webForumDet fria alternativet

Klimatet på forumet..

Småprat

50 svar · 2 262 visningar · startad av JonatanRaven

Medlem sedan mars 200645 inlägg
Frågan#1

Jag måste bara flika in en observation som jag gjort här på webforum..

I nästan samtliga fall då någon frågar om något dyker det upp tio svar i stil med:

Sök på forumet, det finns ett antal trådar i ämnet

eller:

Av vilken anledning? Är det för att skydda bilder, så finns det ingen metod som fungerar. Det är bara att ta tag i bilden och dra ut den till skrivbordet med vänsterfunktionen och vad hjälper då med att ta bort högerklick. För att folk inte ska kunna öppna länk i nytt fönster eller? Säger bara Glöm det

Min fråga är nu denna:
Vad hjälper dessa inlägg en person som kanske är ny, oerfaren eller på något annat sätt oförmögen att hitta en lösning på sina problem?

Ett vänligt förslag är ju att istället för att BARA svara med ett sådant inlägg DESSUTOM lägga till informationen som NIPPON skrev.

Vad är annars ett forum till för?
Att upplysa om googles existens?

Sorry att jag kidnappade tråden, men jag blir bara så jävla förbannad när jag läser sån bullshit!
Alla som är medlemmar på ett forum är inte nödvändigtvis experter på ämnet som forumet behandlar ELLER experter på hur ett forum fungerar.

Be mig gärna motivera min åsikt om jag är oklar på någon punkt. §jr

Medlem sedan maj 2005562 inlägg

JonatanRaven skrev:

I nästan samtliga fall då någon frågar om något dyker det upp tio svar i stil med:

eller:

Min fråga är nu denna:
Vad hjälper dessa inlägg en person som kanske är ny, oerfaren eller på något annat sätt oförmögen att hitta en lösning på sina problem?

Ett vänligt förslag är ju att istället för att BARA svara med ett sådant inlägg DESSUTOM lägga till informationen som NIPPON skrev.

Sorry att jag kidnappade tråden, men jag blir bara så jävla förbannad när jag läser sån bullshit!
Alla som är medlemmar på ett forum är inte nödvändigtvis experter på ämnet som forumet behandlar ELLER experter på hur ett forum fungerar.

Om man läser Forumtips / riktlinjer som ligger som klistrad högst upp i kategorin står det som punkt 1

1. Använd sökfunktionen
A. Din fråga har troligtvis tagits upp många gånger tidigare. Det garanterat snabbaste sättet att få svar är att titta i någon av de trådar som redan finns.

Enkel sökning på ordet "högerklick" gav ..
http://www.webforum.nu/search.php?searchid=254873

sl0k skrev:

Om man läser Forumtips / riktlinjer som ligger som klistrad högst upp i kategorin står det som punkt 1

Nej, jag sa aldrig något annat, men det motiverar ändå inte ett svar i stil med använd google, vilket i min mening inte ger något över huvud taget.

Ett svar som beskriver lösningen, eller en länk till lösningen är mycket trevligare och skapar ett trevligare klimat även för nybörjare, vilket de flesta verkar glömt att alla var i början.

Medlem sedan maj 2005562 inlägg

JonatanRaven skrev:

Nej, jag sa aldrig något annat, men det motiverar ändå inte ett svar i stil med använd google, vilket i min mening inte ger något över huvud taget.

Ett svar som beskriver lösningen, eller en länk till lösningen är mycket trevligare och skapar ett trevligare klimat även för nybörjare, vilket de flesta verkar glömt att alla var i början.

Men om trådskaparen inte gjort sig besväret att ens försöka söka innan, som tar ca 5sek, så kan jag förstå att vissa svarar kort.

Medlem sedan apr. 200484 inlägg

Här törs man inte fråga mer, om man inte vill ha ett giftigt svar förstås. Säkrast är ju att inte fråga alls, för att vara säker.

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

TomasTvivlaren skrev:

Här törs man inte fråga mer, om man inte vill ha ett giftigt svar förstås. Säkrast är ju att inte fråga alls, för att vara säker.

Så behöver man inte känna. Men en sida som nästan borde vara obligatorisk att läsa innan man postar frågor på ett (inte nödvändigvis) tekniskt forum är nedanstående.
http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
http://se.linux.org/dokumentation/artiklar/kunskap/smartafragor (På svenska)

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

cyprys skrev:

Så behöver man inte känna. Men en sida som nästan borde vara obligatorisk att läsa innan man postar frågor på ett (inte nödvändigvis) tekniskt forum är nedanstående.

