Meddelande

Minska
No announcement yet.

Vilda djur

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vilda djur

    Nu när sommaren kommer är man ju ute mycket mer och chansen att man ska få se spännande djur ökar. Av Sveriges alla vilda djur, vilket skulle du helst vilja se i naturen?

    (Eftersom omröstningen bara tar 10 alternativ, skriv gärna i tråden om ni skulle vilja se ett djur som inte finns med.)
    35
    Björn
    11.43%
    4
    Fjällräv
    5.71%
    2
    Järv
    2.86%
    1
    Lodjur
    40.00%
    14
    Myskoxe
    11.43%
    4
    Mårdhund
    0.00%
    0
    Säl (flera arter)
    2.86%
    1
    Varg
    25.71%
    9
    Vildsvin
    0.00%
    0
    Älg
    0.00%
    0

    The poll is expired.


  • #2
    Var är omröstningen då?

    Kommentera


    • #3
      carl_x skrev:
      Var är omröstningen då?
      Var inte så himla snabb.


      Själv vill jag ju se alla de här djuren förstås... men vargen ligger mig nog varmast om hjärtat.
      Last edited by Fia; 2006-05-15, 10:03.

      Kommentera


      • #4
        Lodjur sen Järv.
        Älg ser jag nästan varje dag!
        danielekstedt.se - kalmaribk

        Kommentera


        • #5
          Jag är svag för katter med tofsar på öronen.
          Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
          Vad händer på Stora Aspön? | Nyx och Phobos | Steam | Xbox Live | Min LCHF-blogg

          Kommentera


          • #6
            Varg har jag sett (läs nästan kört på med bil) och jag gillar alla slags katter....
            Hur har livet på jorden kunnat uppstå med sådan precision

            Kommentera


            • #7
              Varg skulle jag vilja träffa på och björn likaså hasselsnok och lövgroda.
              Lodjur, vildsvin och fjällräv skulle också vara kul att se, framför allt lodjur.

              Kommentera


              • #8
                Oj, hälften av de som röstat vill se ett lodjur! Visste inte att det var så populärt.

                Kommentera


                • #9
                  Lodjur har jag ju sett redan, mest exotiskt på den listan blir väl säl, så jag tar väl den...
                  Lite musik: VideGeiger.com och iTunes

                  Kommentera


                  • #10
                    Lodjur har jag set 4 gånger nu, lika chockerande varje gång.
                    Björn har jag sett 1 gång men däremot varg har jag aldrig sett, och skulle verkligen vilja se en.

                    hum, 70% av sveriges befolkning har aldrig sett någor av djuren ovanför, men endå finns det för många?! Undrar hur de tänker egentligen...

                    Älg, rådjur o.s.v. ser man bara man tittar ut på gården, de brukar vara där och plocka lite äpplen ibland

                    Kommentera


                    • #11
                      Jag skulle vilja se varg och lodjur helst. Björn skulle nog vara lite läskigt att träffa på..
                      Älg och rådjur ser jag ofta.

                      Kommentera


                      • #12
                        Rådjur och älg har jag sett men det vore riktigt häftigt att se ett lodjur. Är dom vanligare i vissa delar av landet jämfört med andra?
                        David Shamloo-Ekblad

                        Go Habs! Go Team Canada! | For music addicts: Last.fm, SongMeanings

                        Kommentera


                        • #13
                          Oj, det var länge sen jag såg den här tråden.
                          Jag kan passa på att fråga Fia förresten... Vi har väl inte vilda myskoxar i det här landet?
                          Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
                          Internklippning:
                          1) Snaggning av fångar.
                          2) Klippning frisörer emellan.

                          Kommentera


                          • #14
                            Oj, det var en gammal tråd. Men hade röstningen varit öppen så hade jag röstat på Myskoxe.

                            nitro2k01 skrev: Visa inlägg
                            Vi har väl inte vilda myskoxar i det här landet?
                            Jo, jag tror att vi har en handfull i trakterna runt Funäsdalen, om jag inte minns fel.

                            Kommentera


                            • #15
                              nitro2k01 skrev: Visa inlägg
                              Oj, det var länge sen jag såg den här tråden.
                              Jag kan passa på att fråga Fia förresten... Vi har väl inte vilda myskoxar i det här landet?
                              Som påstådd myskoxe-expert så kan jag avslöja att vi har sju vilda myskoxar i Sverige (hösten 2009). De håller till nära norska gränsen i Härjedalen och knallar fritt mellan Norge och Sverige.

                              I Norge finns det ett hundratal djur, i Dovrefjell nationalpark. Våra svenska myskoxar härstammar från fem djur som traskade över till Sverige från Norge 1971. De norska myskoxarna i sin tur, inplanterades under 1930- och 40-talet. Detta på grund av politik och prestige mellan Norge och Danmark, om rätten till Grönland, om man får tro sidan Williams torg.

                              Myskoxarna är inte tama, utan tvärtom farliga för människor. I Norge har två människor dödats av myskoxar. (Notera att det borde göra myskoxar farligare än vargar.) Myskoxen räknas inte som en inhemsk art eftersom de inte funnits i Skandinavien på tusentals år. De är däremot fridlysta och räknas som statens vilt.

                              Våra svenska myskoxar har varit ganska rejält inavlade, och därför jobbar man med att försöka introducera nya fräscha myskoxegener från Grönland. Mer om det på Myskoxe.se.
                              Last edited by Fia; 2010-02-02, 08:48.

                              Kommentera

                              Working...
                              X