Meddelande

Minska
No announcement yet.

Hur mycket energi drar ett tåg?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur mycket energi drar ett tåg?

    Har en tågfråga som jag går runt och funderar på.

    Hur mycket ström drar egentligen ett tåg? För att förenkla frågan kan den kanske formuleras: Hur många kWh förbrukar ett X2000 på en resa Stockholm-Göteborg?

    Finns ju mer intressant fakta här, momentan förbrukning vid accelleration, total förbrukning jämfört med tåg med RC-lok osv.

    Någon som vet? (Vi har ju en lokförarlärare här nånstans som kanske kan detta)

    /Micke

  • #2
    Jo, jag är ju "lokförarlärare" (instruktionsförare), så jag vet...

    X2000 drar ungefär 10 kWh/km.
    Tåg med Rc ungefär 15 kWh/km.

    Moderna tåg (Regina/X40) drar cirka 7 kWh/km.

    Så, Stockholm-Göteborg blir cirka 4500 kWh.

    Kommentera


    • #3
      Det var väl ett fint ord jag kom på =)

      Utförligt och snabbt svar, vad mer kan man önska?

      Men det är väl ganska stor skillnad på energiåtgången när man gasar, eh, "elar" upp till 200 än att ligga och underhålla den farten?

      Kommentera


      • #4
        Jo, full gas är runt 3500 kW på X2000.

        För att underhålla behövs inte så mycket eftersom det rullar så lätt. Man måste rulla en stund innan nedförsbackar för att kompensera för den hastighetsökning som blir i backen.

        När man fått upp farten är det inga problem att rulla 3-4 mil utan att gasa någonting.

        Kommentera


        • #5
          Vem är leverantör av el?

          Kommentera


          • #6
            Okkido skrev:
            Vem är leverantör av el?
            Sett från SJ:s (och de andra operatörernas) sida är det Banverket, för det är dit man betalar för elen. Jag vet dock inte från vem Banverket köper, bara att det är miljömärkt el som till 99,6% kommer från vattenkraft och 0,4% från vindkraft.

            Kommentera


            • #7
              tydal skrev: