Avtalsbrott att ta ut kortavgift på VISA-kort

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Melea
    Medlem
    • 2003-07-01
    • 2667

Originally posted by silfver
    Ifall ni ser en butik som har en lapp "Extra avgift för kortbetalning" t.ex. säger ni till dem då att ni betalar med Visa och att de inte får ta nåt extra betalt? Jag tänker ofta på det när jag betalar med kort, men jag säger aldrig nåt. För vad ska jag säga ifall de säger att jag har fel?
    Följ Rikards råd.
    Originally posted by Rikard
    1. Till att börja med, se till att du använder ditt VISA-kort.
      Jag bytte nyligen ut mitt AmEx-kort mot mitt VISA vid den aktuella transaktionen.
    2. Meddela kortmottagaren (butiksrepresentanten eller vad det nu är) att det är ett avtalsbrott att debitera dig en kortavgift för att du använder kortet. Upplys men var inte elak. Tänk på att personalen kanske inte har något att säga till om utan bara följer chefens order. (man måste inte förklara detta för dem, men det är ju halva nöjet... )
    3. Om de fortfarande vill debitera en kortavgift, låt dem göra det men se till att det kommer med på kvittot. Är det inte med på kvittot är det en svart inkomst...
    4. Kontakta din bank och gör en anmälan. Du kommer att bli ombedd att faxa in en kopia på slip och kvitto (om det inte är kombinerat - slip/kvitto)
    5. Din bank kommer att återföra kortavgiften till ditt konto och kräva dito från kortmottagarens bank.
    6. Kortmottagarens bank kommer att kontakta kortmottagaren och meddela att de bryter mot avtalet utöver att de tvingas lämna tillbaka den förhatliga kortavgiften.

Comment

• bymarie
      Medlem
      • 2002-08-26
      • 2252

Alltså.. för att klargöra det här. Så länge jag betalar med mitt VISA kort så har handlaren inte någon rätt att ta ut en avgift? Det kan jag alltså påpeka för dem?

Angående det här med att kortavgiften ska stå utsatt på kvittot, det har jag aldrig någonsin varit med om att någon har gjort.

Comment

• silfver
        Medlem
        • 2003-04-03
        • 9709

Bra tips där ja. Ska försöka komma ihåg dem.
        Silfver Creations

Comment

• Web-Tor
          Medlem
          Smurf
          • 2000-11-03
          • 11794

Originally posted by bymarie
          Alltså.. för att klargöra det här. Så länge jag betalar med mitt VISA kort så har handlaren inte någon rätt att ta ut en avgift? Det kan jag alltså påpeka för dem?
          Helt riktigt.

Originally posted by bymarie
          Angående det här med att kortavgiften ska stå utsatt på kvittot, det har jag aldrig någonsin varit med om att någon har gjort.
          Det är därför man måste påpeka att man vill att kortavgiften ska anges på kvittot.
          /Tor
          Jag och mina bilder.

Comment

• lilja
            Medlem
            • 2004-07-30
            • 1219

Det hela kan sägas handla om konsumentmakt. Om alla som betalar med kort hade påpekat detta och gått till ett annat ställe om det blev problem. Då skulle antingen butiken tvingas ta bort kortavgiften eller banken säga upp avtalet med sin kund...

Jag sa till en gång på ett ställe och där blev de arga på mig.

"Ska du ha din korv eller inte?" fick jag till svar. Jag har aldrig köpt saker där igen men vad hjälper det när jag är ensam om det??

Hmm, man kanske skulle starta en kampanj på min högskola och informera elverna via anslagstavla. Kanske köra det som en anti kort avgifts kanpanj. Hehe, vilken ide
            LiljaOnline

Comment

• Okkido
              Medlem
              • 2000-05-12
              • 4460

Vad galler, om jag gar till lokala korvmojjen och bestaller en korv med mos och en massa...lingonsylt och ketchup pa eller nagot annat ackligt som ingen ater, nar de kraver sin extra avgift gor man som Rikard sager, om de vagrar och inte heller kommer skriva ner det pa kvittot, vad hander da? Da vill jag ju inte langre ha min maltid, kan de tvinga pa mig den, eftersom den ar specialbestalld och specialgjord just for mig och nagot de inte kommer kunna salja vidare senare?

