webForumDet fria alternativet

uppbygnad av enskild sida

5 svar · 326 visningar · startad av icaaq

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Gomorron!
Jag undrar hur ni gör när ni ska bygga upp ensida som är gjord för ASP.NET. Jag bygger just nu upp en sida med tabeller och dem kommer ju vara statiska. Ska jag då använda dem gamla hederliga taggarna <table><tr><td></td></tr></table> eller ska jag använda mig av <asp:xxx>?

Vad är bäst prestanda mässigt?

Fan jag är ju helt såld på detta med .NET nu ;)

mvh icaaq

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

Egentligen gäller väl vid de senaste rekommendationerna att man inte ska använda tabeller överhuvudtaget. Det finns ju alternativ...

Men visst ska jag erkänna att jag fortfarande använder gamla hederliga tabeller när det handlar om rent statiska layoutgrejjer. Av gammal vana. Och jag gissar att det är snabbare att göra så, dessa behöver ju inte exekveras utan kastas ju ut direkt. Å andra sidan tar det nog inte tar speciellt lång tid att exekvera en asp:table så det spelar nog ingen roll.

Man får ju snyggare kod med BARA asp.net-taggar.... och får man för sig att gå in och trixa i tabellerna dynamiskt så är ju allt förberett!

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

NETwork skrev:

Egentligen gäller väl vid de senaste rekommendationerna att man inte ska använda tabeller överhuvudtaget. Det finns ju alternativ...

Vart hittar man dessa rekommedationer?

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

tycker man skall använda lager jag var en stor table förespråkare innan.. men jag har blivit omvänd.. lager rockar.. iofersig kan ju en table vara bra om man skall skriva dynamisk kod... men inte i layouten

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

http://www.w3.org/MarkUp/

Att använda tabeller enbart för layoutändamål har aldrig varit "rätt". Problemet innan är att det inte riktigt fanns några alternativ som fungerade. Men nu finns CSS (style sheets) och det fungerar ganska bra i de vanligaste webbläsarna.

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

icaaq skrev:

NETwork skrev:

Vart hittar man dessa rekommedationer?

Jag läste det i en halvintressant webbdesignartikel i datormagazin för något nummer sedan. Däremot är jag sällan på w3c och läser, tråkigare sida finns inte...

122 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.102f7fcd
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)