webForumDet fria alternativet

Hur går det på utvecklingsfronten egentligen?

Om webForum

56 svar · 2 882 visningar · startad av colione

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg
Frågan#1

Det finns ett antal trådar här inne som inte verkar ha lästs av någon från utvecklingsteamet. Jag vet att erat arbete är ideellt och att ni har gjort bra förändringar förut. Men nu var det ett tag sedan man faktiskt såg någon form av aktivitet här inne från någon av dem.
Har ni inte tid, avsäg er uppdraget istället och låt någon annan ta platsen. Som det ser ut nu tycker jag det är väldigt dåligt.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Jag håller med. Det är dålig aktivitet på utvecklingsfronten, kanske är det dags för någon som verkligen vill tar över?

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Håller med här jag med. Det är la flera funktioner som varit uppe på tapeten mer än ett år men inget har hänt :l

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

colione skrev:

Har ni inte tid, avsäg er uppdraget istället och låt någon annan ta platsen. Som det ser ut nu tycker jag det är väldigt dåligt.

Platsen? Såvitt jag vet har vi ingen maxgräns på hur många det får vara i utvecklingsgruppen... ;)

Visserligen inte stefan, jag vet inte riktigt hur den rekryteringen går till dock. :)

Idag har jag dock sett zcorpan och caya online. TheMagnus har inte varit online på en knapp månad. Ingen av dem har hört av sig i tråden, det borde ju vara de tre som bevakar forumet hårdast. Självklart ska man inte kräva att de kollar av detta forumet varje gång, men har de uppdrag som utvecklare tycker jag att det borde finnas några skyldigheter, varav en bör vara att hålla koll på detta forum och lämna sina idéer.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Kanske har något hänt med funktionen Bevaka forum för dem? För jag utgår från att samtliga utvecklare har forumet webForums funktioner markerat som bevakat, det vore något typ av "tjänstefel" att inte ha det som utvecklare. Iaf så att de får ett mail om nya trådar som skapas, samt att de bevakar trådar som behöver bevakas för nya svar/åsikter. Samma sak som för moderatorer av de flesta forum så att de får besked när nya trådar skapas, fast det kanske inte är så längre? :q

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Äh, sluta gnäll, knappast utvecklarnas fel eftersom det är en ideell verksamhet? :OO

Melea skrev:

Äh, sluta gnäll, knappast utvecklarnas fel eftersom det är en ideell verksamhet? :OO

Du menar att bara för att det är en ideell verksamhet så är det inte så noga eller?
Jag skulle snarare säga att om inte intresset finns för att ens svara på frågor i forumet som är avsett för, i detta fallet utvecklarna, så kanske det är bättre att ta en paus eller hoppa av och låta någon som är mer intresserad av att fixa med forumet tar vid.
Det handlar inte om gnäll utan snarare om att om någon har tagit på sig en roll så vore det kanske bra om den personen iaf visar sig någon gång emellanåt. Har man inte tiden, eller kanske lusten i vissa fall, att fortsätta så är det ju klart bättre att stiga åt sidan.
Jag är väl ett klart exempel på just den saken just med tanke på att jag satt i samma sits för ett par år sedan. ;)

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

SirPeter skrev:

Du menar att bara för att det är en ideell verksamhet så är det inte så noga eller?
Jag skulle snarare säga att om inte intresset finns för att ens svara på frågor i forumet som är avsett för, i detta fallet utvecklarna, så kanske det är bättre att ta en paus eller hoppa av och låta någon som är mer intresserad av att fixa med forumet tar vid.
Det handlar inte om gnäll utan snarare om att om någon har tagit på sig en roll så vore det kanske bra om den personen iaf visar sig någon gång emellanåt. Har man inte tiden, eller kanske lusten i vissa fall, att fortsätta så är det ju klart bättre att stiga åt sidan.
Jag är väl ett klart exempel på just den saken just med tanke på att jag satt i samma sits för ett par år sedan. ;)

