webForumDet fria alternativet

Generera sidor ur databas

ASPur ASP

14 svar · 710 visningar · startad av Addeladde

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg
Frågan#1

Tar det otroligt mycket processorkraft om man genererar alla webbsidor ur en databas. Jag ska alltså använda mig av en mall sida som jag sedan fyller ut med htmlkod från en MS SQL databas.

Tar det mycket kraft om man har ca 3000 unika besökare per månad. Och i så fall blir sidan seg.

Finns det några andra alternativ man kan använda sig av. tänkte bygga ett systemför att kunna skapa nya och uppdatera sidor. till detta tänkte jag använda ett wisiwyg verkty som om kan implementeras på en vanlig webbsida. Komponenten som jag har hittad stödjer bara att redigera sidor från en databas.

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Detta är ju nästan precis ett tillfälle där du skall använda XML för att lagra informationen i, det finns bra metoder för att öppna ett XML-dokument och lagra datat i ett recordset om du inte vill hålla på med XMLDOM... :)

Lycka till!

Medlem sedan sep. 2001105 inlägg

Jag har en sida med ca 4000 besökare per dag.. Använder SQL databas.. Och den sidan är lika snabb som om sidan vore obesökt

CoreX
Genereras koden till sidorna ur en databas eller är det bara texten på sidorna som genereras?

Vide
Nu är ju mina programeringsskickligheter på XML fronten lika med noll. Har försökt undvika det så länge jag kunnat men jag inser att jag nog måste börja lära mig det. Någon bra sida/bok att rekomendera

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Länkar:
http://www.webeye.nu/default2.asp?que=xml/default.asp&val=lankar

En bok jag tycker är bra inom området ASP tillsammans med XML är "ASP XML" ifrån wrox, den tar upp dels hela XML-uppbyggnaden men har och integration med ASP... rekommenderas varmt...

Mvh, Vide

Tackar

Ska ta en titt på boken. Har redan kollat in sidan och det verka finnas rätt så mycket information.

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Det bästa alternativet är nog en tp av CMS lösning.
Skapa statiska sidor baserade på informationen i databasen. Detta gör att webbsiten blir blixtrande snabb.
Detta är den ultimata lösningen. Går att kombinera med xml.

/T

Kan du förklara lite mer om vad en CMS-lösning är och hur det fungerar?

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

I databasen sparas informationen på sidorna, på något strukturerat sätt, ex. olika artiklar, bildinfo mm. Med hjälp av ett administreringssystem så skapas sidornas HTML kod med informationen i databasen, och sparas som en ren HTML fil. Samma system håller också koll på menyer och länkarna med filnamn osv. Besökaren surfar alltså på rena HTML sidor hela tiden, utan att man hela tiden hämtar ur databasen. Detta kan göras mer eller mindre avancerat. Databasen har man vid artikelsökningar, fritext-sökningar mm.

Nackdelen är att det blir lite mer avancerad kodning av adminsystemet. Dessutom måste man ha en bra databasstruktur.

Fördelen är att man hela tiden har färdiga sidor, snabbheten mm. Man kan ju samtidigt som man skapar HTML sidorna skapa Word och PDF versioner "on the fly"

Vet någon om det finns någon bra informationssida för detta med kodexempel och andra tips som kan vara bra?

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Jag och webkungen emission hade en givande diskussion över icq i detta ämne, då jag skulle bygga en webtidning. Efter en del bollande med för- och nackdelar kom vi fram till, eller rättare sagt emission konstaterade att databasvarianten var bästa och snabbaste lösningen jämfört med XML mfl.

Medlem sedan apr. 20021 203 inlägg

Använder inte Aftonbladet en sådan lösning?

:)

Någon som har några kodexempel man kan få titta på?

Medlem sedan apr. 2002299 inlägg

jag hittat en sida länge sen, kanske hjälper
http://www.aspalliance.com/Yusuf/

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

http://www.4guysfromrolla.com har atiklar om template-drivna ASP-sidor från databas.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)