S silfver Medlem sedan apr. 2003 12 679 inlägg Frågan 16 aug. 2005 11:38 #1 Hur skriver ni?
Med vänliga hälsningar,
Katinka Ingabogovinanana
Eller
Med vänliga hälsningar
Katinka Ingabogovinanana
Alltså. Har ni något kommatecken eller kör ni utan?
Vad är rätt och vad är fel? Vilket borde användas? Min mor är väldigt bestämd när hon säger att man skriver utan ett kommatecken men jag å andra sidan tycker tvärtom.
Hjälp mig? :)
Gislaved Medlem sedan nov. 2004 1 740 inlägg Om jag skriver för hand använder jag inget kommatecken. Om jag skriver med tangentbord använder jag kommatecken. Konsekvensen bara sprudlar.
Jag tror inte att det spelar någon större roll vilket du använder, speciellt inte om du delar upp det på två rader. Min spontana känsla är att det är mer rätt med ett kommatecken än utan.
B bewern Medlem sedan juni 2002 3 097 inlägg Jag använder inte något kommatecken. Tycker inte att det passar att ha något komma där.
Har inte heller sett någon annan som använt komma vad jag kan minnas.
S silfver Medlem sedan apr. 2003 12 679 inlägg
bewern skrev:
Jag använder inte något kommatecken. Tycker inte att det passar att ha något komma där.
Har inte heller sett någon annan som använt komma vad jag kan minnas.
Det var min mors argument också.
mor skrev:
Jag har skrivit och läst tusentals brev och aldrig sett nån som stavar sådär.
Typ. :p
Men jag hade hoppats på om det fanns någon svensk skrivregel, men jag kanske hoppats på för mycket. ;)
Pace Medlem sedan juni 2001 9 024 inlägg Det är väl främst engelskan/amerikanskan som ställer till det. De brukar även ha kommatecken efter inledningsfrasen:
*"Hi there,
Welcome to this blaha blaha".*
Pace skrev:
Det är väl främst engelskan/amerikanskan som ställer till det. De brukar även ha kommatecken efter inledningsfrasen:
*"Hi there,
Welcome to this blaha blaha".*
Menar du att det är fel? Jag skriver gärna brev så...
Hej, namn!
blabla.
vänliga hälsningar,
Katinka Ingabogovinanana
Hm, jag tillhör väl de sälla släkte som faktist använder mig av komma i både inledning- som avsutningsfras
Jaja, skit samma :D
altack Medlem sedan feb. 2004 2 594 inlägg Det enda jag kan hitta som skulle kunna betyda något är att e-brevsexemplet i boken Svenska skrivregler inte har något komma där...
Själv brukar jag dock använda komma och anser att det ser bättre ut. ;)
Pace Medlem sedan juni 2001 9 024 inlägg
silfver skrev:
Menar du att det är fel? Jag skriver gärna brev så...
Hej, namn!
blabla.
vänliga hälsningar,
Katinka Ingabogovinanana
Nej, jag menar att det troligtvis är deras språk som influerat oss. Dessutom tänkte jag främst på inledningsfasen.
Hejsan silfver,
någon har precis svarat i tråden - Dilemma med kommatecke - som du bevakar, i forumet Språk & Litteratur på webForum.
Du hittar tråden här:
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=129860
Här är inlägget som precis blivit postat:
Message!
Det kan även finnas fler svar men du får inga fler meddelanden om det förrän du besöker forumet igen.
Med vänliga hälsningar,
webForum
Lägg märke till kommatecknena. :P
Pace Medlem sedan juni 2001 9 024 inlägg
silfver skrev:
Lägg märke till kommatecknena. :P
vBulletin (forumsystemet som används här) kommer från England och deras malltext ser ut så. Troligtvis har de översatts direkt av webForum & co.
mariel Medlem sedan okt. 2004 430 inlägg jag brukar skriva ett kommatecken därför att det gör vi på mitt hemspråk. det är bra att veta att man inte gör så på svenska :)
C caze Medlem sedan sep. 2001 6 059 inlägg Med vänliga hälsningar
Katinka Ingabogovinanana
mariel skrev:
jag brukar skriva ett kommatecken därför att det gör vi på mitt hemspråk. det är bra att veta att man inte gör så på svenska :)
Då tycker jag du ska fortsätta med det. För vad jag har förstått av tråden så finns det inga generella regler för hur man sätter kommatecken i svenskan. Åtminstone har ingen kommit med konkreta bevis för det ena eller andra. :)