[ironi]Jo, jag ska absolut läsa allt som står i länken. Självklart har man läst den innan man ställer en fråga här.[/ironi]
Håller för övrigt med TomasTvivlaren.

Så behöver man ite känna säger du, men samtidigt är det så man känner när man upprepade gånger får såna löjliga svar. Vem gör då mest fel?

Åter till min fråga, vilket är bäst?
En god atmosfär för SAMTLIGA på forumet eller minskad irritation för de personer som rimligtvis borde hjälpa de nya medlemmarna?

Eller varför inte länka till ytterligare en uppsjö av liknande idiotiska genomgångar av god-forumskunskap på nätet?

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Sista OT. Starta en ny tråd i lämplig forumsdel med en klar frågeställning så diskussionen kan fortsätta där om så önskas.

Klimatet på forumet..

godfather78 skrev:

Hej!
Jag undrar hur man tar bort funktionen så att man inte kan högerklicka på en hemsida, det ska vara kod för IE och firefox gärna opera också.
mvh
Tack på förhand

Sök på forumet, det finns ett antal trådar i ämnet

eller:

Av vilken anledning? Är det för att skydda bilder, så finns det ingen metod som fungerar. Det är bara att ta tag i bilden och dra ut den till skrivbordet med vänsterfunktionen och vad hjälper då med att ta bort högerklick. För att folk inte ska kunna öppna länk i nytt fönster eller? Säger bara Glöm det

Min fråga är nu denna:

sl0k skrev:

JonatanRaven skrev:

sl0k skrev:

Men om trådskaparen inte gjort sig besväret att ens försöka söka innan, som tar ca 5sek, så kan jag förstå att vissa svarar kort.

TomasTvivlaren skrev:

cyprys skrev:

Poteta skrev:

[ironi]Jo, jag ska absolut läsa allt som står i länken. Självklart har man läst den innan man ställer en fråga här.[/ironi]
Håller för övrigt med TomasTvivlaren.

JonatanRaven skrev:

Så behöver man ite känna säger du, men samtidigt är det så man känner när man upprepade gånger får såna löjliga svar. Vem gör då mest fel?

Åter till min fråga, vilket är bäst?
En god atmosfär för SAMTLIGA på forumet eller minskad irritation för de personer som rimligtvis borde hjälpa de nya medlemmarna?

Eller varför inte länka till ytterligare en uppsjö av liknande idiotiska genomgångar av god-forumskunskap på nätet?

cyprys skrev:

Sista OT. Starta en ny tråd i lämplig forumsdel med en klar frågeställning så diskussionen kan fortsätta där om så önskas.

Eftersom det tydligen är besvärande för vissa anser jag att det är viktigt att ta upp detta ämne. Uppenbarligen (se ovan) är det inte bara jag som upplever detta. Jag VET dessutom att denna urkassa inställning är förhärskande på en mängd olika forum. Webforum är inte ensamt om att hysa denna attityd, därmed inte sagt att den är bra.

Dra er inte för att flytta diskussionen till "RÄTT" forum eftersom det är så noga med det.

Sådärja, skapade en ny topic under Diverse/Övrigt för att inte göra någon upprörd.

Fortsätt gärna diskussionen där, jag är mäkta intresserad av vilka motivationer folk har för att låta bli att hjälpa nybörjare.

Annars kan ju en MODERATOR säga till om han/hon inte anser ämnet viktigt nog.

Wikipedia skrev:

A forum moderator is someone granted special powers to enforce the rules of an Internet forum (Message board)(or, as the case may be, their personal whim; the title refers to the powers more than the intent). Almost all moderators on all forums can move discussions to different sections of the forum, "close" or "lock" discussions to prevent users from continuing to discuss them, edit the content of individual postings, answer question (or just people who are having problems) and "pin" or "stick" discussions so they remain visible in their forum section even if no new postings are made to them; different forums may give their moderators further powers (see Powers below).

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

JonatanRaven skrev:

Det finns i det aktuella forumet ett ämne som heter "Forumtips / riktlinjer". Där står beskrivet hur man ska göra om man behöver hjälp. Är man oförmögen att hitta en lösning på sina problem efter att ha läst den ska man naturligtvis fråga i forumet.

