webForumDet fria alternativet

Vilken dist är lämpligast för en n00b?

Linux & BSDur Mac OS, Unix, Linux & BSD

16 svar · 505 visningar · startad av Peeer

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg
Frågan#1

Hej!
Jag tänkte slänga mig in i linuxvärlden jag också. Eftersom jag ALDRIG har varit i kontakt med detta OS, så skulle jag vilja ha råd om vilken distribution man ska satsa på. I första hand ska jag försöka lära mig grunderna. Nästa steg blir att använda datorn som firewall/router (mot Felenordias adsl) och kanske lära mig lite PHP. Så, vad tycker ni att man ska satsa på?

Om man sen vill kunna fjärrstyra datorn från en annan dator i nätverket, vilket program ska man använda då

Medlem sedan juni 2000841 inlägg

Satsa på ett som är lätt att installera som tex RedHat. När du väl har gjort det så kan du ju leka runt i det och testa lite allt möjlig och när du tycker att du börjar ha lite koll (på själva systemet) så kan du gå på lite tyngre distar som tex Debian. :)

Tittade just runt lite på linux.se. Där fanns 5 iso-filer till redhat. Behövs alla??

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Du behöver de tre första (disc1, disc2, disc3)

OlleBoop skrev:

Du behöver de tre första (disc1, disc2, disc3)

Vad finns på de andra??

Medlem sedan dec. 2001291 inlägg

Där finns källkod och dokumentation

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Re: Vilken dist är lämpligast för en n00b?

Peeer skrev:

Om man sen vill kunna fjärrstyra datorn från en annan dator i nätverket, vilket program ska man använda då

Du använder SSH. Servern - sshd - skulle jag gissa finns förinstallerad i RödLuvan. En bra SSH-klient för Windows är PuTTY. Då får du använda dig av kommandoradsbaserade program, vill du jobba grafiskt kan du kika på den här tråden :)

Medlem sedan aug. 2000963 inlägg

debian tycker jag funkar klockrent, sen apt-get är juh inte dåligt det heller =)

Medlem sedan dec. 20024 inlägg

Hmm mjo debian är möjligtvis en bra dist men kan man absolut inget om Linux så skulle jag vilja rekommendera Mandrake eller RedHat. Detta just för att dom distarna har så många applikationer som underlättar för användaren. Om man jämför till exempel Slackware med Mandrake så kan jag ju säga att man behöver sitta mer i *.conf filer i Slackware medans man i mandrake förmodligen har nåt grafiskt GUI som underlättar det hela. Men sen kan man ju disskutera om man vill lära sig Linux den lite hårdare vägen eller om man vill lära sig den via Mandrake eller RedHat. Installerar du Slack eller Deb så är det rätt mycket läsande på doc-sidor osv för att komma igång. Däremot får du nog större inblick i hur ett linux-system fungerar om du använder Slack eller Deb. Men det är ju ett val som du måste ta.

Lycka till!

Medlem sedan juli 2002732 inlägg

spango skrev:

Du använder SSH. Servern - sshd - skulle jag gissa finns förinstallerad i RödLuvan. En bra SSH-klient för Windows är PuTTY. Då får du använda dig av kommandoradsbaserade program, vill du jobba grafiskt kan du kika på den här tråden

Går det att göra samma sak med VNC server?

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Är man van vid Windows är det ett lätt val som n00b, som du säger. Lindows! "Enkelheten och utseéndet från Windows, Stabiliteten från Linux med funktioner från båda" läste jag någonstans. :)

Nexus86 skrev:

Är man van vid Windows är det ett lätt val som n00b, som du säger. Lindows! "Enkelheten och utseéndet från Windows, Stabiliteten från Linux med funktioner från båda" läste jag någonstans. :)

Det jag söker är inte en windowskopia (låter det som det är ivf.), utan jag vill lära mig linux. Som det ser ut nu så väger jag mellan två möjligheter:
1). Installera RH och testa allt. Sen gå över till debian
2). Gå på debian direkt.

Håller på att ladda ner de båda nu, sen får jag bestämma mig! Hur är det förresten att installera linux på en dator som redan har winXP? Måste jag partitionera om helt och hållet?

Medlem sedan aug. 2002224 inlägg

nerå, ifall du fixar fram Partition Magic så är det bara att partionera upp disken i så många delar / storlek du behöver för din installation.

Ruskigt enkelt och bra resultat =)

Jag använde det när jag började med Debian! =)

Medlem sedan juni 200213 inlägg

Re: Vilken dist är lämpligast för en n00b?

Peeer skrev:

sedan har vi också webmin, http://www.webmin.com/ som kan kanske vara något. fungerar fint med ssl.

Det är inte en windowskopia direkt verkar det iallafall som..

Screenshots av LindowsOS

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Nexus86 skrev:

Screenshots av LindowsOS

Nä, men det är VÄLDIGT likt.

Josef skrev:

Nexus86 skrev:

Screenshots av LindowsOS

Nä, men det är VÄLDIGT likt.

Så farligt likt tycker jag inte att det är. Tycker mer det ser ut som en blandning av MacOS och KDE med lite XP i sig..

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)