Ja helt klart, ditt första inlägg lät bara en aning "gnälligt". ;)
Jag anser dock att om man inte har tid just nu dessa veckor, för somliga är det en hel del att göra i plugget etc, så ska man inte bli klandrad för att man inte har lagt ner så mycket tid på att svara på några inlägg.
Men då kan man ju ställa sig frågan om det kanske behövs fler utvecklare? Kanske forumledarna man ska "gnälla" på? ;) :f

Melea skrev:

Ja helt klart, ditt första inlägg lät bara en aning "gnälligt". ;)

Synd att du tolkade det som gnälligt för det var inte meningen. Det var snarare lite av ett konstaterande samtidigt som det kanske var lite av ett tips om de nu inte hade tänkt på att bevaka forumet. ;)
Ja det stämmer nog att det behövs fler utvecklare men det är inte forumledarnas jobb att tillsätta utvecklare så klandra inte dem, det finns en utvecklingsledare som sköter den saken. Kanske är det på gång redan, vad vet vi?

Har man tid att svara i övriga trådar torde man ju ha tid att svara här med.

Melea skrev:

Jag anser dock att om man inte har tid just nu dessa veckor, för somliga är det en hel del att göra i plugget etc, så ska man inte bli klandrad för att man inte har lagt ner så mycket tid på att svara på några inlägg.
Men då kan man ju ställa sig frågan om det kanske behövs fler utvecklare?

Det är la just lite det som SirPeter säger, har man inte tiden så bör man avsäga sig så att andra kan ta vid och svara på frågorna.

Jag tror dock mycket beror på hur staff är organiserat nu mer. Verkar vara mer än en eller två grejer som bara rinner ut i sanden.

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Men stopp nu!

För det första är detta en ideel verksamhet. Och i och med det så kan man inte ställa allt för höga krav. Visst kan, och ska, man ställa krav, och bör så göra, men ställer man för höga krav så är risken att personer tappar intresset att ge sitt ideella bidrag. Det är en svår balansgång. Och som jag ser det har vi många duktiga personer här som ger otroligt mycket av sin tid och sitt engagemang åt wF. Att vissa av dessa personer dessutom är utsedd att ansvara för vissa delar får inte betyda att vi helt plötsligt kräver FÖR mycket. Vad "FÖR mycket" egentligen innebär är svårt att svara på...

Men jag tycker samtidigt att de personer som har tagit på sig ett ansvar ska ta det ansvaret på allvar. Vi övriga förväntar oss något av dem.

Så, vart landar jag i detta då?
Jo. Jag tycker vi ska påpeka och påminna om de ansvarigas ansvar, men göra det i sån ton att de fortfarande känner sig motiverad att ta ansvaret. Inte att det ska vara ett tvång, för då tröttnar man snart på ansvaret och i förlängningen kanske även på själva wF.

Skål!

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Framförallt behöver man inte bli tillfrågad för att hjälpa till, det går alldeles utmärkt att kontakta forumledare eller utvecklarna om man tror att man kan hjälpa till med något. (y)

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Naturligtvis läser utvecklarna trådarna i det här forumet. Som jag uppfattat det så samlas alla förslag ihop på en lista. Det kanske vore bra om en utvecklare hörde av sig i tråden och skrev detta så att man i alla fall vet att frågan tagits emot?

Det stora problemet är att det finns alldeles för få personer som är villiga att ställa upp och jobba gratis. Det har jag stor förståelse för eftersom det jobb man lägger ner sällan uppskattas av någon.

colione skrev:

Har man tid att svara i övriga trådar torde man ju ha tid att svara här med.

Det är sånt här som är riktigt tungt att höra när man jobbar ideellt. Utvecklarna har även tid för att gå på bio, träffa vänner, fotografera och annat kul. Jag föreslår att du genast anmäler dig som utvecklare och därefter sluta skriva i samtliga forum utom detta.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Jag driver också ett ideellt forum, men det minsta jag erbjuder är en dialog med mina medlemmar. På webForum har det alltid varit likadant. Man ska vara glad om någon ens läser förslagen man lägger ut. När jag påpekade bristerna i de befintliga reglerna för några år sedan (genom något okontroverisella metoder) fick jag hjälpa till att ta fram ett par nya. Det rann ju givetvis ut i sanden.

