Perspektiv Bredband:
To: <info(@)perspektivbredband.se>
Subject: net neutrality
Date: Mon, 02 Jun 2008 17:57:50 +0200Hej,
Jag undrar vad Perspektiv:s officiella ställning är i frågan om "net
neutrality"? Dvs att ni som operatör behandlar allt innehåll på nätet
likvärdigt utan att prioritera eller diskriminera trafik från vissa
siter eller servrar.Mvh.
Fredrik
From: <info(@)perspektivbredband.se>
Subject: RE: net neutrality
Date: Tue, 03 Jun 2008 11:26:54 +0200Hejsan Fredrik,
De enda hemsidor som vi blockerar är dem som vi får från polisen som alla operatörer svarar mot. Övrigt internetinnehåll är öppet för kunden som själv bär ansvar för de sidor som den besöker.
Soliga hälsningar
Tommy - Kundservice
PERSPEKTIV.BREDBAND
To: <info(@)perspektivbredband.se>
Subject: Re: net neutrality
Date: Tue, 03 Jun 2008 16:48:31 +0200Tack för snabbt svar!
En följdfråga:
Tycker ni att net neutrality är en viktig princip?
Eller skulle ni kunna tänka er att tex prioritera webtrafik från TV4 mot
ersättning?Mvh. Fredrik
From: <info(@)perspektivbredband.se>
Subject: SV: net neutrality
Date: Tue, 03 Jun 2008 18:30:16 +0200Hej Fredrik.
Vid ett tidigare tillfälle valde PerspektivBredband att stoppa viss trafik från omtalade sidor, men efter debatt om detta internt och externt, samt efter undersökning av den media som var aktuella under denna tiden så valde PerspektivBredband att inte längre särbehandla någon trafik eller några sidor i framtiden.
Så småningom kommer detta falla på ledningens beslutstagande om vi skulle ändra policy i framtiden, men idag så ser jag det inte möjligt att vi skulle prioritera webtrafik från något annat bolag. Net-neutrality är viktigt för oss idag och vi ser gärna att det fortsätter då det verkar ligga mer aktuellt i tiden och uppskattas av våra användare.
Både trafik och utrustning är öppen för kunds egna användning. Du äger din egen utrustning hos PerspektivBredband (modem osv) och väljer själv hur du skall behandla den, precis som att du kan nå alla sidor på nätet(med undantag från det som min kollega Tommy nämner i tidigare svar angående den lista som polisen bifogar till alla operatörer i sverige).
Det enda undantaget som jag kan tänka på är att om ni väljer ip-tv via oss så krävs det att ni skall ha vår digitalbox och vårt adsl-modem som ingår i tv-paketet från oss, men jag tror inte det är detta som ni tänker på.Vänliga hälsningar
Jon -Kundservice
PERSPEKTIV.BREDBAND
To: info(@)perspektivbredband.se
Subject: Re: SV: net neutrality
Date: Wed, 04 Jun 2008 17:53:59 +0200Hej igen,
jag är mycket nöjd med det svar jag fått, men jag har ytterligare ett par
följdfrågor.Ni säger att det enda ni blockerar är den "barnporrlista" som ni får från
rikspolisstyrelsen.Vad är er åsikt om denna censurlista? Är det en bra åtgärd som kan stoppa
denna typen av sidor? Eller är censur, vilken som helst, en farlig väg att
gå? Hjälper ett simpelt dns-filter ens mot den typen av personer man vill
åt? Ser ni några risker i att även andra typer av siter kan hamna på
listan "av misstag"? Använder ni censurlistan frivilligt eller kände ni er
tvingade att göra det för att inte bli uthängda i media?Det blev mycket frågor på en gång, men jag är verkligen intresserad av er
bild av läget.Mvh. Fredrik
From: "Fredrik Winbladh" <fredrik.winbladh(@)perspektivbredband.se>
Subject: SV: Net-neutrality
Date: Thu, 05 Jun 2008 13:54:52 +0200Hej Fredrik
När det gäller frågorna som du ställer så kan vi besvara det enkelt genom att medge att vi endast är en bärare av trafiken, dvs vi skall inte lägga någon värdering eller göra någon som helst åtgärd av de datapaket som vi transporterar, vilket då också besvarar din fråga om vår åsikt.Vi är inte för censur, det är inte en roll vi som ISP skall ta, vi ska "bara" förmedla. Så gör vi idag med undantaget för de hemsidor som RPS rekommenderar oss att blockera, vilket var ett beslut vi tog för länge sedan och kände att RPS var kompetent att bedöma vilka sidor som skulle blockeras.
Vi har gjort enstaka kontroller under tiden och har inte vid något tillfälle hittat några "misstag" varför vi inte heller behövt omvärdera vårt beslut. Vårt samarbete med RPS får jag inte kommentera, varför jag inte kan ge dig ett fyllilgare svar än så här.
Om det skulle förekomma "misstag" så ska vi ta ställning till det då och eventuellt omvärdera vårt beslut.
Jag hoppas att du fått svar på dina frågor även om jag inte kunnat svara på allt.
Fredrik Winbladh
VD, PERSPEKTIV.BREDBAND
To: "Fredrik Winbladh" <fredrik.winbladh(@)perspektivbredband.se>
Subject: Re: SV: Net-neutrality
Date: Thu, 05 Jun 2008 16:38:32 +0200Hej Fredrik,
tack för ett bra svar, jag förstår att du inte kan säga mer då avtalet är
hemligt. Vilket är just ett av problemen med censurlistan. Hemlighållandet
ihop med avsaknaden av rättssäkerhet.Du skriver att ni eventuellt omvärderar ert beslut om "misstag" uppdagas,
flera sådana misstag har ju redan upptäckts när censurlistan läckte ut för
ett tag sen.Bland annat Oscar Swartz har skrivit om detta här:
http://swartz.typepad.com/texplorer/2007/07/polisen-vr-cens.htmlI övrigt måste man väl ifrågasätta effektiviteten av en censurlista av den
här typen. För en någorlunda kompetent datoranvändare så är det ju
busenkelt att gå runt den, allt som behövs är ju en google-sökning så
finns det instruktioner för detta överallt. Censuren gör ju heller inget
åt grundproblemet eller brottet i sig, så man skulle kunna hävda att den
bara är en sorts "sticka huvudet i sanden"-åtgärd.Om ni är rädda för det eventuella negativa publicitet som kan komma av en
vägran att använda listan så kan jag meddela att ni skulle ha större delen
av den frihetskämpande bloggosfären bakom er genom att vägra censur.
Viktigt är att gå ut med ett starkt budskap och förklaring till varför ni
inte vill censurera nätet, hur goda intentioner censuren än må ha.Trevlig Helg!
Mvh. Fredrik
Detta mail har jag ännu inte fått svar på..