sgtpepper skrev:
Är det ovanligt och på väg att försvinna?! Är du helt från vettet?!
Iran har i år avrättat fler än 200 person för fan, vilket är en ÖKNING! 2006 avrättades 177 personer, men enligt Amnesty är siffrorna med stor sannolikhet betydligt högre. Det gör att Iran kvalar in som nummer 2 på avrättningstoppen, endast slagna av Kina.
http://www.amnestyusa.org/document.php?lang=e&id=ENGMDE131102007
.
Okej, jag kan ha fel. Är dock inte övertygad om att ökningen av totala avrättningar speglar en ökning av avrättningar enligt sharialagarna, vilket är vad jag svarade på i mitt inlägg.
LoLo skrev:
Möjligen mannen då... Folket, eller nja, kvinnorna lämnar dessa länder så fort dom får vetskap om att dom har samma rättigheter som mannen. Hihi
Lika mycket män som kvinnor som jag vet/känner som valt att flytta tillbaka till vad dom tyckte "friheten" i sitt Iran. Dvs, du har rätt i att många känner sig trängda och längtar efter friheten (som i USA och Sverige), men ganska många av dem som tar steget, tar steget tillbaks då de inte upplever "friheten" så mycket friare eller bättre än hur de kan ha det där. Men! Det beror ju också på från vart de kommer och vilken sorts miljö de kommer ifrån så klart. Jag har nästan uteslutande träffat Iranier från Tehran och jag har hört att det kan vara tufft i små byar/mindre städer närmare Afghanistan, där man verkligen går efter sharialagarna. Skillsmässor, otrohet, kvinnlig "power" m.m är mer och mer vanligt i Tehran, utan hemska konsekvenser - enligt vad jag förstått av skvallret och nyheteslflödet från nära och kära.
StefanG/Iman... skrev:
Kvinnan ska sköta familjen på alla sätt utom när det gäller försörjningen. Den tar mannen hand om. Äktenskapet inom islam är inte baserat på kärlek. Hur ska man kunna bli kär när kvinnan alltid slår ned blicken hela tiden i kontakter med det manliga könet? säger han och skrattar till.
Ingen familj av de jag känner från vare sig Iran eller Pakistan skulle nånsin drömma om att gifta bort sina döttrar mot deras vilja och ingen dotter skulle vilja gifta sig utan kärlek. Den här Imanen kan måhända vara mest liberal, men han lever nog i sin egna lilla värld.
Bendro skrev:
Frågade för att jag inte hinner se den nu ikväll.
Men det öppnar ju för en intressant frågeställning. Det finns såvitt jag förstår ganska många miljoner muslimer som lever efter dessa lagar? Innebär det inte en kränking av dem och deras tro att vi via media kritiserar lagarna?
Jag tror inte att flertalet uppskattar de brutala och negativa delarna av sharialagarna, de kritiserar och skämtar om det själva och det tillämpas olika beroende på vart de bor. Personligen hoppas jag att lagen försvinner helt.
Pace skrev:
ytterligare inlägg som påvisar vilken (o)kunskap som besitts. Man kan enkelt konstatera att vissa människor debatterar med skygglappar och stirrar nitiskt på en teckning (och INGENTING annat). Andra, återigen jag själv bland många, ur ett större perspektiv med samhällets demokratiska rättigheter i fokus.
Tänk, jag tycker precis som du men tvärtom. Jag ser dig och en del andra som att ni har skygglappar och bara stirrar på yttrandefriheten och ger blanka fan i huruvida man sårar andra eller inte. Har man friheten ska man naturligtvis nyttja den till maximum, annars är det ingen frihet, eller?