Felet med webForum är organisatoriskt, eller bristen på organisation rättare sagt, och jag tycker man gömmer sig bakom argument som att alla jobbar ideellt. Det gör jag också, men lyckas ändå driva ett framgångsrikt forum på ideell basis med betydligt högre tak för utveckling. Ni har ju insamling av pengar med jämna mellanrum. Använd dem vettigt då.

zcorpan, Utvecklingsansvarig skrev:

Jag garanterar att svara på all feedback som postas i det här forumet får ett svar, så det finns inget behov av att bumpa här.

Här finns en [thread=60993]fem år gammal tråd[/thread] som fortfarande inte fått något tillfredställande svar. Trots att jag erbjuder mig att ta på mig alla arbetsuppgifter i den länkade tråden så händer ingenting. Så det här med att man ska respektera att ingenting görs för att det är ideellt håller inte. Jag hindras från att hjälpa till.

(Sen har vi den vanliga parollen från herr Bire: "Gilla läget eller stick". Jag känner till den vid det här laget, Bire, så du behöver inte tillkännage den.)

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

"JA E INTE BITTER" :e

(sorry - kunde bara inte låta bli, men det finns fler "paroller" än den Pace nämner som återkommer i just det här forumet som de flesta av oss som frekventerar det hört till leda genom åren)

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Web-Tor skrev:

Det är sånt här som är riktigt tungt att höra när man jobbar ideellt. Utvecklarna har även tid för att gå på bio, träffa vänner, fotografera och annat kul. Jag föreslår att du genast anmäler dig som utvecklare och därefter sluta skriva i samtliga forum utom detta.

Det är väl lite det som är hela grejen, har man inte tid, eller om man hellre lägger sin tid på annat så kanske man ska tänka över sitt val som ideell arbetare och istället låta någon som vill och kan ta över?

Pace skrev:

Jag driver också ett ideellt forum, men det minsta jag erbjuder är en dialog med mina medlemmar. På webForum har det alltid varit likadant. Man ska vara glad om någon ens läser förslagen man lägger ut. När jag påpekade bristerna i de befintliga reglerna för några år sedan (genom något okontroverisella metoder) fick jag hjälpa till att ta fram ett par nya. Det rann ju givetvis ut i sanden.

Felet med webForum är organisatoriskt, eller bristen på organisation rättare sagt, och jag tycker man gömmer sig bakom argument som att alla jobbar ideellt. Det gör jag också, men lyckas ändå driva ett framgångsrikt forum på ideell basis med betydligt högre tak för utveckling. Ni har ju insamling av pengar med jämna mellanrum. Använd dem vettigt då.

zcorpan, Utvecklingsansvarig skrev:

Jag garanterar att svara på all feedback som postas i det här forumet får ett svar, så det finns inget behov av att bumpa här.

Här finns en [thread=60993]fem år gammal tråd[/thread] som fortfarande inte fått något tillfredställande svar. Trots att jag erbjuder mig att ta på mig alla arbetsuppgifter i den länkade tråden så händer ingenting. Så det här med att man ska respektera att ingenting görs för att det är ideellt håller inte. Jag hindras från att hjälpa till.

(Sen har vi den vanliga parollen från herr Bire: "Gilla läget eller stick". Jag känner till den vid det här laget, Bire, så du behöver inte tillkännage den.)

Bra inlägg (y)

Två ytterligare tokexempel på saker som bara dör på utvecklingsfronten
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=128905
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=131087

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Jag har också en hel del enkla trådar som inte fått något svar den senaste tiden:
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=153905
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=152982
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=103113

Man tappar ju lite lusten att komma med förslag och tips när de inte uppfylls eller ens får gehör. Dock så gick det rätt fort att få igenom namnändringen jag ville ha på Sport & idrott-forumet.

316 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
138 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
176 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)