PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg Har en url till ett gammalt inlägg.
Tråden handlar om avancerad sökning +, - m.m (har sökt men ej hittat) och emission har postat en superb kod ..... men, nu kan jag ej lokalisera just detta inlägg :(
URLEN: http://cgi.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/000405.html
cya,
PatrikB
PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg e så typiskt, så typiskt .... när man väl "gett upp" så tänker man, en sökning till ..... vips, vad hittar man då om inte: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=37155#post37155
så, nu finns det en länk till emissions eminenta avancerad sökning script :e
cya,
PatrikB
Det finns ett objekt som heter MSSQLParser som ska göra allt det där åt en. Kan vara bra att ha.
Sen så har jag en fråga. Varför i hela världen namnger mannen alla variabler till mXXX?
Vad är m? Matris? MatchCollection?
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg he, he ..... den länken visste man inte att den fanns, Pace.
Danke! kommer säkert till användning.
Erik:
Det namnvalet får du fråga herr emission om.
MSSQLParser .... var kan man hitta det? Finns den med på SQL Server skivan?
G8Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg PatrikB: Får du det att funka med AND, AND NOT, OR etc.
funkar inte för mig :(
PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg Vet att det var något fel på koden, att det inte riktigt stämmer i sökningarna.
Har tyvärr inte hunnit labba med koden ännu.
Återkommer när jag har en fullt fungerande kod med korrekta svar i sökningarna.
<redigerat>
Det är inte AND, AND NOT och OR du ska använda.
Man sätter ett +, - eller en fras mellan "min fras"
+ = AND
- = AND NOT
"men fras" = en fras som ska matchas.
Koden, vet jag, funkar till att sortera ut frasen så att man sedan kan splitta hela strängen till en array.
När själva strängen sedan byggs ihop blir det ngt galet.
</redigerat>
cya,
PatrikB
G8Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg aha, det är plus och minus vi snackar om...
Kan du vara så snäll och säga till om du hittar felet, för jag hittar det inte...
Mvh
//G8
PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg Det har med att WHERE satsen inte byggs upp "på rätt" sätt.
om man söker på tex: +hund +kennel -katt -katteri "av brukstyp" så kommer sql-frågan att se ut ngt sådant här:
SELECT * FROM MyTable WHERE MyField LIKE '%hund%' AND MyField LIKE '%kennel%' AND NOT MyField LIKE '%katt%' AND NOT MyField LIKE '%katteri%' OR MyField LIKE '%av brukstyp%'
Den "rätta" frågan bör nog se ut ngt liknande (LarsG hjälp)
SELECT * FROM MyTable WHERE (MyField LIKE '%hund%' AND MyField LIKE '%kennel%') AND NOT (MyField LIKE '%katt%' OR MyField LIKE '%katteri%') OR MyField LIKE '%av brukstyp%'
har för mig att jag fick lägga till lite parenteser vid ihopslagningen av WHERE satsen
cya,
PatrikB
G8Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg Har du hittat någon lösning på det PatrikB?
Mvh
//G8
PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg he, he ..... har inte hunnit att kika på det ännu ....
Just nu kan jag inte ens kika på det då min dator är inne på lagning och inte kommer tillbaka på ca 8 veckor när ett nytt moderkort har kommit :(
cya,
PatrikB
G8Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg Oki, får fortsätta att försöka hitta en lösning själv. Tror jag har testat allt jag kan komma på utan att få det att funka...
Tack iaf
Du kanske kan höra av dig när du väl får tillbaka din burk?
Mvh
//G8