webForumDet fria alternativet

Spam från bidme(.)se

Datasäkerhet

30 svar · 2 736 visningar · startad av medialabs

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg
Frågan#1

Fler än jag som mottagit spam i form av ett "Nyhetsbrev" från bidme(.)se? Det är utformat som ett nyhetsbrev.

Axplock ur mailet:

Hur kan just Ni vara med?
Erat företag kan skänka en vara eller tjänst som vi kan ha med i våran Lägsta-Bud-Auktion kom med förslag.

Kul, har inte ens ett eget företag... Hatar spam.. :bla

behöver jag nämna att jag inte ens har besökt sidan tidigare eller liknande förutom Tradera.

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

medialabs skrev:

Fler än jag som mottagit spam i form av ett "Nyhetsbrev" från bidme(.)se? Det är utformat som ett nyhetsbrev.

Axplock ur mailet:

Hur kan just Ni vara med?
Erat företag kan skänka en vara eller tjänst som vi kan ha med i våran Lägsta-Bud-Auktion kom med förslag.

Kul, har inte ens ett eget företag... Hatar spam.. :bla

behöver jag nämna att jag inte ens har besökt sidan tidigare eller liknande förutom Tradera.

Tyvärr så är ju e-postadresser hårdvaluta på nätet...

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Japp jag har också fått. Känner mig utvald!!!
Varförstoppar inte de samlade ISP detta?

Medlem sedan okt. 2005541 inlägg

Är det en svensk spammare kan det vara lönt att anmäla till Konsumentverket då det ju numera är förbjudet att skicka epost-reklam till privatpersoner!

Mozfan skrev:

Är det en svensk spammare kan det vara lönt att anmäla till Konsumentverket då det ju numera är förbjudet att skicka epost-reklam till privatpersoner!

Detta är mitt nästa steg. :)

Medlem sedan okt. 2004502 inlägg

Prova att kontakta abuse@neno.se också.

Det var som fan, vi ligger båda hos neno.se, såg i mailhuvudet i spammailet att det var skickat från en estnisk server också.

DÖD åt Bidme(.)se

Fick ännu ett spammail från dem för några minuter sedan. (exakt samma mail som förra gången.)

ps.

Chattade precis med 'Robin' på neno.se:

Helt klart olämpligt, men tyvärr kan vi inte göra så mycket när det inte sker via våra servrar.

:stud, men att ge husrum åt dem är inga problem tydligen..

ps2.

Har har ni e-postmeddelandet i helhet. http://www.bidme.se/newsletter/b2b.html

Jag får tycka att det är en mycket dålig ursäkt. Jag gillar GoDaddys villkor i det här fallet och har implementerat dem i våra villkor sedan herr Lärka var "kund" hos oss. (Om man nu är kund när man inte betalar).

Det är alltså förbjudet att marknadsföra sin webbplats via spam även om det sker genom andra servrar.

Är det inte dags att kräva att webbhotellen tar lite ansvar för vad de förmedlar?

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Måste hålla med Jonny, de kunder vi haft som skickat ut spam har blivit avstängda oavsett vilka servrar de skickat genom. Sån ska inte tillåtas.

Medlem sedan apr. 2006190 inlägg

Något säjer mig att support@bidme.se kommer få smaka på sin egen kaka.
För visst står det i deras mail att dom vill ha reklam om diverse kroppsförstoringar och annat kul? Så tolkar jag det iaf när jag läser lite mellan raderna.

Medlem sedan maj 200027 inlägg

Detta konto har nu blivit avstängt från Nenos servrar på grund av avtalsbrott. Nenos allmänna villkor reglerar spam från kunder, oberoende vilken server man använder att skicka från.

Vi blev även tidigare tillfrågade om vi kunde hjälpa till med detta mailutskick med beskrivningen att det var ett nyhetsbrev. Efter att ha sett mottagarlistan och sett att detta inte var något annat än spam avböjde vi utskicket och förklarade även att detta var olagligt. Vi förutsatte då att kunden inte skickat ut detta "nyhetsbrev" till dessa mottagare vilket kunden trots våra varningar verkar ha gjort.

