Jaguar även för x86-arkitekturen
(2002-09-03 08:30) Apples senaste operativsystem Jaguar finns även i en version för x86-arkitekturen, men än så länge endast för internt bruk. Detta eftersom Apple vill ha större valmöjlighet när nästa generations Mac-datorer ska utformas. Det finns dock mycket som talar emot en övergång till Intels eller AMD:s processorer.
Det finns en liten risk att detta kommer att inträffa. Fast du kommer knappast att kunna köra det på din nuvarande PC. Apple kommer troligtvis att skapa en egen liten x86-baserad dator utan dom dumheter som valdes 1980. BIOS, interrupts och allt sånt fjant - bort. Stöd för real-mode och sånt fjant kan också skippas, eftersom ingen kommer att kunna köra DOS-program från 1982 på Macen ändå.
Du behöver alltså inte ladda ner någon piratkopia av OSX i framtiden. Din Athlon kan inte köra det ändå.
Oroa dig inte Erik, chainsaw har inte riktigt förstått vad x86 compatible innebär, det betyder just att systemet ifråga fullt ut stödjer x86 specifikationer, annars får det inte heta x86 kompatibelt, med allt vad det innebär.
x86-kompatibelt betyder att ett program kan köras på en x86-processor. Det finns mängder av inbäddade system som körs med sådana processorer (jag har en på skrivbordet här). Programmet är helt x86-kompatibelt, men hårdvaran är egendesignad och skiljer sig enormt från en vanlig PC. Man kan inte kunna boota något annat än vårt eget specialbyggda operativsystem på den.
Alltså: x86-kompatibel är INTE samma sak som IBM PC-kompatibel. Processorn och systemarkitekturen är två helt olika saker.
Andra exempel är ju dom olika OS som finns för x86-platformen.
Man kan ex. inte ta ett Linux program och köra i dos/windows.
Däremot skrivs det en massa emulatorerer så att man kan ex. köra dos/windows program under Linux, och angtaligen kommer det att komma en sådan för Jaguar/x86 om inte Apple gör allt förmycket eget.
Alltså: x86-kompatibel är INTE samma sak som IBM PC-kompatibel. Processorn och systemarkitekturen är två helt olika saker.
Eh...jo jag vet det, och min fråga blir då: har jag pratat om IBM kompatibel PC?
Varför babblar ni om DOS? är det någon gammal kunskap från 80-talet som ni försöker skryta med? det är väl ganska självklart att man inte kan köra DOS apps på MacOS X hur mycket x86 portad den än är?
det är väl ganska självklart att man inte kan köra DOS apps på MacOS X hur mycket x86 portad den än är?
Jepp, och det var inte det jag menade heller. Du kan utan problem köra DOS-program skrivna 1982 på en PC-kompatibel dator tillverkad 2002. Alla tvivelaktigheter och dumheter som gjordes då finns fortfarande kvar i den nuvarande designen. Detta är något som Apple troligtvis inte gillar alls - med all rätt. Den nuvarande är rejält tråkig.
Sammanfattat:
* Ett program som använder sig av x86-instruktionerna behöver inte funka på en PC
* Apples tänkta dator skulle ha en x86-processor, inget PC-moderkort eller -BIOS
* Du kommer inte att kunna köra det tänkta OSX på din nuvarande PC
* Guinnes är gott