webForumDet fria alternativet

Kommandon för listning av fält...

ASPur ASP

11 svar · 460 visningar · startad av Vide

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

... En fråga angående metoder att lista dels tabeller ur en .mdb och dess fält... är det nån som vet hur man gör och vilka kommandon man skall använda? det skulle underlätta om man kunde se detta när man håller på att skapa sidor...

... sen en annan fråga, dock inte lika viktig (för tillfället): Hur skapar man en ny tabell i en databas, och hur lägger man till fält med olika egenskaper som "PM", "räknare"... o.s.v...???

------------------
MVH / Vide
Min hemsida:webeye.nu

Medlem sedan dec. 199917 inlägg

Hejsan Vide.
Om man använder sig av access är det väldigt enkelt, finns ju t.o.m en guide som gör att man bara fyller i respektive alternativ, går även att öppna i designläge för eget val av fält och listor.

Mvh Kenneth

Kanske var lite difus i mitt förra inlägg... jag försöker igen. :)
Mål: Jag vill dynamsikt kunna lista alla tabeller och dess fält via ett webbaserat gränssnitt på en server. Dessutom vill jag via detta webbaserade gränssnittet kunna lägga till, ta bort och modifiera tabellerna.

Varför: Jo! det skall jag berätta. Jag är trött på att ladda hem databasen via FTP, gör aktuella ändringar, kolla olika fälts egenskaper och begränsningar, spara, ladda up databasen till webplasten via FTP, tillslut märka att man gjort ett litet misstag och göra om proceduren igen...

Men tack för ditt svar ändå Kenneth... :)

------------------
MVH / Vide

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Skulle oxå vilja ha nåt liknande då jag har samma problem. På PHP sidan så finns ju myAdmin som är jättebra för mySQL men nåt för Access vore kul. Nåt man kanske skulle sätta sig ner och göra själv?

------------------
Daniel Olsson - Teknisk Internetkonsult

Personlig sida

KjAM Sekten Community

/N

Medlem sedan dec. 1999149 inlägg

Jag håller på att skriva skript på liknande lösning som du beskrev. Än så länge listar den dynamiskt på gränsnittet efter de val man har gjort men att ändra i den är inte färdigt.

Jag återkommer till tråden ifall jag kommit på något. (Har hela helgen på mig nu :) )

Det finns lite SQL uttryck för att skapa nya tabeller och sånt sh*t...

I min SQL bok står det:

CREATE TABLE tabellnamn
  ( kolumnnamn datatyp [NOT NULL]
  [, kolumnnamn datatyp [NOT NULL]]... )

Följande datatyper finns:
CHAR(n)
Alfanumeriska tecken med längden n. Aritmetik fungerar ej.
INTEGER
Heltal. Aritmetik fungerar.
DECIMAL (a,b)
Decimaltal med totalt a tecken och därav b decimaler. Aritmetik fungerar.
OBS! Det ska finnas fler datatyper men boken tog inte upp alla. :P (SQL för nybörjare)

Ett exempel:

CREATE TABLE artikel
  (artnr CHAR(5) NOT NULL,
  artnamn CHAR(15) NOT NULL,
  lagerantal INTEGER,
  bestpunkt INTEGER,
  pris DECIMAL(5,2))

Utökning görs med

ALTER TABLE tabellnamn
  ADD (kolumnnamn datatyp)

Borttagning görs med

DROP TABLE tabellnamn

Tackar så hjärtligt!

... mycket intressant, kännde igen mig i några av variablerna där, många liknar dom i Recordset när man skapar en virituell databas i minnet på datorn...

... du hittade inte datatypen "räknare"? det skulle vara kanon. Och kan man ställa in så att ett fält blir Primärnyckel också?

Hur som helst så tackar jag så mycket... :)

------------------
MVH / Vide

Medlem sedan dec. 19995 875 inlägg

Hej Vide.

Det är ju bara SQL kommandon du är ute efter, det finns ju massor om detta på internet.

Sök tex på SQL Tutorial eller nått liknande så får du säkert upp allt du kan göra med SQL.
Skapa tabeller osv är ju inga problem, det var så jag fick lära mig när jag gick SQL kursen iaf :)
Sedan har jag ju aldrig använt det, därför är minnet lite difust :( Men jag vet ju ATT det går :)
Man gör ju oftast det via access eller SQL Server eller liknande.
Men precis som spike sa så går det altså.

Men rådet är fortfarande att söka på SQL Tutorial eller liknande så får du säkert upp allt du kan göra med SQL.

Hur menar du med räknare?

Det är ju bara att göra ett fält och sen lägga på 1 varje gång.

Eller menar du en "unik" räknare altså som kan vara som ett ID nummer i din databas? Isåfall går det också, men minns inte hur.

Ha det!

------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba

www.datormaklarna.se
patrik@datormaklarna.se

SPiken i huvet har svaret på ovanstående fråga:
Följande SQL Syntax kan ge befrielsen till nirvana: :)

CREATE UNIQUE INDEX indexnamn
  ON tabellnamn (kolumnnamn[order],
                [kolumnnamn[order]]...)

"Order" kan vara ASC (stigande) eller DESC (fallande).

Medlem sedan apr. 200049 inlägg

Ett tips i sammanhanget för den som vill ha en bra introduktion till sql är att låna/köpa boken "SQL-introduktion" av Mikael Segerlund & Folke Stridsman, isbn 9186536397. Den är enkel att följa och du slipper det "amerikanska pedagogiska upplägget" med att upprepa det som tidigare sagts till förbannelse...

Medlem sedan mars 2000263 inlägg

för att lista alla tabeller i en databas:

<!-- #INCLUDE FILE="adovbs.inc" -->
<%
Dim Connection, RS
Set Connection=Server.Createobject("ADODB.Connection")
Connection.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Session("DB_Location")
Set RS=Connection.OpenSchema(adSchemaTables)%>
<br>

<%
Do While Not RS.EOF
If RS.Fields("TABLE_TYPE") = "TABLE" AND Left(RS.Fields("TABLE_NAME"), 4) <> "MSys" Then%>
<%=RS.Fields("TABLE_NAME")%><br>
<%
End If
RS.MoveNext
Loop
%>

</table>

<%Footer%>

------------------
/bohlin

Där ser man... Tack! får ta och implementera detta senare när man har lite mer tid...

------------------
        )|(
       (o o)
-oo0-(_)-0oo-----
webeye.nu

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)