Efter att detta kom till vår kännedom stängde vi på söndagsmorgonen av kontot.

//
Johan Nordström
Neno Kundtjänst

Trevligt att se att det finns ansvarskännande personer bakom Neno också.

Medlem sedan maj 200027 inlägg

Efter ovan svar blev Neno snabbt kontaktade av bidme och vi har fått en god förklaring till vad som hänt.

Bidme har från ett par olika svenska adressregister köpt adresserna helt lagligt (från t.ex. http://www.adressleverantoren.se/). Tyvärr verkar det som felaktigheter i detta adressregister smygit sig in vilket gjort att en del privatpersoner fått detta mail.

För att undvika en rättslig process där det måste bestämmas om Bidme skickat spam eller inte har Neno i samråd med Bidme valt att öppna kontot tillfälligt för att ge Bidme en chans att själva lösa ärendet från sin sida.

Tilläggas bör att vi på Neno självklart inte är för spam på något sätt, men att vi inte heller kan dra förutfattade slutsatser mot våra kunder innan ärendet bedömts på ett korrekt sätt. Därför vill vi ge Bidme en möjlighet att själva lösa ärendet.

Väntar med spänning på ett personligt "förlåt oss"-meddelande inom kort där dem klargör från vilken 'leverantör' de köpt min privata e-postadress ifrån och varför bidme bestämde sig att skicka ut spammeddelandet 2 gånger på två dagar, räckte tydligen inte med ett.

Kom att tänka på Homedownloads.se som spammade mig och ett antal "utvalda" här på webforum för ett tag sedan. Dem fick även en fin artikel hos IDG som tack för spammet: http://www.webforum.nu/showthread.php?t=131422

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Varför öppna deras konto så det kan få upp sin hemsida igen när de tydligen inte gör något åt det? Kan de inte använda samma spam-servrar de använde sist för att skicka ut ett till mejl och be om förlåtelse? på Deras hemsida gör de verkligen inget för att be om ursäkt... Varför låta de ha den uppe då. När de väl skickat mejlet med ursäkten i tycker jag det är ok att låta deras sida komma upp igen.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

greyhound skrev:

Varför öppna deras konto så det kan få upp sin hemsida igen när de tydligen inte gör något åt det? Kan de inte använda samma spam-servrar de använde sist för att skicka ut ett till mejl och be om förlåtelse? på Deras hemsida gör de verkligen inget för att be om ursäkt... Varför låta de ha den uppe då. När de väl skickat mejlet med ursäkten i tycker jag det är ok att låta deras sida komma upp igen.

Håller med (y)

Jag får nog ta tillbaka mitt tidigare uttalande om det räcker med att säga att det blev fel på det sättet. Om det nu är ett seriöst utskick till adresser som godkänt det hela i förväg behöver man väl inte använda sig av leverantörer i Estland som är kända för sin spamverksamhet?

Medlem sedan apr. 2006190 inlägg

Dåligt av både neno och hostingbolaget att vika ner sig så fort ett anonymt ltd-bolag nämner ordet advokat...

hostingbolaget.se skrev:

Spam
Spam är inte tillåtet.

neno.se skrev:

§ 6. AVSTÄNGNING AV ABONNEMANG
§ 6.1.3 Marknadsföring via e-post (s.k. spamming) om mottagaren ej i förväg givit sitt samtycke till detta eller begärt informationen.

Dom har ju tom erkännt att dom skickat spam!

[EDIT]
Surt att en bluffmakare som personen bakom bidme.se ska komma undan igen... Undra hur många till dom lyckas lura nu när deras sida är uppe?
[/EDIT]

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

intesa skrev:

[EDIT]
Surt att en bluffmakare som personen bakom bidme.se ska komma undan igen... Undra hur många till dom lyckas lura nu när deras sida är uppe?
[/EDIT]

Var får du ifrån att bidme.se är bluffmakare?

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)