AAxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg
:stefan: skrev:
sauppakivikappuas - med kraftig reservation för stavningen! Ska betyda tvålförsäljare på finska.
Close enough. Saippuakivikauppias heter det och ska betyda "tvålstensförsäljare". Nån finne kan fortfarande verifiera kanske.. ;)
Jag hittade en annan engelsk mening som var rätt så lång:
Do good? I? No! Evil anon I deliver. I maim nine more hero-men in Saginaw, sanitary sword a-tuck, Carol, I--lo!--rack, cut a drowsy rat in Aswan. I gas nine more hero-men in Miami. Reviled, I (Nona) live on. I do, O God! :)
r: Och när man ändå är inne på det hittade jag ett snyggt palindrom på över 5000 ord! :o
EerkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg [bebis]
mamma mmmmmm amma mmmmmm mamma
[/bebis]
moha ha ha ha ha
JJerpaMedlem sedan feb. 20032 532 inlägg Drar upp den här igen då vi har lekt med det på jobbet.
Dock tycker jag inte att det är rätt att skriva meningar som går in i varandra så som: Abbas rotmos, som Tor sabba.
Det jag tycker är mer rättvist är typer dessa:
God apa gavs galna anlag svag apa dog
Aron i Öd såg Saras gås dö i Nora
Adolf i Paris rapar sirap i floda
Flyg mot dem med tom gylf
Mor dog i god rom
Ung gös sög gnu
Försök hitta andra meingar än de som finns på wikipedia o susning, eller försök göra egna.
Har ni fler?
edit: Längsta sagan baklängs trots fuskvarianten, http://www.palindromelist.com/longest.htm
QuidMedlem sedan juni 20006 022 inläggVarför blir inte palindrom samma baklänges? :)
Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 506 inläggDromedaren Alpotto planerade mord.
fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inläggVad gäller enstaka ord ligger finnarna bra till:
Saippuakivikauppias och solutomaattimittaamotulos... :)
AAuricMedlem sedan okt. 20071 082 inlägg jag kan en som inte har samma betydelse fram och bak men det betyder nåt på båda hållen iallafal:
Vörsamla i paris
AAuricMedlem sedan okt. 20071 082 inlägg Vörsamla i paris, blir en helt annan sak baklänges. men den längsata palindromen är det finska ordet för tvålförsäljare. Jag kan tyvär inte finska, men om någon kan så skriv.
@ndersMedlem sedan juni 200032 967 inläggVad betyder "vörsamla" då?
fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg
Auric skrev:
...men den längsata palindromen är det finska ordet för tvålförsäljare. Jag kan tyvär inte finska, men om någon kan så skriv.
Första ordet (tror jag) http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1243217#post1243217
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg
Auric skrev:
men den längsata palindromen är det finska ordet för tvålförsäljare. Jag kan tyvär inte finska, men om någon kan så skriv.
Saippuakauppias. Någon här ovan hade slängt in en sten också (kivi).
fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg
@nders skrev:
Vad betyder "vörsamla" då?
Skall vara "församlad" (gammalstavning...) ;)