webForumDet fria alternativet

kontrollera giltligt datum

2 svar · 227 visningar · startad av G8

G8Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg

Hej

Jag har tre dropdowns som representerar dag, månad, år där man ska kunna välja ett datum.

Har två dropdowns som representerar timmar, minuter...

Problemet som finns är ju att man kan välja ogiltliga datum, såsom 31 februari, eller 29 ferbruari år som det inte är skottår på...

finns det något sätt att kontrollera att datumet är giltligt, samt att det är ett datum som ligger minst 15 minuter fram i tiden, innan man skriver inte det i databasen?

Mvh

//G8

tro jag har hittat det nu...

säger mer när jag kontrollerat noggrannare

//G8

datumet = request.form("year")&"-"&request.Form("month")&"-"&Request.Form("day")&" " & Request.Form("hour")&":"&Request.Form("minute")&""
if not isdate(datumet) then
MYMESSAGE = Server.URLEncode("Vänligen ange ett giltligt datum!<br><br>Vänta...") 
Response.Redirect ("delay.asp?DELAY_TIME=3&DELAY_MESSAGE=" & MYMESSAGE & "&REDIRECT_URL=javascript:history.back(1)")
end if
if cdate(datumet) < now then
MYMESSAGE = Server.URLEncode("Vänligen ange ett datum och tid som ligger i framtiden!<br><br>Vänta...") 
Response.Redirect ("delay.asp?DELAY_TIME=3&DELAY_MESSAGE=" & MYMESSAGE & "&REDIRECT_URL=javascript:history.back(1)")
end if

Då plockar den upp ogiltliga datum såsom 29 feb. 2003, men släpper igenom giltliga datum såsom 29 feb. 2004 (skottår)...

Kollar även så att man inte anger ett datum som är äldre än "now"

:birp

//G8

186 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.102f7fcd
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
183 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)