Comment

• silfver
                Medlem
                • 2003-04-03
                • 9709

De tog upp det här "problemet" på ekonominyheterna i går. De sa att man skulle bojkotta butiker som tar ut en extra avgift och/eller att man ska göra dem uppmärksamma på att de gör ett avtalsbrott ifall de tar extra avgift (ifall man betalar med Visa).
                Silfver Creations

Comment

• Rikard
                  Medlem
                  Älgen
                  • 1999-12-03
                  • 8623

Originally posted by Okkido
                  Vad galler, om jag gar till lokala korvmojjen och bestaller en korv med mos och en massa...lingonsylt och ketchup pa eller nagot annat ackligt som ingen ater, nar de kraver sin extra avgift gor man som Rikard sager, om de vagrar och inte heller kommer skriva ner det pa kvittot, vad hander da?
                  Be om kvitto. Behåll slipen från kortmaskinen, konstatera att avgiften inte står med. Gratulera dem till ett kommande revisionsbesök av skatteverket.
                  Står inte kortavgiften med på kvittot så är det svarta pengar. Svarta pengar tycker inte pappa skatteverket om.
                  jobbskatteavdrag.se

Comment

• Peeer
                    Medlem
                    • 2002-03-29
                    • 5362

Originally posted by Rikard
                    Be om kvitto. Behåll slipen från kortmaskinen, konstatera att avgiften inte står med. Gratulera dem till ett kommande revisionsbesök av skatteverket.
                    Står inte kortavgiften med på kvittot så är det svarta pengar. Svarta pengar tycker inte pappa skatteverket om.
                    Om avgiften står med, men det inte uttryckligen står kortavgift, vad gäller då? I en hel del kiosker slår de bara in priset på varan och slår ut kvittot (kortavgiften står då som en vanlig vara).
                    -

Comment

• Rikard
                      Medlem
                      Älgen
                      • 1999-12-03
                      • 8623

Står avgiften med så är den med. Det räcker.
                      jobbskatteavdrag.se

Comment

• phred
                        Medlem
                        • 2005-11-20
                        • 333

Om dom ska ta ut en avgift så ska man KRÄVA att den skrivs ut på kvittot som "kortavgift" eller dyligt.
                        Detta är sagt av min bank. De får alltså inte skriva det som en vara eller lägga på avgiften på priset på den vara du köpt.

Comment

• M.Cheraghi
                          Medlem
                          • 2001-07-27
                          • 3362

Folk kanske tänker 5kr hit och dit, spelar ingen roll för mig. Men tänk er att om 1 000 000 svenskar handlar på sitt kort och varje person betalar 5kr, då är vi uppe i 5 000 000kr i rörelse hos bankerna. Bäckar små som man brukar säga!
                          The 50-50-90 rule: Anytime you have a 50-50 chance of getting something right, there's a 90% probability you'll get it wrong.

Comment

• JAndersson
                            Medlem
                            • 2006-02-01
                            • 1

Gäller detta även e-handel?

Hej, jag har just köpt musik på CDON och diskuterat denna fråga med deras informationsavdelning. Anledningen ligger i att de lägger på hela 5% på köpesumman i så kallad kortavgift, trots att jag handlar med VISA-kort. Jag erbjuds dessutom inget annat betalningsalternativ. De hävdar att deras leverantör för kortbetalning på cdon.com tar ut denna avgift, vilket de ser som en rimligt förklaring till att bortse från VISAs avtal. Nån som vet nåt om detta?

Comment

• FreeZer
                              Medlem
                              • 2001-01-05
                              • 777

Originally posted by JAndersson
                              Hej, jag har just köpt musik på CDON och diskuterat denna fråga med deras informationsavdelning. Anledningen ligger i att de lägger på hela 5% på köpesumman i så kallad kortavgift, trots att jag handlar med VISA-kort. Jag erbjuds dessutom inget annat betalningsalternativ. De hävdar att deras leverantör för kortbetalning på cdon.com tar ut denna avgift, vilket de ser som en rimligt förklaring till att bortse från VISAs avtal. Nån som vet nåt om detta?
                              Har inte handlat på cdon men hur ser det ut?

Detta skulle inte jag acceptera:
                              Pris: 300 kr
                              Frakt: 30 kr
                              Kortavgift: 16,5 kr
                              Att betala: 346,5 kr

Ser det ut såhär så är det inga problem: Om dessa 16,5 kr blir vinst eller försvinner från företaget spelar ingen roll, alternativet är att beställa från någon annan som kanske är billigare..
                              Pris: 316,5 kr
                              Frakt: 30 kr
                              Att betala: 346,5 kr

Comment

• legis
                                Medlem
                                • 2004-07-21
                                • 4440

Många företag som säljer online köper i sin tur in tjänsten från någon annan (paynova, samport etc) och det är denna avgift som läggs på. Det är alltså inte någon bankkostnad i just detta fallet, men jag har funderat på samma sak själva. Oavsett vilket ska denna kostnad specificeras separat även i detta fall och det borde ju gå att inte fullfölja köpet om man tycker det blir för dyrt.
                                http://gråimport.se

Comment

Working...