Min digitalkamera, en Kodak DC3400 gav upp för ett par dagar sedan. Lampan som indikerar att batterierna är slut lyste hela tiden fast jag bytte till helt nya batterier flera gånger. I tron om att kameran var trasig letade jag på nätet efter en ny.
I sista stund innan det nya köpet gick jag in på Kodaks supportsidor och fick se en artikel om att vissa billiga batterier har för låga milliampere för att kameran ska orka starta upp, trots att batterierna är nya.
Mina batterier hade jag köpt på Clas Ohlson och de var verkligen billiga. Jag köpte därför nya batterier igen, den här gången märkesbatterier och nu fungerar kameran perfekt igen... :)
Det är tydligen viss skillnad på vanliga batterier trots att de ser likadana ut på utsidan....
Tveklöst! Jag har samma erfarenhet. De batterier som levererades med kameran slukar min kamera i ett nafs. De batterier jag köpte separat fungerar dock i flera "aktiva" timmar - trots att skillnaden bara är 150 mAh.
Det gäller "vanliga" batterier också... Fyndade åtta R14 (de näst största) till min bandare på Biltema, men de räckte fan knappt en timme - sen gav de upp. :l
Kör ni inte med återuppladdningsbara? Huga, vågar knappt att tänka på batteriskostnad om jag kört med engångsbatterier.
Kör själv med två uppsättningar 1300mAh (totalt 8st batterier). Alltid fräscha batterier i kameraväskan och de håller riktigt länge dessutom. Räknar nog med att de håller sig i skaplig kapacitet i ett år till i alla fall, om jag inte köpt 1800mAh innan dess. :)
Skojar du eller? Har aldrig sett såna.. är det inte så att "konstiga" batterier medföljer när du köper kameran... jag menar.. Sony har ju infolithum (lr ngt som jag inte minns :p)
Jag skojar inte, det är ganska många digitalkameror som använder vanliga batterier. Titta igenom https://www.cyberphoto.se så hittar du massor av modeller som gör det.
En del tycker att det är dåligt men jag upplever det enbart som praktiskt, man kan ha flera uppsättningar och byta om de skulle ta slut och krisar det helt så att man står utan någonstanns så kan man köpa vanliga brunstensbatterier och sätta i den.
Jag skojar inte, det är ganska många digitalkameror som använder vanliga batterier. Titta igenom https://www.cyberphoto.se så hittar du massor av modeller som gör det.
En del tycker att det är dåligt men jag upplever det enbart som praktiskt, man kan ha flera uppsättningar och byta om de skulle ta slut och krisar det helt så att man står utan någonstanns så kan man köpa vanliga brunstensbatterier och sätta i den.
Hmmm :l det är faktiskt praktiskt... men det är ju det att de brukar vara "svagare"
Många, jag har aldrig räknat antal kort på en laddning eftersom jag aldrig har upplevt något problem med att batterierna inte räcker till. Fast det klart, använder man blixt och zoomar fram och tillbaka innan varje kort samt stänger av den och startar den mellan varje kort så klart att batterierna tar slut fortare, dock inte så att man märker det direkt.
En kollega lånade min kamera i påskas under en vecka och tog omkring 200 kort med den och de batterierna var långt ifrån slut när jag fick tillbaka kameran. Det var iofs brunstensbatterier hon använde då.
Min Fuji Finepix S602Z drivs med 4xAA-batterier och jag upplever batteritiden som god. Eftersom jag dessutom alltid har fyra batterier i reserv i kameraväskan så lider jag sällan batterinöd. Alla är så klart återuppladdningsbara.
Vad gäller AA i kameran så tycker jag att det är kanonbra på många sätt, framförallt att det inte krävs specialladdare, att jag kan köpa batterier på macken om jag skulle glömt min extrauppsättning hemma eller liknande.
En del digitalkameror använder egna uppladddningsbara batterier. Min Nikon Coolpix gör det till exempel. Det är dock hyfsat bra kvalité på dem så jag har haft mina 2 batterier i drygt 2 år utan att jag märkt någon nedtrappning i batterilängd. Har dock köpt ett tredje batteri i alla fall nu och en snabbladdare.
En del gillar inte specialbatterier, men jag tycker nog de håller längre än en laddning med 4 st AA-batterier och det är lättare att hålla reda på ett batteri än en massa lösa AA-batterier.
För mig så räcker batterit långt mer än minnet (drygt 200 bilder). Drivs på 4 aa battrier och då kikar jag ändå ganska mycket på bilderna i displayen för att se hur de blev.