DVD, men vilken till rätt pris?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • UlfT
    Medlem
    • 2001-05-21
    • 6050

[citat=mayday]ja men sen kan störning se till så 1 =0 samt 0=1
    optiskt e mindre känsligt mot ytre störning [/citat]Det ska till oerhört kraftiga störningar för att man ska förväxla 1 med 0. Det är inte omöjligt att signalen störs så mycket, men det är osannolikt. När det gäller optiska signaler så är ett problem att TosLink-kontakter inte precis är de bästa. Där har du en störningskälla.
    "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

—Friedrich Nietzsche

Comment

• mayday
      Medlem
      • 2000-08-18
      • 3212

nu va ju inte kontakterna frågan
      samt så jävla svårt e de inte o störa ut en coaxial hur jävla fhet skärm de e på den
      " The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?"

Comment

• UlfT
        Medlem
        • 2001-05-21
        • 6050

[citat=mayday]nu va ju inte kontakterna frågan[/citat]Jasså? Och hur hade du tänkt dig att koppla in din optokabel i så fall? Självklart spelar kontakterna roll!
        "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

—Friedrich Nietzsche

Comment

• mayday
          Medlem
          • 2000-08-18
          • 3212

Men ååå
          hur lika dumt svar som om jag svara
          Hur ska du kopla din coaxial utan kontakt...

Vi pratade inte om kontakten utan om kabelns förmåga på o tappa information /störning
          " The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?"

Comment

• UlfT
            Medlem
            • 2001-05-21
            • 6050

[citat=mayday]Men ååå
            hur lika dumt svar som om jag svara
            Hur ska du kopla din coaxial utan kontakt...

Vi pratade inte om kontakten utan om kabelns förmåga på o tappa information /störning [/citat]Det finns faktiskt mycket högkvalitativa anslutningar för koaxialkablar numera. Vad vi pratar om är väl ändå slutresultatet. Det är ju ganska ointressant att en kabel är jättebra om anslutningarna är så usla att det låter skit i alla fall. Nu påstår jag inte att TosLink-kontakter är totalusla. Jag bara påstår att det inte är så självklart att optokablar ger bättre resultat för lyssnaren, och det kan bero på en inte så bra kontaktstandard.

—Friedrich Nietzsche

Comment

• pettsson
              Medlem
              • 2002-01-05
              • 777

För att avbryta tjafset ett tag... En fråga som inte besvarats är uppspelandet av MPEG filer. Alla DVD spelare som stödjer VCD kan spela upp MPEG. När du ska titta på din film, bränner du den till VCD.
              Jag kan rekommendera Samsungs all-in-one DVDspelare, eftersom den även har en VCR spelare. Dessutom har den nog de flesta finesser du kan vilja ha.

Comment

• Pace
                Medlem
                • 2001-06-25
                • 5947

[citat=pettsson]För att avbryta tjafset ett tag... En fråga som inte besvarats är uppspelandet av MPEG filer. Alla DVD spelare som stödjer VCD kan spela upp MPEG. När du ska titta på din film, bränner du den till VCD.
                Jag kan rekommendera Samsungs all-in-one DVDspelare, eftersom den även har en VCR spelare. Dessutom har den nog de flesta finesser du kan vilja ha. [/citat]

För att märka ord (och vara korrekt):

VCR = Video Camera Recorder
                VTR = Video Tape Recorder
                Take your god and shove him

Comment

• mayday
                  Medlem
                  • 2000-08-18
                  • 3212

Kanske borde tillägga
                  Om du ska spela upp en Mpeg fil som du har på datorn i din DVD måste du bränna ner den som VCD

Vad jag vet kan du inte bara bränna den rakt upp o ner o sen titta utan måste brännas som VCD skiva

Comment

• UlfT
                    Medlem
                    • 2001-05-21
                    • 6050

[citat=Pace]För att märka ord (och vara korrekt):

VCR = Video Camera Recorder
                    VTR = Video Tape Recorder [/citat]Möjligen inom filmbranschen. Inom konsumentelektronik är det tämligen väletablerat att kalla en hemvideo för VCR (Video Cassette Recorder). För övrigt hade Philips ett system som hette VCR på 70-talet. De kassetterna användes definitivt inte i någon normal videokamera.

—Friedrich Nietzsche

Comment

• pettsson
                      Medlem
                      • 2002-01-05
                      • 777

Ok pace... f'låt...
                      Vad jag menade var at den kan spela upp vanliga videoband... Sparar utrymme i hyllan vid tv:n

Comment

• Pace
                        Medlem
                        • 2001-06-25
                        • 5947

[citat=UlfT]Möjligen inom filmbranschen. Inom konsumentelektronik är det tämligen väletablerat att kalla en hemvideo för VCR (Video Cassette Recorder). För övrigt hade Philips ett system som hette VCR på 70-talet. De kassetterna användes definitivt inte i någon normal videokamera. [/citat]

Jo, det är sant. Men samtidigt kallar man videokameror med inspelningsdel "camcorder" (från Video Camera Recorder). Med andra ord, så borde VCR främst betyda Video Camera Recorder och VTR Tape...

Comment

• @nders
                          Moderator
                          Marsvin
                          • 2000-06-30
                          • 26914

Som ett litet instick: i Amerika 'heter' videobandspelare VCR. Jag har aldrig hört något annat i alla fall. Så det vanligaste användningsområdet för den förkortningen måste nog vara denna.

Nu hoppar jag ur igen.

Mvh,
                          @aviddevguy

Comment

• UlfT
                            Medlem
                            • 2001-05-21
                            • 6050

Fast å tredje sidan så använder du ju tape (band) i en videokamera också. Alltså borde även kameran kunna kallas Video Tape Recorder

—Friedrich Nietzsche

Comment

• Pace
                              Medlem
                              • 2001-06-25
                              • 5947

Hehe, sant
                              Tvetydighet finns det gott om i denna bransch.

[r] "Konst" tror jag det kallas...

Comment

Working...