Jag kommer göra utskick med e-post där jag vill veta om mottagaren öppnat meddelandet eller ej, jag vet att man kan göra det med att lägga in en bild (1*1px). Bilden refererar då till en server som läser ut e-post eller liknande.
Jag har funderat lite på hur man ska kunna skriva skriptet, jag tror att det är omöjligt i ASP men är det någon som gjort ett sådant liknande skript ? Krävs det något speciellt på servern ?
Då föreslår jag att du istället postar 1 inlägg i Programmering - Övrigt eller Webbutveckling - Övrigt.
Att trippelposta är bara irriterande och ganska önödigt.
Inte vet jag, men när man öppnar ett mail i ex. hotmail så måste väl bilden laddas och när den laddas så registrerar scriptet på din server att det blivit läst, ex. uppdaterar i databasen en column som kanske heter mailisread el nåt. från 0 till 1!!!
Kanke ungefär som när man skapar ett statistik system!
typ:
SQL="UPDATE tabel SET cols= 1"
bla bla....
inte vet jag, men det är min tanke ialla fall!!! Går ju alltid att testa! :e
Vet bara att det anses irriterande och du kanske till och med får sämre respons p.g.a. det.
Till frågan då.
Jag tror du får väldigt svårt att få ett svar från alla mottagare, i ditt exempel du tar upp så antar du väl att de kan läsa html-kod i sitt mail, och det är inte alla som kan / vill.
Jo, själva registreringen i databasen är inga problem, problemet har varit att komma på hur man ska göra skriptet.
Skriptet måste ha ändelsen t ex; .gif, när bilden efterfrågas av klienten så skickas en förfrågan till skriptet med x antal variabler och sedan skickar skriptet en binär bild tillbaks.
Jag tror du får väldigt svårt att få ett svar från alla mottagare, i ditt exempel du tar upp så antar du väl att de kan läsa html-kod i sitt mail, och det är inte alla som kan / vill.
:e må hända... men lite spill får man räkna med!! :e
Om mottagaren inte kan hantera html så får den mottagaren falla bort, det här kommer vara en tjänst som skickar viktiga meddelan till intressegrupper, det finns ett behov att veta vilka som läst/ej läst.
om jag har förstått dig rätt så vill du kunna kolla ifall mottagaren av ex: exempel@telia.com har läst eller inte läst sin mail eller?
tror inte det går tyvärr.
Varför inte göra en sida där dom måste logga in för att läsa de viktiga meddelandena + att det skickas ut ett mail till exempel@telia.com som talar om att han har ett nytt viktigt meddelande att läsa?