Meddelande

Minska
No announcement yet.

Hur mycket energi drar ett tåg?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur mycket energi drar ett tåg?

    Har en tågfråga som jag går runt och funderar på.

    Hur mycket ström drar egentligen ett tåg? För att förenkla frågan kan den kanske formuleras: Hur många kWh förbrukar ett X2000 på en resa Stockholm-Göteborg?

    Finns ju mer intressant fakta här, momentan förbrukning vid accelleration, total förbrukning jämfört med tåg med RC-lok osv.

    Någon som vet? (Vi har ju en lokförarlärare här nånstans som kanske kan detta)

    /Micke

  • #2
    Jo, jag är ju "lokförarlärare" (instruktionsförare), så jag vet...

    X2000 drar ungefär 10 kWh/km.
    Tåg med Rc ungefär 15 kWh/km.

    Moderna tåg (Regina/X40) drar cirka 7 kWh/km.

    Så, Stockholm-Göteborg blir cirka 4500 kWh.

    Kommentera


    • #3
      Det var väl ett fint ord jag kom på =)

      Utförligt och snabbt svar, vad mer kan man önska?

      Men det är väl ganska stor skillnad på energiåtgången när man gasar, eh, "elar" upp till 200 än att ligga och underhålla den farten?

      Kommentera


      • #4
        Jo, full gas är runt 3500 kW på X2000.

        För att underhålla behövs inte så mycket eftersom det rullar så lätt. Man måste rulla en stund innan nedförsbackar för att kompensera för den hastighetsökning som blir i backen.

        När man fått upp farten är det inga problem att rulla 3-4 mil utan att gasa någonting.

        Kommentera


        • #5
          Vem är leverantör av el?

          Kommentera


          • #6
            Okkido skrev:
            Vem är leverantör av el?
            Sett från SJ:s (och de andra operatörernas) sida är det Banverket, för det är dit man betalar för elen. Jag vet dock inte från vem Banverket köper, bara att det är miljömärkt el som till 99,6% kommer från vattenkraft och 0,4% från vindkraft.

            Kommentera


            • #7
              tydal skrev:
              Sett från SJ:s (och de andra operatörernas) sida är det Banverket, för det är dit man betalar för elen. Jag vet dock inte från vem Banverket köper, bara att det är miljömärkt el som till 99,6% kommer från vattenkraft och 0,4% från vindkraft.
              Tack för svar!
              De där 4 hekton som tåget släpper ut på en resa mellan Stockholm - Göteborg, vad är det för något?

              Kommentera


              • #8
                Okkido skrev:
                De där 4 hekton som tåget släpper ut på en resa mellan Stockholm - Göteborg, vad är det för något?
                Det är inga utsläpp som görs på tågresan, utan det är siffror som kommer från elleverantören som bygger på hur mycket utsläpp de genererar per kWh de producerar. Typ bilavgaser för att deras personal ska kunna transportera sig mellan kraftstationerna, grävmaskiner och andra fordon som behövs för driften och underhållet.

                Kommentera


                • #9
                  tydal skrev:
                  När man fått upp farten är det inga problem att rulla 3-4 mil utan att gasa någonting.

                  Jösses, där ligger nog inga bromsar på... Grymt att man kan rulla så långt!
                  Mitt företag

                  Kommentera


                  • #10
                    tydal skrev:
                    Det är inga utsläpp som görs på tågresan, utan det är siffror som kommer från elleverantören som bygger på hur mycket utsläpp de genererar per kWh de producerar. Typ bilavgaser för att deras personal ska kunna transportera sig mellan kraftstationerna, grävmaskiner och andra fordon som behövs för driften och underhållet.
                    Tack än en gång för svaret! Skulle bara priset vara bättre så hade flyget inte haft en chans om jag fått bestämma.

                    Kommentera


                    • #11
                      Okkido skrev:
                      De där 4 hekton som tåget släpper ut på en resa mellan Stockholm - Göteborg, vad är det för något?
                      Räkna också in alla resenärer som rapar och fiser av all skitmat de trycker i sig under resan.
                      Sundara YogaMassör Jörgen Johnsson

                      Kommentera


                      • #12
                        tydal skrev:
                        X2000 drar ungefär 10 kWh/km.
                        Tåg med Rc ungefär 15 kWh/km.
                        Dessa siffror är snitt på hela resan alltså då eller? Eftersom det skiljer så mycket mellan "starten" och att underhålla när man fått upp farten..?
                        http://bodstrom.omfg.se - Bodströmsamhället, Länksamling
                        http://piratkriget.omfg.se - Piratkriget, Länksamling

                        Kommentera


                        • #13
                          Jag säger skrota inrikesflyget! Det finns ingen anledning att det ska gå att flyga mellan tex Malmö & Stockholm.

                          I Växjö är vi nu tvugna att ta vårt dagvatten från någon helt annan stans än Helgasjön eftersom flygplanen dumpar sitt bränsle i sjön och det nu blivit för dyrt att rena vattnet!

                          Det räcker med tre flygplatser i Sverige... Luleå, Stockholm och Göteborg! Malmö kunde lägga ner det är enklare att flyga från köpenhamn om man bor i Malmö. Jönköping har en totalt menlös flygplats det tar ju bara en timme eller nåt med tåget från Göteborg!!

                          Kommentera


                          • #14
                            HiDensity skrev:
                            Dessa siffror är snitt på hela resan alltså då eller?
                            Ja, för en typisk resa. Den faktiska förbrukningen beror ju på hur många stopp man gör. Förbrukningen är dock inte 0 när man rullar, för det går åt ström till ventilation/AC/värme, belysning och all övrig kringutrustning, cirka 100-300 kW.

                            Kommentera


                            • #15
                              Underbart med så mycket fakta, tack för alla svar Tydal.

                              Kommentera

                              Working...
                              X