

Priset är ju helt klart godkänt.
            //Micke Andersson
            Hemsida | Kontakta
            ----------------------

Comment

• Danne V
              Medlem
              • 2006-08-02
              • 7685

Vad tror ni om den här sajten?
              Visual Studio Subscription MSDN Microsoft, The Developers shop, Renew your VS subscription, VS Enterprise Renewal

Priset är ju helt klart godkänt.
              Fiins på blocket också, t.ex. denna:
              Med vänlig hälsning från
              Danne
              ------
              Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
              Våga Vägra
              FaceBook

Comment

• Pedda
                Forumvärd
                • 2000-06-28
                • 4880

Originally posted by Danne V
                Fiins på blocket också, t.ex. denna:
                http://www.blocket.se/vasterbotten/A...5.htm?ca=7&w=3
                Om någon tänker köpa en Adobe licens på ställen som blocket, dvs överta en licens, tänk då på att säljaren måste fylla i ett speciellt formulär för att Adobe ska gå med på att föra över licensen till en ny ägare.
                Jag har formuläret om någon behöver, annars så kan man ju såklart få det av Adobe också.
                Om jag var blygsam,skulle jag vara perfekt
                ><((((º>

Comment

• hltm
                  Medlem
                  • 2004-11-16
                  • 501

Eftersom du redan använder det dagligen så varför inte bara uppgradera din licens? Från CS2/3 kostar det bara drygt 9000:-, se t ex http://www.dustin.se/pd_5010430514.aspx
                  Hoppet mellan 2/3 till 5 är fånigt, jag har beställt CS5 till mn avdelning och precis installerat det - jag säger bara köp! "Content aware fill" är det värsta jag har sett någonsin.
                  Bara för att visa tog jag en slumpvis bild från Flickr; http://www.flickr.com/photos/bobo152...83060/sizes/l/ , fotograf "Mr. Usaji".
                  Lade 47 sekunder (klockat) på att plocka bort lite grejer... Hade jag försörjt på att retuschera bilder hade jag gråtit
                  Attached Files
                  I am Sugardaddy, you are my apprentice

Comment

• MickeA.com
                    Medlem
                    • 2003-02-03
                    • 4528

Blir inget köp genom blocket, det vågar jag inte riktigt...
                    Originally posted by Han på Blocket
                    Obs. Detta är en educational box så det kommmer stå "educational box" med en liten text på lådan. Det är ända skillnaden mot den vanliga versionen. Får användas kommersiellt och installeras på 2 datorer. Har även rätt till uppgraderingar (8625kr inkl. moms för att uppdatera till ett CS5 premium paket). Educational box innebär bara att det endast är studenter som får köpa det via adobe, sen är det fritt fram för dom att göra vad dom vill med produkten. Kundsupporten på adobe har bekräftat allt detta via telefon.
                    Det här känns väldigt tveksamt att jag som företag får överta en studentlicens, det tror jag inte riktigt på...
                    //Micke Andersson
                    Hemsida | Kontakta
                    ----------------------

Comment

• Web-Tor
                      Medlem
                      Smurf
                      • 2000-11-03
                      • 11794

Originally posted by hltm
                      "Content aware fill" är det värsta jag har sett någonsin.
                      Bara för att visa tog jag en slumpvis bild från Flickr; http://www.flickr.com/photos/bobo152...83060/sizes/l/ , fotograf "Mr. Usaji".
                      Lade 47 sekunder (klockat) på att plocka bort lite grejer... Hade jag försörjt på att retuschera bilder hade jag gråtit
                      Nja, det tar 47 hundradelar att avslöja att den bilden är manipulerad. Jag tänker inte uppgradera till 5:an för att få Content-Aware Fill. Att retuschera på riktigt kräver fortfarande stor skicklighet.

/Tor
                      Jag och mina bilder.

Comment

• MickeA.com
                        Medlem
                        • 2003-02-03
                        • 4528

Originally posted by Web-Tor
                        Nja, det tar 47 hundradelar att avslöja att den bilden är manipulerad. Jag tänker inte uppgradera till 5:an för att få Content-Aware Fill. Att retuschera på riktigt kräver fortfarande stor skicklighet.

http://cs5.se/2010/hur-bra-ar-conten...ll-egentligen/
                        Bra bra!
                        Är övertygad om att CS4 räcker gott och väl och ett bra tag framöver för det jag använder det till.
                        //Micke Andersson
                        Hemsida | Kontakta
                        ----------------------

Comment

• Danne V
                          Medlem
                          • 2006-08-02
                          • 7685

Eftersom du redan använder det dagligen så varför inte bara uppgradera din licens? Från CS2/3 kostar det bara drygt 9000:-, se t ex http://www.dustin.se/pd_5010430514.aspx
                          Hoppet mellan 2/3 till 5 är fånigt, jag har beställt CS5 till mn avdelning och precis installerat det - jag säger bara köp! "Content aware fill" är det värsta jag har sett någonsin.
                          Det där var lite kryptiskt. "Fånigt"? "Värsta"? Man får intrycket att du INTE gillar CS5?
                          Håller med Web-Tor. Jobbar mycket med just retusch, och det där var otroligt amatörmässigt. Skulle inte lägga en spänn för att få den "finessen".
                          Med vänlig hälsning från
                          Danne
                          ------
                          Våga Vägra
                          FaceBook

Comment

• Danne V
                            Medlem
                            • 2006-08-02
                            • 7685

Blir inget köp genom blocket, det vågar jag inte riktigt...
                            Såg dessutom att priset dessutom var högt. Nästan som vad Dustin tar för nya CS4.
                            Med vänlig hälsning från
                            Danne
                            ------
                            Våga Vägra
                            FaceBook

Comment

• MickeA.com
                              Medlem
                              • 2003-02-03
                              • 4528

Hittar du CS4 Design Premium hos Dustin? Var då, för jag hittar det inte, bara standard?
                              //Micke Andersson
                              Hemsida | Kontakta
                              ----------------------

Comment

Working...