webForumDet fria alternativet

Reg Exp

Om webForumur webForums funktioner

8 svar · 682 visningar · startad av LAMP

LAMPMedlem sedan mars 2002777 inlägg
Frågan#1

Asch, det var inget. Det går ju inte posta kod här. x(

RED: Denna halvan av tråden startade i forumet PHP pga att en "bugg" dök upp. Tråden splittades och hamnade sedan här. Läs hela tråden för ett bättre sammanhang.

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=406347

Marcus Es avatarMarcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg

LAMP skrev:

Asch, det var inget. Det går ju inte posta kod här. x(

Kan du förklara vad du menar?

Sure. :)

wF tolkar koden som exekverbar kod, alltså blir det bara knas av inlägget. Kod inom kodtaggar borde tolkas som vanlig text oxh inte exekverbar kod.

ex:

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=48196

det inlägget jag provade skriva innan kraschade helt. :(

Brimbas avatarBrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg

Emellanåt vill man förtydliga någonting med hjälp av wFs taggar, exempelvis med hjälp av understrukning eller göra texten fet. Detta kan även vara användbart när man visar kod, så det är rimligt att wFs kodtaggar fungerar även där.

Enklast är att du skriver <.u></u> eller liknande när du skriver kod som det finns risk att wFs parser angriper :)

wFs taggar fungerar ej tex inom [.php] taggarna. Och behöver man hjälp med en pattern till reg exp så är det inte lämpligt att slänga in en massa extra tecken i koden.

Som jag ser det skulle det vara lämpligt att ha en av kodtaggarna, eller en extra tagg som visar koden enbart som kod, och inte exekverar koden. :)

RED: Testar lite

[b]print ("testar göra bold");[/b]

Jo, wFs taggar fungerar inom php-taggarna. Det är därför det blir fel. Jag har ändrat i ditt inlägg så att wF-taggarna inte används.

Det vore lämpligt med en tag som kan förhindra att wF-taggar fungerar, men jag vet inte exakt hur en sådan skulle fungera. Ett alternativ är att ha en kryssruta där man kan förhindra alla wF-taggar, men då skulle inte ens php-taggen fungera.

Märkligt.

[b]test[/b]
'[b]test[/b]

En fnutt gör skillnad. :l

Jepps, mycket märkligt. :/

Denna senare halvan av tråden skulle egentligen varit i "Tips och förslag" känns det som. :)

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.58439ac5
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)