Samma frågor ställs om och om igen och det kan i längden vara irriterande att folk inte orkar söka eller bry sig om att titta i en eventuell faq. Det finns därför de som bemöter det beteendet på samma sätt: "sök i forumet".

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

*Applåderar Pace för ett bra svar :birp *

Jo, det är jag mycket väl medveten om.

Men hur vet någon det genom att enbart läsa en fråga?

Om någon kommer fram till dig på stan och frågar om du vet var närmsta McDonalds ligger, säger du då till den personen att kolla i telefonkatalogen?

Det kan mycket väl vara så att personen inte är medveten om den funktionen för att personen i fråga är såpass ny i forum-världen.

Alternativt kan det vara så att personen HAR sökt men inte förstått vad som sagts, men helt enkelt (återigen) inte är helt bevandrad i forum-kutym och därför inte skriver att personen HAR sökt men inte förstått.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Jag tror aldrig att jag har fått svaret "sök i forumet", det kan i och för sig bero på att jag alltid gör det innan jag postar en tråd (om den handlar kring en specifik fråga i t ex HTML-forumet). webForum har funnits i så många år nu så de flesta svaren finns redan.
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=83096

Tja, så kan man också tänka..
Det förändrar egentligen ingenting enligt mig.
Den tråden är tre år gammal så en ny tråd i ämnet skadar nog inte.
Dock finns det uppenbarligen fler som tål att citeras:

Robban skrev:

Håller definitivt inte med. Man skall inte bli bortkörd för att man efterfrågar förändring. wF behöver förändring för att ö.h.t. överleva (liksom allt annat levande).

Vad tror du wF skulle varit idag om det aldrig någonsin efterfrågats förändringar? Inte det forum det är idag i.a.f.

Missnöje är en bra sak. Så länge som det lever till konstruktiva diskussioner (och att göra sig av med alla missnöjda leder definitivt inte till konstruktiva diskussioner).

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

ett krux kan vara att man inte hittar de rätta sökorden.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Varför ta det hårt när nån ber en söka? Det är ett tips, ett utmärkt tips. Frågan har ställts tidigare så personen som ber om hjälp kan följa den diskussionen istället, och få tipsen direkt, istället för att få vänta eller att inte få dem alls.

Hittar man inte de rätta sökorden så kan man snabbt och enkelt säga det i sin tråd.

Medlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Ser att du räknat in mitt inlägg som ett av de nybörjarovänliga.

Be mig gärna motivera min åsikt om jag är oklar på någon punkt.

Ja tack...

Kunde inte låta bli att läsa igenom de trådar som syntes i html-forumet i dag, eftersom det var där tråden började...
Hittade ingen uppmaning till googlesökning. Hittade inga svar, som jag upplevde som otrevliga. Hittade en uppmaning som uppmanade sökning i forumet, utan att det dök upp 9 till...
Hittade många svar som jag kan tänka mig att den som svarat lagt ner en hel del tid och energi på att skriva ibland utan tack från frågeställaren och utan markering för att problemet var löst. Tacksamhet är världens lön...
Tror att de absolut flesta som svarar tycker det är roligt att hjälpa till och inte för att vara otrevliga...
Faktum är att jag förstår inte vad du hakat upp dig på...jag hittar inga belägg för dina påståenden, eller är jag okänslig och inte ser det du ser?

Medlem sedan apr. 2006135 inlägg

Kan inte mer än hålla med JonatanRaven till 100% !
Underbart att någon tog upp detta !

Många gånger skullde det kunna vara så mycket trevligare här på WF (och även andra liknande forum) om folk bara kunde släppa besservisser fasonerna!

Det jag har svårt att förstå är varför ni (om ni nu tycker er läsa en förbannat korkad fråga) svarar på denna överhuvudtaget?? Det hjälper juh ingen och då kan ni lika gärna låta bli!

Med svar som "google..." eller "det måste finnas hundra trådar i detta ämne"
försvinner enligt mig hela vitsen med ett Forum!

Det kan heller inte vara människor som bryr sig speciellt mycket om huruvida WF "går bra" eller ej som svarar på detta vis. En nybörjare som glider in på WF och ställer en nybörjarfråga och får några riktigt onödiga "besservisser" svar lär juh varken återkomma eller rekommendera WF till någon annan.....

MVH AUXE

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)