webForumDet fria alternativet

Homedownload.se

Konsumentråd

49 svar · 4 205 visningar · startad av magnusfeldth

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg
Frågan#1

Idag fick jag ett reklammail från Homedownload.se - ett reklammail som jag verkligen inte beställt. Längst ner kunde man se att de fått min epost-adress från discshop.

- Är det nån mer som fått mail från homedownload de senaste dagarna?

- Om ni kollar in på deras hemsida (som bara stödjer ie och windows för övrigt) finner ni ytterligare vidrigheter, de pumpar upp ett pris på låtar med en liten stjärna som indikerar att man bara betalar detta pris om man köper en viss mängd, de tar betalt för att man ska streama osv... - sicket j-a skitföretag!

Gå in på konsumentverkets hemsida och anmäl dem för spam! http://www.epostreklam.konsumentverket.se/mallar/oepr/steg1.asp?lngCategoryId=1586&lngArticleId=3605

På måndag kommer jag antingen ringa eller maila till både discshop och homedownloads och skälla ut dem.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag hade precis tänkt svara nej, men upptäckte vid en koll att jag faktiskt hade fått mail från dem idag. I mitt mail anger de att de fått min adress från Discshop. Visst har jag handlat från Discshop, men inte hade jag någon aning om att det företaget lämnade ut min adress till andra. Jag är osäker på den sista frågan i Konsumentverkets formulär. Om ett företag, typ Discshop, frågar om jag vill ha reklam, svarar jag alltid nej. Men jag kommer inte ihåg om just Discshop har frågat mig om detta. I vilket fall som helst har inte Homedownload frågat mig, förutom i det mail jag har fått, men det mailet är jag rädd för att besvara. Sådana svar brukar av spammare bara tolkas som en bekräftelse av att adressen fungerar. Jag är orolig för att min adress kommer spridas vidare till spammare världen över.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag har handlat upprepade gånger på Discshop, men jag har då inte fått något mail. :)

Vänta bara...

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Har också fått brevet och blev rejält förbannad jag också. Jag är trogen kund hos Discshop men detta tolererar jag inte. Vem vet var e-postadressen hamnar härnäst? Ekonomisk frihet?

Nu är det dags för de svenska lagarna om direktreklam via e-post att vinna laga kraft. Jag har precis gjort en anmälan och ska se vart det leder.

Home Entertainment, som står bakom utskicket, verkar vara väldigt anonyma med sin adress. De skyltar inte direkt med den, utan det krävs lite detektivarbete.

Ett företag får skicka reklamutskick till dig om du tackat ja till reklamutskick från dem. Jag har nyhetsbrev från Discshop, däremot är inte Home Entertainment samma företag som Discshop, alltså gör jag den juridiska bedömningen att HE inte får använda en epostadress som jag angett till ett annat företag. Jag bedömer inte heller produkterna vara lika, musikfiler mot materiella dvd-filmer kan inte räknas som lika produkter som lagen talar om. Sålunda anser jag att svaret på den sista frågan i KO:s enkät är att man inte godkänt nån reklam från företaget, på grund av dessa skäl.

Här är ett mail jag skrev igår kväll till discshop:

magnusfeldths mail skrev:

Hej,

Jag fick idag ett reklammail från ett företag som kallade sig
Homedownload.se, ett reklammail som jag inte beställt, och längst ner
stod det att discshop var källan till att min mailadress hade getts
ut.

Jag undrar för det första om detta är sant. Har Discshop fört vidare
min epostadress?

För det andra vill jag uppmärksamma om marknadsföringslagen 13 b §,
obeställd reklam i elektronisk post är förbjuden. Om Discshop fört
vidare min epostadress har ni alltså medverkat till att spam sprids.
Detta var verkligen inte nåt jag trodde om Discshop.

Homedownloads spam har anmälts hos Konsumentverket.

Jag förutsätter att ni svarar på detta mail omgående och redogör för
era ståndpunkter om ni vill behålla mig som kund.

Hälsningar, Magnus Feldth

Jag, som den uppviglare jag är, uppmanar alla andra som berörts att göra samma sak.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

UlfT skrev:

Vänta bara...

Jag väntar fortfarande... ;)

Thunderbird filtrerar förvisso effektivt bort all spam, men jag har inte hittat nåt misstänkt i junkmappen. Vad har mailet för subject och vad heter avsändaren?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Har också fått det kommer att skicka ett mail till discshop ock fråga/klaga.

Avsändaren på spammet är: kundservice@homedownloads.se och kommer ifrån karbon.infodata.sema.se (karbon.infodata.se [217.150.162.235])

Följande står på discshops hemsida

www.discshop.se skrev:

Ingen vidarespridning av uppgifter
Informationen du lämnar om dig själv används endast internt. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer säljas eller föras vidare till tredje part. Du har rätt att efter begäran få ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna skall rättas eller raderas.

/red: mailat dischop och frågat om dom säljer adresserna, har också anmält homedownloads.se till konsumentverket.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Jag väntar också på mail...

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Posta gärna svaren här sen.

GunnarD skrev:

Har också fått det kommer att skicka ett mail till discshop ock fråga/klaga.

Avsändaren på spammet är: kundservice@homedownloads.se och kommer ifrån karbon.infodata.sema.se (karbon.infodata.se [217.150.162.235])

Följande står på discshops hemsida

/red: mailat dischop och frågat om dom säljer adresserna, har också anmält homedownloads.se till konsumentverket.

Kan det inte vara så att någon stulit ett mailregister och sedan hävdar att Discshop lämnat ut det för att skita ner deras namn?

Jag vill gärna tro att Discshop är ett jättebra företag som aldrig skulle göra något sånt här. Jag beställer från dem jämt ju bara för att de är så bra... :l

silfver skrev:

Kan det inte vara så att någon stulit ett mailregister och sedan hävdar att Discshop lämnat ut det för att skita ner deras namn?

Visst kan det vara så. Men då är det ju bara bra att folk gör dem uppmärksamma på det, så de kan utreda vad som faktiskt har hänt.

UlfT skrev:

Visst kan det vara så. Men då är det ju bara bra att folk gör dem uppmärksamma på det, så de kan utreda vad som faktiskt har hänt.

Absolut. Jag menade inget annat. :)

GunnarD, har du länken till sidan där du hittade infon om att Discshop inte skulle föra vidare uppgifter?

Än så länge har jag inte fått nåt svar, vare sig från KO eller Discshop, HE har jag inte "attackerat" än. Funderar på att skicka hundra st "Hatar du spam?"-mail till dem... opionionsmail var tydligen undantaget från reklammail enligt vad jag kunde se på KO:s hemsida.

magnusfeldth skrev:

GunnarD, har du länken till sidan där du hittade infon om att Discshop inte skulle föra vidare uppgifter?

http://www.discshop.se/LIVE/shop/kundtjanst.php?lang=&cont=personuppgifter&&ref=

Thanks! Ska bli kul hur de förklarar sig bort ur detta... Jag tycker att vi ska kräva skadestånd, hela Twin Peaks, både säsong 1 och 2 gratis tycker jag borde passa.

magnusfeldth skrev:

Thanks! Ska bli kul hur de förklarar sig bort ur detta... Jag tycker att vi ska kräva skadestånd, hela Twin Peaks, både säsong 1 och 2 gratis tycker jag borde passa.

Och jag vill ha Léon Directors Cut. Säg det till dem! (y)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Företaget ifråga heter inte Homedownloads.se (vilket är en tjänst), utan Home Entertainment AB och ägs sedan 15 år tillbaka av Bonnier AB.

magnusfeldth skrev:

Än så länge har jag inte fått nåt svar, vare sig från KO eller Discshop...

Konsumentverket besvarar inte ditt meddelande, utan det betraktas som en offentlig handling. Du får själv gå in och rota bland arkiven.

Ok, trodde KO gjorde som när man anmälde saker till granskningsnämnden, att man fick kontinuerlig info om ärendet.

Brorsan hade också fått ett mail av HE nu, rapporterade det också.

Fick svar från discshop, dom har "lämnat ut" adressuppgifterna till "Home Entertainment" som är största delägare av Discshop.

mail från dischsop.se skrev:

Jag får börja med att be om ursäkt för att du fårr oönskad e-post från Homedownloads med Discshop som adresskälla och samtidigt tacka för att du tagit dig tid att skicka ett mail om detta till oss.

Homedownloads är en tjänst för legal nedladdning av musik som drivs av Home Entertainment i Malmö. Home Entertainment är även största delägare i Discshop. Det har länge funnits ett starkt uttalat önskemål från Home Entertainments sida att göra ett test genom att ge ett urval av våra kunder ett erbjudande från Homedownloads.

Jag kommer naturligtvis att ta till mig av den kritik vi fått, framföra den till Home Entertainment och nogsamt utvärdera om vi överhududtaget skall vara delaktiga i denna typ av erbjudanden i framtiden. Det ligger naturligtvis inte i vårt intresse att våra kunder skall få oönskad reklam per e-post.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)